Palouse Brand Logo

Brand Registry sår fröet till Palouse Brands framgång på Amazon

”Brand Registry skyddar mig bättre än något annat. Jag tycker att det är ett av de bästa programmen som Amazon någonsin har lanserat.”
Sara Mader
Verkställande direktör

Från gård till teknik

Sara Maders och hennes make Kevins familj har i flera generationer varit stolta över vad de odlar. Som lantbrukare i nordvästra USA erbjuder de kikärter, linser, vetemjöl med mera genom sitt företag Palouse Brand.

Saras rötter inom lantbruk går djupt och i kombination med sin bakgrund inom teknik har hon kunnat genomföra sin vision om hållbara lantbruksmetoder som ser till allt. Detta gör att Palouse Brand kan vara trygga i att när deras produkter lämnar anläggningen uppfyller de alla deras kvalitetsstandarder.

”Jag kände att konsumenterna började bry sig mer och mer om varifrån deras mat kommer och att livsmedelsindustrin höll på att gå in i period av omfattande förändring på grund av detta”, säger Sara.

Med certifierat hållbara lantbruks- och rengöringsanläggningar sträcker sig varumärkets åtagande för hållbarhet även till andra aspekter av verksamheten, som förpackningarna.

”Vi vill att våra koldioxidutsläpp ska vara så små som möjligt”, förklarar Sara. ”Därför säljer vi våra produkter i plastfria, återanvändbara påsar gjorda av jute eller handsydd bomull.”

När efterfrågan på högkvalitativa och kemikaliefria produkter utan GMO ökade, ökade även Palouse Brands försäljning.
Palouse brand image

Att få varumärket att växa med Amazon

Palouse Brand använder sig av traditionella, beprövade jordbruksmetoder. Men det är också ett modernt, framåttänkande varumärke och Saras erfarenhet inom teknik gjorde det tydligt för henne att digitalisering var avgörande för att få varumärket att växa.

När andra livsmedelsvarumärken fortfarande tvekade inför att ta klivet in i e-handeln var Sara redo och byggde upp en webbplats som varumärket kunde använda för att visa upp sina produkter. De använde sin digitala närvaro för att göra det lättare för kunderna att se varifrån deras mat kom – ända ner till exakt det fält den odlats på via GPS-koordinater i produktposterna.

Men det var när de började sälja på Amazon som försäljningen tog fart och banade vägen för Palouse Brands digitala framgång.

”Vi började med Seller Central”, minns Sara. ”Det gav oss alla verktyg vi behövde för att kunna bedriva vår verksamhet. Det dröjde inte länge förrän vi såg resultat. Vår försäljning började fördubblas månad för månad.”

De här tidiga resultaten uppmuntrade Palouse Brand att lägga ännu mer kraft på sin närvaro i Amazons butik. Investeringen visades vara så värdefull att Sara blev en tidig användare av många av Amazons verktyg och program.

”Min strategi är att när Amazon lanserar ett nytt program som vi kan delta i och som är relevant för vårt varumärke, kommer vi att prova det,” säger hon. ”Amazons kundcentrerade fokus gör att jag litar på att deras program kommer att gynna Palouse Brand och våra kunder.”

När Amazon Brand Registry lanserades 2017 som ett kostnadsfritt verktyg för att göra det lättare att bygga upp och skydda varumärken tvekade de inte på att gå med.
Palouse brand image

Varumärkesskydd att räkna med

Genom att registrera sig i Brand Registry blev Palouse Brand berättigat till program och verktyg som hjälper dem att skydda sitt varumärke och säkerställa att deras produktinformationssidor visar foton och information korrekt. Så snart Palouse Brand tillhandahöll uppgifter om sitt varumärke, sina produkter och immateriella rättigheter aktiverades automatiska skyddsfunktioner som stoppade falska produktposter eller felaktigt innehåll omedelbart.

