GLOBAL FÖRSÄLJNING

Expandera till Australien

Därför ska du expandera till Australien

Grow with Amazon in Australia

Väx med Amazon i Australien

Börja sälja på Amazon i Australien och nå ut till miljontals nya kunder. 2019 ökade antalet unika besökare per månad på Amazon.com.au med 52 % på årsbasis, och e-handelsförsäljningen i Australien steg med 3,8 % 2019.*
Diversify your revenue stream

Diversifiera ditt intäktsflöde

Utöka din Amazon verksamhet samtidigt som du diversifierar din försäljning genom att bli säljpartner i Australien. Fler än 30 kategorier är öppna för försäljning på Amazon i Australien.
Use Amazon's tools to simplify expansion

Gör expansionen enklare med Amazons verktyg

Låt Amazon hjälpa dig med internationell logistik och frakt till australiensiska kunder med FBA.

Hör hur andra entreprenörer byggt upp sin verksamhet på Amazon i Australien

Det har varit fantastiskt att se försäljningen öka i takt med trafiken till Amazon i Australien.
Lisa RacitiVD för Kind-LY
GUIDE

Börja sälja i Australien

Precis som i Europa kan du registrera dig för ett Seller Central-konto i Australien. Med Amazons verktyg och tjänster kan du enkelt expandera din verksamhet internationellt, så om du vill gå vidare följer du stegen nedan för att börja sälja på Amazon i Australien.

Steg 1

Bestäm vad du ska sälja
Se till att du följer alla lagar och produktstandarder i Australien. Sätt dig in i vilka produkter som är begränsade och vilka kategorikrav som gäller för att sälja dina produkter i Australien. Tredjepartsleverantörer kan också hjälpa till med frågor om bland annat efterlevnad, internationell frakt och skatter.

Steg 2

Registrera och publicera
Läs om vad du behöver för att registrera ett Seller Central-konto i Australien. När du har registrerat dig måste du verifiera din identitet som säljpartner, fylla i skatteundersökningen och ange en insättningsmetod via en australiensisk bank.

Använd verktyget Skapa internationella produktposter till att synkronisera dina produktposter mellan Europa och Australien eller börja lägga till produkter i Australien genom att antingen hitta befintliga produktposter eller skapa nya.

Steg 3

Frakta och leverera
Amazon har ett nätverk med ledande internationella frakt- och logistikexperter som erbjuder rabatterade priser till Amazon säljpartner som vill expandera sin verksamhet i Australien.

De flesta Amazon säljpartner väljer Fulfilment by Amazon (FBA) när de vill generera mer försäljning utan att behöva investera mer i logistiken. Sätt dig in i vad som krävs för att frakta och leverera i Australien, bland annat gällande kostnader, ledtider och krav.

Steg 4

Hantera din verksamhet
När du ska hantera din verksamhet i Australien måste du förstå momsen för varor och tjänster (GST), sätta priser och ta betalt i lokal valuta med olika valutaväxlingstjänster som Hyperwallet. Använd Amazon verktyg som Global försäljningsöversikt, Sponsrade produkter och Lightning deals till att bygga upp din verksamhet i Australien.
Amazon Seller Help
Hjälp för Amazon säljpartner
Fördjupa dig i olika ämnen relaterade till försäljning på Amazon i Australien
Webinars
Webbseminarier
I våra webbseminarier kan du lära dig mer om att expandera till Australien

Vanliga frågor

Få svar på vanliga frågor om att sälja i Australien

Sammanfattning

Vilka produkter ska jag sälja i Australien?
Vi rekommenderar vanligtvis att säljpartner erbjuder hela sitt europeiska sortiment även i Australien. Med Amazon verktyget Skapa internationella produktposter kan du enkelt lägga till dina EU-produktposter i Australien och ange prisregler. Du måste dock se till att du har rätt distributionsrättigheter och att dina produkter följer lokala australiensiska bestämmelser. Europeiska elkontakter fungerar till exempel inte i Australien.

