Sälj mer med
Guide för nya säljare

Säljare som använder tjänster i Guide för nya säljare kan dra nytta av över 47 250€ i New Seller Incentives1,2
Upp till 10 % tillbaka på din varumärkesförsäljning upp till 45 000 EUR i bonusvärde
410 kr (exkl. moms) per månad + försäljningsavgifter
1Nya säljarincitament är tillgängliga för nya säljare som listar sin första köpbara ASIN i Amazon-butikerna till Storbritannien, DE, FR, IT eller ES.
Företagsägare poserar med produkter i ett kök

Vad är Guide för nya säljare?

Hastighet spelar roll - och för Amazon-säljare är de första 90 dagarna särskilt kritiska. Därför uppfann vi Guide för nya säljare, en uppsättning varumärkes-, logistik-, prissättnings- och marknadsföringstjänster som stöds av datavetenskap och utformade för att driva tillväxten av nya säljare.

Den nya säljarguiden kommer också att stärka din tillväxt i Amazon-butiker över hela Europa. Aktivera nya europeiska butiker med några klick med vårt nya European Expansion Accelerator-verktyg.

Det är enkelt att följa guiden: Börja med att registrera ett professionellt säljarkonto.

Professionella säljare kan:

icon: checkmark
Ställ in dynamiska priser med automatisk prisjustering
icon: checkmark
Skapa annonser för sponsrade produkter
icon: checkmark
Registrera sig för Fulfilment by Amazon (FBA), registrera produkter och skicka lager till Amazon
icon: checkmark
Skapa blixterbjudanden och 7-dagarserbjudanden
icon: checkmark
Skapa Amazon-kuponger

Om du är varumärkesägare kan du:

icon: checkmark
Registrera ditt varumärke i Amazons varumärkesregister
icon: checkmark
Registrera produkter i Amazon Vine
icon: checkmark
Skapa sponsrade varumärkesannonser
icon: checkmark
Skapa och lägga till A+-innehåll i dina produktposter
Om du tar del av de här tjänsterna kan du få över 47 250€ i incitament för nya säljare.
En prislapp och ett dokument med en bock inuti en sköldsymbol, som representerar ett registrerat varumärke

Brand Registry

Skydda och bygg upp ditt varumärke

Amazon Brand Registry är ett program för varumärkesägare som är utformat för att skydda deras immateriella egendom (IP), hantera noggrannheten i deras listor och växa sin verksamhet gratis.

Dessutom får varumärken som är registrerade i Brand Registry tillgång till en exklusiv uppsättning verktyg och program för varumärkesförmåner som hjälper till att förbättra deras varumärkes upptäckbarhet och försäljning på Amazon.
icon: checkmark
10 % tillbaka på dina första 45 000 EUR i märkesförsäljning, sedan 5 % tillbaka under ditt första år tills du uppnår 900 000 EUR, totalt upp till 47 250 EUR i bonus
En datorskärm med en prislapp som representerar desktop selling

A+-innehåll

Öka försäljningen med bättre produktposter

När du har registrerat ditt varumärke i Amazon Brand Registry kan du använda A+-innehåll för att visa upp dina produkter och berätta din historia på Amazons produktsidor. Använd A+-innehåll för att lägga till videor, förbättrade bilder och produktjämförelsetabeller som informerar och inspirerar kunder. Du kan också köra A/B-tester på ditt innehåll för att ta reda på vilka titlar, bilder och produktbeskrivningar som driver mest försäljning.
Grundläggande A+-innehåll kan uppmuntra upprepade köp och hjälpa till att öka försäljningen med upp till 8%.3
3Amazons interna data
Femstjärnigt omdöme

Vine

Öka engagemanget med produktrecensioner

Generera engagemang och få recensioner för ett varumärke du har registrerat i Amazons varumärkesregister med hjälp av Amazon Vine, ett program som hjälper dig att få högkvalitativa kundrecensioner från betrodda Amazon-användare. Du registrerar helt enkelt produkten i Vine och skickar gratisexemplar till recensenterna, som lämnar insiktsfulla recensioner med ärliga och opartiska åsikter – positiva, neutrala eller negativa.
I genomsnitt har varumärken funnit att Amazon Vine hjälpte till att öka den initiala produktförsäljningen med upp till 30%. 4
4Amazon har genomfört studier där vi mätt resultatet för produkter med Vine-recensioner. Resultaten av dessa studier visade att det i genomsnitt finns en försäljningslyft på 30% från Vine-recensioner. Vine-studien bygger på intern forskning från Amazon.com 2019–2020 och är inte någon garanti gällande framtida försäljning.
En växel med en dollarsymbol som representerar automatisk prissättning