Brand Registry erbjuder också det kraftfulla verktyget Rapportera en överträdelse som hjälper varumärken att hitta och rapportera produktposter som möjligen inkräktar på varumärken, upphovsrätter och patent. Efter att Sara regelbundet börjat använda verktyget Rapportera en överträdelse noterade hon avsevärt färre överträdelser.

Att rapportera potentiella intrång till Amazon via verktyget Rapportera en överträdelse stärker de automatiserade skydd som håller varumärken säkra. Det här verktyget var bra att ha när Sara upptäckte att en annan säljare hade kopierat hennes bilder och innehåll och använt dem till sin produktpost. Hon minns hur chockad hon var: ”Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att någon skulle stjäla de bilder jag tog i min egen fotostudio och la 20 timmars arbete på.”

Med hjälp av Rapportera en överträdelse kunde Sara agera snabbt.

”Brand Registry-verktyget Rapportera en överträdelse stänger ner oseriösa aktörer,” säger hon. ”Jag behöver inte oroa mig för det. Jag skickar in ärendet och det tas hand om. Det hjälper mig att skydda mitt varumärke och ge konsumenten en bra upplevelse.”

”Amazon strävar efter att skydda kunderna och garantera att det de köper är äkta. Om någon förfalskar vårt varumärke åker de fast. Brand Registry är fantastiskt. Produktposter tas ner snabbt efter att vi skickat in en rapport.”

Sara Mader
Verkställande direktör

Brand Registry öppnar upp för verktyg för att bygga upp ditt varumärke

Genom att gå med i Brand Registry ges även åtkomst till exklusiva varumärkesbyggande program och verktyg som A+ innehållSponsored Brands-annonser och Brand Analytics. De här verktygen hjälper varumärken att förbättra produktinformationssidor, annonsera och förstå deras resultat, och var avgörande för att Palouse Brand skulle nå ut till fler kunderna.

”Med Brand Registry har jag tillgång till A+ innehåll och det gör att jag kan visa upp mitt varumärke på det vis som jag vill att kunderna ska se mig”, säger Sara. ”När en kund tittar på våra produkter vill jag att de ska veta vilka vi är och vad vårt varumärke står för.”

Sara säger att det är tack vare A+ innehåll och Sponsored Brands som Palouse Brand har kunnat bygga upp starkare kundrelationer. Detta genom att de har kunnat visa videor av skördetröskorna som skördar deras vete, presentationer av dem själva och hur de tar fram varje enskild säck med livsmedel för varje kund.

”Jag vill kunna erbjuda en helt unik kundupplevelse”, säger Sara. ”Jag använder A+ innehåll och Sponsored Brands på alla produkter vi säljer på Amazon. De här funktionerna vi kan använda på Amazon gör det lättare att locka kunderna att komma tillbaka till plattformen och mitt varumärke om och om igen.”
Palouse brand image

Som man sår får man skörda

Fjorton år efter att ha tagit över tömmarna på Palouse Brand säger Sara att varumärkets framtid ser ljusare ut än någonsin. Hon tillskriver Amazon mycket av denna framgång.

Amazons program har gjort det möjligt för Palouse Brand att bygga upp ett starkt varumärke, skydda sina immateriella rättigheter på ett effektivt sätt och skapa en lojal kundbas.

Ännu viktigare är att framgången har gjort det möjligt för företaget att göra verklig skillnad i det sammansvetsade närsamhälle det verkar i.

”Jag älskar Amazon! Jag är ett av deras största fan. Amazon har gjort så mycket för vår familj och vårt närsamhälle. Många av våra anställda har några av de bästa förmånerna, och det hade troligtvis inte varit möjligt om vi inte hade samarbetat med Amazon.”

Sara Mader
Verkställande direktör
Palouse Brand Logo
Plats
Pullman, WA
Bransch
Torrvaror
Lansering på Amazon
2009
Verktyg för varumärkesskydd
Brand Registry

Kom igång med Brand Registry i dag

Amazon logo
© 2025, Amazon.com, Inc. eller dess dotterbolag
Facebook logo
Twitter logo
LinkedIn logo
Tiktok logo
YouTube logo