Om du tänker använda Fulfilment by Amazon (FBA) till att leverera i Australien kan du börja med en ”bred och tunn” strategi. Börja med hela katalogen men bara några få enheter per ASIN så att du ser vad som säljer. När du sedan har identifierat vilka produkter som säljer bäst kan du skicka större påfyllnadsförsändelser. Du kan få mer hjälp om produkter i avsnittet med strategier för att börja sälja på nya marknadsplatser.
Hur svårt är det att börja sälja i Australien?
Att komma igång med att sälja i en ny geografisk region som Australien kan vara ett stort steg för ditt företag. Investeringen kan dock betala sig snabbt på en Amazon marknadsplats med hög tillväxt som Australien.

Precis som när du började sälja i Europa kommer din framgång i Australien att bero på faktorer som är unika för ditt företag, som produktkategorier, marginaler och regelkrav. Ägna gärna lite extra tid tidigt i processen åt att överväga alla för- och nackdelar med att sälja i Australien.

Förutsättningar

Vad behöver jag göra för att sälja på Amazon i Australien?
Processen att börja sälja i Australien består av fyra huvudsakliga steg:
  • Förbered dig inför försäljningen genom att sätta dig in i lokal skattelagstiftning och olika regelverk.
  • Registrera ett Seller Central-konto i Australien och publicera dina produkter.
  • Frakta dina varor internationellt till Australien och leverera beställningar.
  • Hantera din verksamhet med bland annat kundtjänst och returer.
Vad är GST (Goods and Service Tax) och vad behöver jag veta om den?
Om du väljer att leverera själv som säljpartner hanterar Amazon skatteinbetalningarna åt dig. Om du väljer FBA betalar du en importskatt på alla försändelser till Australien (10 % på värdet av försändelsen), men du behöver inte registrera dig hos den australiensiska skattemyndigheten (ATO) förrän din försäljning överstiger en tröskel på 75 000 AUD. När du har registrerat dig samlar du in och betalar momsen kvartalsvis. Mer information om GST: Australiens GST för lågvärdesimport och australiensiska skatteverket.

2018 införde Australien lagstiftning om att ta ut moms (GST) på importerade varor som klassificeras som momspliktiga enligt GST-ändamål och har ett tullvärde på högst 1 000 australiska dollar (AUD). Sådana varor klassificeras som importerade varor med lågt värde, eller LVIG. Det här gör att Amazon måste beräkna, samla in och betala 10 % GST för de LVIG som säljpartner säljer på Amazon.com och levererar till australiensiska adresser från länder utanför Australien.

Om du säljer ett artikel som kvalificeras som LVIG beräknar Amazon automatiskt, samlar in och betalar en GST på 10 %. GST-beloppet läggs till priset och de leveransavgifter du har angett i Seller Central för artiklar som klassificeras som LVIG.
Behöver jag ett australiensiskt företag eller bankkonto?
Nej. Du kan fortsätta använda ditt lokala europeiska företag. Bankadressen måste dock ligga i Australien, så du kan inte använda ditt europeiska bankkonto. Vi rekommenderar att du använder en valutaväxlingstjänst som Hyperwallet.

Konton och produktposter

Kan jag använda mitt nuvarande europeiska säljarkonto till att sälja i Australien?
Nej, du måste registrera ett konto för Amazon Australia. Du kan länka ditt EU-konto till ditt australiensiska konto via instrumentpanelen Sälj globalt i Seller Central. Om du precis har börjat sälja kan du komma igång här.
Kan jag överföra mina europeiska Amazon produktposter till Amazon i Australien?
Ja. Verktyget Skapa internationella produktposter (BIL) hjälper dig att sälja globalt genom att lägga till erbjudanden och synkronisera priser mellan olika marknadsplatser.

För att överföra dina europeiska Amazon produktposter till Amazon.com.au med BIL måste du länka dina konton. Att länka dina konton är grunden till att hantera din internationella verksamhet, så att du kan se information om verksamheten på olika marknadsplatser på en och samma plats. Länka dina europeiska och australiensiska konton.