Automatiserad prissättning

Justera dina priser snabbt och automatiskt

Vårt kostnadsfria automatiserade prissättningsverktyg kan hjälpa dig att justera dina priser snabbt och automatiskt mot dina konkurrenter för att öka din chans att bli det utvalda erbjudandet. Välj vilka produktposter du vill registrera, ange prisgränser och låt Amazon hålla dina priser konkurrenskraftiga dygnet runt, alla dagar i veckan, så att du kan fokusera på andra delar av verksamheten.
Om du blir utvald som det Utvalda Erbjudandet kan du öka din försäljning med upp till 50 %.5
5Amazons interna data från 2021
En företagsbyggnad och ett litet butiksfönster som representerar små och medelstora företag

Fulfilment by Amazon

Vi levererar åt dig och ger en Prime-upplevelse

FBA är vår tjänst för att lagra, leverera och ge kundtjänst där du får tillgång till Amazons oöverträffade expertis när det gäller leveranser.
Skicka bara dina produkter till våra distributionscenter i Storbritannien och Europa så sköter vi resten, med ett leveranslöfte på en enda dag som ger kunderna en Prime-upplevelse hela vägen från beställning till kundtjänst.
Våra säljpartner ökar i genomsnitt sin försäljning med 35 %6 när de börjar använda FBA på grund av de snabbare leveranserna
icon: checkmark
90 EUR i tillgodohavande för fraktavgifter till Amazons leveransnätverk med hjälp av programmet Amazon Partnered Carrier eller 180 EUR i tillgodohavande för leveranskostnader när du använder Amazon Global Logistics
icon: checkmark
Undantagen tilläggsavgift för lagerutnyttjande i 1 år efter att FBA-varorna tas emot och undantagen tilläggsavgift för låga lagernivåer (PANEU) det första året efter att du aktiverar Pan-EU
icon: checkmark
Om du använder FBA får du kostnadsfri lagring och kundreturer för kvalificerade ASIN med automatisk registrering i programmet FBA New Selection
*Figure based on an analysis done in 2019 and 2020 (excluding COVID‐19 impact). It is provided as a general reference point and it’s not related to any specific ASIN or product category. Actual results may vary based on a wide range of factors. Amazon does not guarantee any particular outcome for your business by using FBA.
Ett stjärnskottsformat märke med en procentsymbol i mitten som representerar en annons

Reklam

Gör det enklare att upptäcka dina produkter och ditt varumärke

Hjälp kunderna att hitta ditt företag genom att skapa sponsrade produktannonser och sponsrade varumärkesannonser som visas på olika platser i Amazon-butiken. Skapa enkelt nya kampanjer och betala bara när kunderna faktiskt klickar på dina annonser. Du kan spåra annonsresultatet med hjälp av mått som visningar, klick och försäljning.

Vill du marknadsföra dina produkter på andra sätt? Prova att skapa blixterbjudanden eller 7-dagarserbjudanden i Amazon-butiken eller använd Amazon-kuponger.
Produkter får i genomsnitt +30 % fler visningar och +50 % fler beställda enheter det första året efter en kampanj med sponsrade produkter.7
icon: checkmark
45€ i tillgodohavande för att skapa sponsrade produktannonser
icon: checkmark
45€ kredit för att skapa Amazon-kuponger
7Amazons interna data

Kom igång med över 47 250 EUR i incitament

Få upp till 10 % tillbaka på varumärkesförsäljning

Vi investerar i nya varumärken på Amazon. Registrera ditt varumärke i Amazon Brand Registry för att dra nytta av följande:
icon: checkmark
10% tillbaka på dina första 45 000€ i märkesförsäljning, sedan 5% tillbaka under ditt första år tills du når 900 000€, upp till 47 250€ i bonusvärde
icon: checkmark
€180 kredit för Amazon Vine
Företagsägare tittar på telefonen

Annonsera, leverera och se tillväxt

Du har satsat allt på ditt företag, så nu kör vi igång din Amazon-resa. Alla nya professionella säljare kan få det här:
icon: checkmark
90 EUR i tillgodohavande för fraktavgifter till Amazons leveransnätverk med hjälp av programmet Amazon Partnered Carrier eller 180 EUR i tillgodohavande för leveranskostnader när du använder Amazon Global Logistics
icon: checkmark
Om du använder FBA får du kostnadsfri lagring och kundreturer för kvalificerade ASIN med automatisk registrering i programmet FBA New Selection
icon: checkmark
Undantagen tilläggsavgift för lagerutnyttjande i 1 år efter att FBA-varorna tas emot och undantagen tilläggsavgift för låga lagernivåer (PANEU) det första året efter att du aktiverar Pan-EU
icon: checkmark
45 EUR i tillgodohavande för att skapa sponsrade produktannonser
icon: checkmark
45 EUR kredit för att skapa Amazon-kuponger

