Att sälja online på Amazon är ett enkelt och effektivt sätt att nå miljontals potentiella köpare. Vare sig du behöver sälja lite eller mycket. Amazon erbjuder dig de nödvändiga verktyg och den erfarenhet som krävs för att sälja online med framgång.
Innan du registrerar dig
1.
Bestäm vad det är du vill sälja
Mer än 30 produktkategorier är öppna för alla säljare och ännu fler är endast tillgängliga för Professional-säljare.
Med två försäljningsplaner erbjuder Amazon flexibiliteten att sälja enstaka eller tusentals varor. Vår Professional-plan ger dig möjligheten att sälja ett obegränsat antal varor till en månadsavgift av 410 kr (ex. moms). Enskilda säljare betalar ingen månadsavgift utan betalar istället 10 kr per såld vara. Både Professional och enskilda säljare betalar ytterligare försäljningsavgifter när en vara blivit såld.
Du kan lägga till produkter på Amazons marknadsplatskatalog en åt gången. Om du har en Professional-säljarprenumeration kan du lägga till ett stort parti av varor genom att använda massverktygen.
Två sätt att lista produkter:
Lista produkter som redan finns på Amazon.se
Indikera hur många produkter du har att sälja, produkternas skick och fraktalternativ.
Lista produkter som ännu inte finns på Amazon.se
Identifiera UPC/EAN och SKU
Lista produkternas kännetecken - Exempelvis titel, beskrivning
2.
Sälj
Du har flera val hur du vill hantera beställningar beroende på hur många beställningar du tar emot:
Hantera Beställningar - se en lista på dina beställningar och visa detaljer om en vald beställning i Säljarcentralen.
Beställningsrapporter - ta emot information om beställningsverkställande för flera beställningar genom att köra en rapport.
Amazon Marketplace Web Service (Amazon MWS) - Om du har utvecklartjänster tillgängliga, och du har en Professional-säljarplan, kan du överväga att använda Marketplace Web Service Order API för att komma åt information om händelser (nya beställningar inkluderat) i ditt säljarkonto.
Du behöver ett giltigt kredit- eller bankkort. Vi accepterar för närvarande kreditkort som kan debiteras internationellt.
2. Telefonnummer
Du kommer att behöva tillhandahålla ett giltigt telefonnummer med landskod.
3. Företagets registreringsdetaljer
Verksamhetsinformation: Du kommer att behöva specificera din verksamhetstyp, registreringsnummer och datumet som verksamheten registrerades. Adress: Vi kommer även att behöva din verksamhets registrerade adress.
4. Primär kontaktinformation
En primär kontaktperson är antingen kontots ägare (den registrerade säljaren) eller personen som har tillgång till Försäljning på Amazon-betalkontot, förser registreringsinformation på uppdrag av kontots ägare och inleder transaktioner såsom ut- och återbetalningar. Åtgärder tagna av den primära kontaktpersonen anses vara tagna av kontots ägare.
Du kommer att behöva tillhandahålla:
Identitetsspecifikationer: Du kan använda ett giltigt pass eller ID-kort Bostadsadress: Du kommer att behöva tillhandahålla den primära kontaktpersonens bostadsadress. Under vissa fall kan du förfrågas att skicka en hushållsräkning eller ett bankbesked som styrker att denna adress stämmer.
5. Information om förmånsinnehavaren
I vissa fall, om du är registrerad som ett företag, kan du behöva tillhandahålla information om förmånsinnehavaren. Förmånsinnehavaren är en person som äger eller kontrollerar verksamheten genom ett direkt eller indirekt ägarskap av över 20 % eller mer av verksamhetens andelar eller rösträtter, eller en person som på annat sätt har kontroll över företagets ledning.
För förmånsinnehavaren behöver du tillhandahålla:
Identitetsspecifikationer: Du kan använda ett giltigt pass eller ID-kort Bostadsadress: Du kommer att behöva tillhandahålla varje förmånsinnehavares bostadsadress. Under vissa fall kan du förfrågas att skicka en hushållsräkning eller ett bankbesked som styrker att denna adress stämmer.
6. Bankuppgifter
Du måste tillhandahålla dina bankuppgifter för att fullborda registreringen. Detta konto kommer att användas för att ta emot intäkterna från dina transaktioner.