När du har länkat dina konton använder du BIL till att ställa in USA som din ”källmarknadsplats”. Ange sedan Australien som ”målmarknadsplats”.

BIL skapar inte några nya produktposter (ASIN). Det lägger till erbjudanden om produktposten redan finns på den nya marknadsplatsen. Om det inte redan finns så läggs det inte till något erbjudande. BIL utför inte heller någon lagerhantering. För att erbjudandet ska gå att köpa måste du göra lager tillgängligt för marknadsplatsen.
Hur vet jag om mina europeiska produkter uppfyller kraven i Australien?
Efterlevnadskraven i Australien ändras regelbundet. Om du säljer produkter i kategorier som förbrukningsvaror, skönhet eller hemelektronik måste du vara särskilt uppmärksam när det gäller lokala bestämmelser och att de efterlevs. Amazon har ett antal externa tjänsteleverantörer som kan hjälpa till med produktefterlevnaden.
Behöver jag ett nytt ASIN för mina produktposter i Australien?
Nej, vanligtvis inte. Produkters ASIN är ”globala” och skiljer sig endast om produkten är väsentligt annorlunda än den ursprungliga produkten. Om du till exempel har tre produktvarianter med olika elkontakter, till exempel europeiska och australiensiska, så skulle varje variant ha ett eget ASIN. Men om produkterna inte är väsentligt annorlunda (om de till exempel har olika färger) så har inte varje variant ett eget ASIN.

Frakt och leveranser

Måste jag skicka mina produkter till Australien om jag säljer på en annan Amazon marknadsplats?
Ja. Fulfilment by Amazon (FBA) kan inte leverera dina australiensiska beställningar med lager som förvaras på logistikcenter i Europa.
Kan jag frakta direkt från min tillverkare till ett logistikcenter i Australien?
Ja.
Hur fraktar jag mina produkter till Australien, bland annat till australiensiska logistikcenter?
Hur fraktar jag mina produkter till Australien, bland annat till australiensiska leveranscenter?
Att använda FBA i Australien fungerar ungefär som i andra länder när dina artiklar har kommit till Amazons lager, men processen att få artiklarna till de här australiensiska lagren är lite annorlunda än i Europa. Amazons nätverk med tjänsteleverantörer har en lista med tredjepartsleverantörer som andra Amazon säljpartner har använt för att skicka sina lager till Australien.

Oavsett vilken leveransmetod du väljer så finns det olika krav som gäller vid frakt till Australien. Två av de viktigaste är att tillhandahålla en IOR (registrerad importör) och att använda DDP (leverans med betald tull). Det här handlar till stor del om vem som ansvarar för att betala avgifter som importtullar och skatter.

Registrerad importör: Du behöver en IOR eller tullmäklare för att sälja i Australien. Din IOR eller tullmäklare är det ombud som ansvarar för att betala importtullar och skatter, och som garanterar att din import följer lokala lagar och förordningar. Observera att varken Amazon eller dess leveranscenter kan fungera som IOR för FBA-försändelser. Läs mer om viktiga krav för Australien här eller kontakta en tredjepartsleverantör.
Hur mycket kostar frakt till Australien?
Frakt, tullar och tullkostnader kan variera beroende på försändelsens storlek, vikt och innehåll. Amazon har ett antal leverantörer som kan ge dig offerter för australiensisk FBA och egen frakt. Vi har för närvarande ingen rekommenderad speditör. Vid egen leverans kan de flesta internationella speditörer som DHL, FedEx och UPS hantera försändelser, tullavgifter och tullklarering. Var noga med att begära fraktpriser för DDP (leverans med betald tull).
Skiljer sig Fulfillment by Amazon (FBA) i Australien från FBA i Europa?
FBA i Europa fungerar nästan precis som FBA i Australien. Precis som i EU så hjälper FBA i Australien dig att leverera produkter till dina kunder, hantera kundtjänst och sköta returer. När du använder FBA i Australien får du en Prime-märkning som gör dina produktposter mer attraktiva för de miljontals australiensiska kunder som vill ha snabba Prime-leveranser. FBA-erbjudanden har också större chans att vinna köprutan. FBA-avgifterna varierar beroende på marknadsplats och kategori, liksom leveranstiderna för Prime-kunder.