Över 47 250 EUR i incitament1,2

Amazon försäljningsprogram

Ditt incitament

Så här går det till

Incitament för varumärkesregistret
10% tillbaka på dina första 45 000€ i märkesförsäljning, sedan 5% tillbaka under ditt första år tills du når 900 000€, upp till 47 250€ i bonusvärde
Registrera ditt varumärke i Amazon Brand Registry inom 6 månader efter att du listat din första kvalificerade produkt. Läs Mer.
Vine
180€ kredit
Registrera ditt varumärke i Amazon Brand Registry inom 6 månader efter att du listat din första kvalificerade produkt, registrera sedan en produkt i Vine inom 90 dagar efter att du blivit berättigad till varumärkesförmåner (det senare när du slutförde registreringen av varumärkesregistret och listade ditt första erbjudande). Krediten upphör att gälla efter 1 år från det att du blir berättigad till förmånen, om den inte används. Läs mer.
FBA-incitament (Fulfilment by Amazon)
Kredit på 90€ för fraktavgifter till Amazons distributionsnätverk
Använd Amazon Partnered Carrier-programmet för att skicka kvalificerade produkter till Amazons distributionsnätverk inom 90 dagar efter listningen. Krediten löper ut efter 1 år från det första mottagningsdatumet för FBA-lager, om det inte används. Läs mer.


180 EUR i tillgodohavande för leveranskostnader
Med Amazon Global Logistics kan du skicka kvalificerade produkter till Amazons distributionsnätverk i 90 dagar efter publiceringen. Krediten löper ut efter 1 år från det första mottagningsdatumet för FBA-lager. Läs mer.
Andra FBA-program (Fulfilment by Amazon)
Gratis lagring, likvidationer och kundreturer med automatisk registrering i FBA New Selection-programmet.
Skicka kvalificerade New-to-FBA-produkter till Amazons distributionsnätverk inom 90 dagar efter listning för automatisk registrering i FBA New Selection -programmet. Läs mer.
Undantag från tilläggsavgiften för låga lagernivåer (PANEU)
Professionella säljare som är nya inom Pan-EU behöver inte betala någon tilläggsavgift för låga lagernivåer (PANEU) det första året efter aktiveringen av Pan-EU. Läs mer.
Skicka kvalificerade produkter till Amazons distributionsnätverk. Undantaget löper ut efter 1 år efter det första mottagningsdatumet för FBA-inventeringen. Läs mer.
Reklamförmåner
45€ kredit
Skapa en sponsrad produktannons för en kvalificerad produkt inom 90 dagar efter publiceringen. Kredit visas i Amazon Ads Campaign Manager inom två veckor efter att kraven för sponsrade produkter har slutförts. Krediten upphör att gälla 30 dagar efter att de har tillämpats på ditt konto. Läs mer.
Kuponger
45€ kredit
Skapa en kupong för en kvalificerad produkt inom 90 dagar efter publiceringen. Krediten löper ut efter 1 år från det att du skapade den första kupongen. Läs mer.

Vanliga frågor

Vad är Amazons Guide för nya säljare?
Guide för nya säljare är en uppsättning tjänster som syftar till att hjälpa nya säljare att expandera sina affärer i Amazon-butiker över hela Europa. Dessa tjänster inkluderar varumärkesutveckling, logistik, prissättning och marknadsföringsstrategier.

Guiden för nya säljare omfattar bland annat följande tjänster: Varumärkesregistret, A+innehåll, Vine, FBA, automatisk prisjustering och reklam.
Är Guide för nya säljare också användbar för befintliga Amazon-säljare?
Ja, både nya och befintliga Amazon-säljare kan ha nytta av guiden för nya säljare.

Befintliga säljare kan registrera ett professionellt säljarkonto och få tillgång till olika tjänster för att bli mer synliga och skydda sitt varumärke.
Hur hjälper Amazon nya säljare?
Amazon hjälper nya säljare genom att erbjuda olika tjänster för att bland annat öka försäljningen, optimera produktposter, ge större engagemang, hitta leveranslösningar och automatisera processer.

