Logotyp för "FOOD HUGGERS" med en stiliserad bild av en halv täckt frukt eller grönsak ovanpå

Amazon hjälper Food Huggers med skydd av immateriella rättigheter

”Amazon har en verktygslåda som utvecklas hela tiden och som gör det möjligt för varumärkesägare som mig att skydda våra företag och våra kunder och ligga steget före oseriösa aktörer.”
Adrienne McNicholas
Medgrundare

Nya sätt att minska matsvinnet

Adrienne McNicholas har alltid ogillat matsvinn, och hennes miljöengagemang innebar att hon alltid försökte komma på nya sätt att hålla frukt och grönsaker fräscha utan att behöva använda plastfolie och annan engångsplast.

Ingen av idéerna kändes helt rätt förrän hon en dag insåg att lösningen fanns precis framför henne.

”Naturen har redan skapat ett riktigt bra system för att skydda frukt och grönsaker och hålla dem fräscha”, säger hon. ”Deras naturliga skal. Det enda vi behövde göra var att fokusera på den del av frukten eller grönsaken som var exponerad.”

Efter att ha fått sin snilleblixt började Adrienne och hennes medgrundare Michelle Ivankovic experimentera med silikon för att försöka ta fram ett skal som kunde sättas över de oskyddade delarna på frukter och grönsaker. Några försök senare hade de fått till sin produkt – och så föddes Food Huggers.
Food Huggers köksartiklar på ett bord, med silikonmatbesparare för att hålla produkter färska och minska matsvinn

Kickstartade en revolution inom livsmedelsförvaring

Med sina prototyper i högsta hugg vände sig Adrienne till Kickstarter för att finansiera sitt nya företag. Kampanjen var, med Adriennes egna ord, ”superlyckad”, men det var också början på hennes problem med oseriösa aktörer som hittade hennes idé och kopierade den rakt av.

Hennes glädje över att nå upp till Food Huggers finansieringsmål förbyttes snabbt till förfäran. Oseriösa aktörer hade skapat produktposter online som kapitaliserade på hennes hårda arbete.

”De använde våra foton, våra logotyper, våra videor... allt”, säger hon. ”De bara tog allt innehåll från vår Kickstarter-sida rakt av och använde det i sin egen produktpost.”
Fyra skålar med mat på ett bord, med Food Huggers silikonmatbesparare för att hålla produkterna fräscha

Slut på lågt hängande frukt för oseriösa aktörer

Fast besluten att inte låta oseriösa aktörer åka snålskjuts på hennes arbete började Adrienne att jobba på att skydda sitt varumärke.

Food Huggers registrerade sina varumärken, patenterade sin produkt och upphovsrättsskyddade sina foton. Adrienne lade också mycket tid på att leta upp förfalskade produktposter online. Men många av de verktyg som fanns tillgängliga för henne var svåra att använda och det tog tid att få bort förfalskningar.

En drastisk förändring skedde 2017 när Amazon lanserade Amazon Brand Registry - ett kostnadsfritt program för varumärkesägare som gav dem möjlighet att hantera och skydda sina immateriella rättigheter på Amazon.

När Food Huggers gick med i Brand Registry kunde de aktivera förebyggande skyddsåtgärder som stoppade intrång i produktposter och felaktigt innehåll. Food Huggers fick även tillgång till verktyg som Rapportera en överträdelse, vilket gör det möjligt att rapportera misstänkta intrång i immateriella rättigheter på Amazon.

”Verktyget Rapportera en överträdelse har en strukturerad, användarvänlig och effektiv process för borttagning av överträdelser”, säger Adrienne.

Det var avgörande att verktyget Rapportera en överträdelse förenklade och påskyndade processen med att ta bort produktposter som gjorde intrång i Food Huggers patent, varumärken och upphovsrätt. Genom att använda verktyget fick de även tillgång till fler automatiserade skyddsfunktioner som bidrar till att stoppa intrång från första början.

”Det blev så enkelt att rapportera intrång”, säger Adrienne. ”Jag kan söka efter vårt varumärke, välja flera produktposter och ange hur de gör intrång i våra immateriella rättigheter, så tar Amazon bort dem.”

