Popfunk Logo

Pionjärer inom populärkultur får hjälp med varumärkesskydd

”Välj Project Zero för optimalt varumärkesskydd på Amazon.”
Jamal Aoun
Marknadschef

Går dit fansen går

Popfunk har tillgodosett marknaden för popkultur över hela världen med sitt populära utbud av varor sedan 2007. Med över 1 000 licenser i bagaget har de dekorerat t-shirts och tröjor med ett häpnadsväckande utbud av idolbilder, logotyper med mera.
De har licensierat några av de största namnen inom popkulturen och sportvärlden, från Vänner och Harry Potter till Jurassic Park och Sesame Street.

Även om varumärket ursprungligen endast sålde till fysiska återförsäljare, fattade de beslutet att öppna sina försäljningskanaler med mantrat ”att gå dit fansen går.”
Det innebar att finna nya, heta franchisemöjligheter och gamla favoriter för försäljning direkt till fansen.

Och det är precis vad de gjorde – genom att utnyttja Amazons otroliga räckvidd och teknik nådde de kunder med de världar, figurer och berättelser som de älskar, gestaltade i autentiska och högkvalitativa produkter.
Tre Popfunk-tröjor i olika färger visade på ett bord för en avslappnad stil

Fantastiska licenser, stort ansvar

Där det finns hjältar kommer det alltid att finnas dåliga aktörer. Genom licensiering av några av de största namnen inom tv, film, serier, musik, sport och kollegium med mera har Popfunks produkter, deras registrerade varumärken och licenspartner utsatts för en ökad benägenhet att förfalskas.

Att skydda sina immateriella rättigheter har varit en prioritet för företaget. Popfunk oroade sig för att förfalskningar skulle leda till dåliga kundrecensioner och till att deras kunder skulle välja bort deras produkter, eller att det skulle påverka företaget ekonomiskt.

Som tur är fanns det en lösning för varumärkesägare som hjälpte Popfunk att slå tillbaka.

Lösa problem på ett ögonblick

Att skydda sitt varumärke mot förfalskare har varit en prioritet för Popfunk sedan dag ett. När företaget först började sälja på Amazon använde de verktyget Rapportera en överträdelse. När företaget blev berättigat till Project Zero började de rapportera anspråk via självbetjäningsverktyget för borttagning av en förfalskad produkt.

”Project Zero har gjort våra liv enklare genom att ge oss befogenhet att själva ta ner produkter som gör intrång. Inom några minuter efter att vi hade rapporterat de oseriösa aktörerna fick vi ett meddelande om att de hade tagits bort.”

Jamal Aoun
Marknadschef

Flaggning av förfalskningar

Det första steget Popfunk tog var att registrera sig i Amazon Brand Registry och börja använda verktyget Rapportera en överträdelse för att söka efter misstänkta förfalskade produktposter. Även om Amazon snabbt undersökte och tog bort innehåll som rapporterats göra intrång var Popfunk-teamet fortfarande tvungna att vänta på att Amazon skulle slutföra sin utredning och fatta ett beslut om det de hade rapporterat.

Bevisen talar sitt tydliga språk

Project Zero har visat sig vara riktigt revolutionerande för Popfunks verksamhet genom att säkerställa att deras kunder får autentiska produkter och en fantastisk upplevelse.

Det ger också Popfunk-teamet mer tid till att fokusera på att få verksamheten att växa istället för att bara jaga oseriösa aktörer.

Och för ett företag som fokuserar på tillväxt ger det också en annan stor fördel: det hjälper Popfunk att få fler licenser och utöka sitt ständigt växande utbud av produkter ytterligare.

”Jag måste tala med våra licenspartner. Att ha ett snabbt verktyg som uppfyller vårt behov av att hantera intrång är förtroendeskapande och ger oss otroliga möjligheter och styrka. Project Zero har gett oss en stor fördel.”

Jamal Aoun
Marknadschef
Popfunk Logo
Plats
Madison Heights, MI, USA
Bransch
Kläder, mode
Lansering på Amazon
2016
Verktyg för varumärkesskydd
Brand Registry
Project Zero

Läs mer om Project Zero