Säljare som använder tjänster i Guide för nya säljare kan dra nytta av över 45 000 euro i New Seller Incentives.
Är New Sellers Guide och Perfect Launch samma sak?
Perfect Launch är föregångaren till guiden för nya säljare, som innehöll värdefulla tjänster och förmåner för nya säljare som precis börjat med e-handel på Amazon.
Vilka är incitamenten som Amazon erbjuder för att hjälpa dig att anta Guide för nya säljare-tjänster?
Vi erbjuder nya säljare som vill börja sälja och växa på Amazon över 45 000 EUR i potentiella incitament, bland annat upp till 10 % tillbaka på din varumärkesförsäljning och tillgodohavanden för att prova tjänsterna i Amazons guide för nya säljare, som FBA, sponsrade produkter, kuponger och Vine. Du kan se hela listan med incitament för nya säljare här.
Vem är kvalificerad för Amazons New Seller Incentives Program?
Incitamenten för nya säljare är indelade i förmåner gällande varumärkesregistret, FBA-förmåner (Fulfillment by Amazon) och reklamförmåner, som enbart är tillgängliga för professionella säljare och fastställs baserat på när du publicerar din första säljbara ASIN. Amazon förbehåller sig rätten att avgöra vilka säljare som är berättigade att få förmåner, och incitamenten omfattas av regler och villkor.

Varje säljarprogram har egna villkor för att få tillgång till förmånerna:

- Förmåner för varumärkesägare: Nya säljare som registrerar sig i varumärkesregistret inom sex månader efter att ha publicerat sitt första erbjudande och identifieras som den första ägaren av varumärket i Amazons varumärkesregister kan ta del av förmånerna.

- FBA-förmåner (Fulfillment by Amazon): Nya säljare som skapar och skickar sin första FBA-leverans till ett av Amazons distributionscenter inom 90 dagar efter att ha publicerat sitt erbjudande kan ta del av förmånerna.

- Reklamförmåner: Nya säljare som använder sponsrade produkter eller Amazon-kuponger inom 90 dagar efter att ha publicerat sitt erbjudande kan ta del av förmånerna.
Hur gör jag anspråk på incitament som ny Amazon-säljare?
Incitamenten kommer att återspeglas som krediter, som du kan granska på instrumentpanelerna för nya säljarincitament. Tidpunkten för utbetalning av förmåner varierar beroende på programmet. Du kan läsa mer om respektive program här.
Kostar det att gå med i Amazons Guide för nya säljare-tjänster?
Nej, det finns inga extra kostnader i samband med åtkomst till Guide för nya säljare-tjänsterna förutom att registrera dig för ett professionellt försäljningskonto.
Vad är registreringsprocessen för Amazons Guide för nya säljare-tjänster?
För att registrera dig för Amazons Guide för nya säljare-tjänster bör du börja med att registrera dig för ett professionellt försäljningskonto. Då får du tillgång till funktioner som att ställa in dynamiska priser med automatisk prisjustering, registrera produkter för FBA (Fulfillment by Amazon), skapa annonser för sponsrade produkter samt skapa 7-dagarserbjudanden och kuponger.

Dessutom kan du skydda ditt varumärke genom att registrera dig hos Amazon Brand Registry, vilket ger fördelar som A+-innehåll, produktregistrering i Amazon Vine och möjligheten att skapa sponsrade annonser.
Hur kan Amazons tjänster för Guide för nya säljare hjälpa till att öka försäljningen?
Tjänsterna som tillhandahålls av Amazons Guide för nya säljare spelar en viktig roll för att öka försäljningen på olika sätt. A+-innehåll kan till exempel locka kunder att göra upprepade köp. Varumärken som använder Amazon Vine kan generera intresse och få högkvalitativa kundrecensioner, så att de kan bygga upp förtroende bland potentiella köpare.

Dessutom hjälper tjänster som Fulfillment by Amazon (FBA) våra säljpartners att påskynda orderuppfyllandet och leverera produkter snabbt till kunderna. Sponsrade produkter kan också öka produktsynligheten och ge tillgång till användbara prestandamätvärden. Dessutom tillåter automatiserad prissättning säljare att snabbt justera priserna som svar på konkurrenternas aktivitet, vilket ökar deras chanser att säkra positionen för utvalda erbjudanden.

Börja sälja idag

Nå tiotals miljoner kunder över hela Europa, oavsett om du säljer en produkt eller flera miljoner.
39 € (exkl. moms) per månad + försäljningsavgifter
två Amazon-lådor
1Incitamenten för nya säljare är tillgängliga för nya säljare som publicerar sin första säljbara ASIN i Amazon-butikerna i UK, DE, FR, IT eller ES. Endast varumärken som inte har sålts i dessa butiker är berättigade till förmåner.
2Här kan du se hela listan med incitament för nya säljarpartner och hur du kvalificerar dig (välj den butik som är mest relevant för dig så att du ser relevant innehåll). Incitamenten för nya säljare omfattas av regler och användarvillkor som är specifika för det aktuella programmet. Läs mer i Seller Central.
Amazon logo
© 2024, Amazon.com, Inc. eller dess dotterbolag
Facebook logo
Twitter logo
LinkedIn logo
Tiktok logo
YouTube logo