”Amazon utvecklar kontinuerligt sina varumärkesskydd så att de alltid ligger steget före oseriösa aktörer.”

Adrienne McNicholas
Medgrundare

Patenttvister lösta

När de hade använt verktyget Rapportera en överträdelse i Brand Registry med stor framgång hörde teamet på Food Huggers talas om Amazon Patent Evaluation Express. Programmet, som är tillgängligt via verktyget Rapportera en överträdelse, är ett patentbedömningsprogram som använder neutrala, oberoende patentexperter för att granska intrång i brukspatent.

Att lösa ett patentintrång genom en stämningsansökan gällande patent i USA kan ibland kosta hundratusentals eller till och med miljontals dollar och den genomsnittliga tiden till prövning är 2,4 år. Amazon Patent Evaluation Express tar i genomsnitt 7 veckor och beslutet verkställs automatiskt i Amazons butiker.

Deltagande i en bedömning kräver att båda parter lämnar 4 000 USD som säkerhet till den neutrala utvärderaren. Utvärderaren granskar det inlämnade materialet och avgör om de rapporterade produktposterna utgör ett patentintrång. Den part som vinner får tillbaka sin säkerhet på 4 000 USD.

Det Adrienne gillar mest med programmet är att det är ett kostnadseffektivt sätt att stoppa de här typerna av oseriösa aktörer.

”För oss är det definitivt värt ansträngningen att skydda våra patent”, säger hon. ”Så vi inleder gärna processen och betalar det som krävs för att skydda vårt varumärke och våra kunder.”
Träbord med apelsiner och äpplen, med Food Huggers silikonmatbesparare

”Project Zero ger oss kort och gott kraft och kontroll.”

Att använda Rapportera en överträdelse bidrog inte bara till att stoppa oseriösa aktörer, enligt Adrienne. Det öppnade också dörren till nästa nivå av verktyg för skydd mot förfalskningar.

”Tack vare de goda resultat vi hade uppnått med Rapportera en överträdelse bjöds vi in att gå med i Project Zero och vi registrerade oss direkt”, säger hon.

Varumärken som registrerar sig i Project Zero kan ta bort förfalskade produktposter själva, utan att behöva kontakta Amazon. Food Huggers noggranna rapporter bidrar också till att Amazons feedbackprocesser automatiskt kan blockera överträdelser innan de påverkar kunderna.

Project Zero har gjort det närapå omöjligt för oseriösa aktörer att komma undan med förfalskade produktposter. ”Om någon försöker sälja sin produkt i Food Huggers namn och använder våra foton flaggar vi det genom Project Zero, så tas den bort direkt”, säger Adrienne.

Adrienne säger att hon starkt rekommenderar Project Zero till andra varumärken som är berättigade att använda det.

"Project Zero är ett fantastiskt program. Att direkt kunna ta bort innehåll som gör intrång i mina immateriella rättigheter har gjort det möjligt för mig att skydda mina kunder och mitt företag på ett bättre sätt.”

Adrienne McNicholas
Medgrundare

Att slå tillbaka mot förfalskare gynnar alla

Food Huggers strategi för varumärkesskydd har utvecklats mycket sedan lanseringen och deras ansträngningar har lett till bättre recensioner och starka försäljningssiffror.

Men Adrienne är inte den som sitter stilla. Tvärtom planerar hon att anstränga sig ännu mer för att säkerställa att kunderna alltid får autentiska Food Huggers-produkter. ”Om du tillåter att ditt varumärke kopieras uppmuntrar det andra att också göra det”, säger hon. ”Förfalskningar leder till fler förfalskningar.”

Adrienne tror att ett samarbete med Amazon kommer att vara avgörande för att Food Huggers ska fortsätta vara framgångsrika.
Logotyp för "FOOD HUGGERS" med en stiliserad bild av en halv täckt frukt eller grönsak ovanpå.
Plats
Houston, Texas
Bransch
Detaljhandel
Lansering på Amazon
2015
Verktyg för varumärkesskydd
Brand Registry
Project Zero

Läs mer om Project Zero