Strategier för att börja sälja på marknadsplatser

Vilka produkter ska jag sälja i Australien?
När du börjar sälja i Australien är det naturligt att du utgår från de produkter som säljer bäst på hemmamarknaden. Vad säljer bra sett till din tidigare erfarenhet och data i olika försäljningsrapporter? Tänk på varför de här produkterna säljer bra och utvärdera om samma sak bör fungera även i Australien sett till kultur, klimat och demografifaktorer som påverkar kundernas efterfrågan.

Publicera hellre ett brett produktsortiment (med färre produkter i lager) än att bara publicera några få produkter (med fler produkter i lager). Ett bredare sortiment innebär att fler kunder ser dina produktposter, och då kan du snabbt bedöma vilka av dina produkter som kan lyckas på en viss marknadsplats.

När du bestämmer vilka produkter du vill sälja på en Amazon marknadsplats har du så klart ytterligare en viktig källa till information – dina observationer av själva marknadsplatsen. Gör efterforskningar kring de säljpartner som säljer mest på amazon.com.au i dina produktkategorier. Läs kundrecensioner för att få en uppfattning om dina konkurrenters styrkor och svagheter.

Kontrollera att du får sälja produkten och sätt dig in i olika distributionsrättigheter. Tänk på att australiensiska regler kring säkerhet och efterlevnad skiljer sig från reglerna i andra geografiska regioner.

Läs om vilka produktkategorier som är öppna för försäljning på Amazon i Australien.

Berättigade produktkategorier och begränsningar: De som handlar på Amazon litar på de varor de beställer. Det är ditt ansvar att se till att du och dina produkter följer alla gällande lagar och Amazons policyer avseende begränsningar för kategorier, produkter och innehåll. Granska kraven per kategori här. Om du har frågor om dina produkters efterlevnad eller dina rättsliga skyldigheter i Australien rekommenderar vi att du rådgör med en av våra externa tjänsteleverantörer.
Hur ska jag ställa in och justera mina priser för Australien?
Precis som i Europa kan du välja mellan två försäljningsplaner som gör att du kan sälja i Australien. Använd Amazons verktyg för beräkning av avgifter i Australien för att uppskatta dina genomsnittliga avgifter och potentiella intäkter. När du säljer i flera länder kan du få ett rabatterat abonnemang för flera länder genom att länka dina konton.

När du bestämmer dig för hur du ska justera dina priser för Australien bör du ha följande i åtanke: Fraktkostnader (inklusive potentiella returer) när du skickar direkt till internationella kunder eller till FBA-leveranscenter, kostnaden för valutaväxling samt skatter och avgifter. Många av de rörliga kostnaderna varierar beroende på om du levererar dina produkter själv eller använder FBA.

Många av de rörliga kostnaderna varierar beroende på om du levererar dina produkter själv eller använder FBA. Läs mer i avsnittet Leveransalternativ.
Hur kommer jag igång med försäljningen i Australien?
Hur kommer jag igång med försäljningen i Australien?
Amazon i Australien har liknande verktyg som på andra marknadsplatser för att hjälpa dig att komma igång med försäljningen. Du bör börja med attraktiva erbjudanden på produkter som är enkla att upptäcka. Precis som när du säljer i EU så kan du använda reklam och kampanjer för att öka synligheten och generera mer försäljning.

Genom att göra reklam med Amazons Sponsrade produkter kan du öka exponeringen för dina erbjudanden på Amazon i Australien. Sponsrade produkter är en reklamtjänst där du betalar per klick och som hjälper dig att marknadsföra dina produkter med sökordsinriktade annonser.

Vilka kampanjverktyg som är tillgängliga varierar med olika Amazon marknadsplatser. På hjälpsidan Kampanjer kan du läsa mer om vilka typer av kampanjer som är tillgängliga. Du kan läsa om hur du skapar en kampanj under Skapa en kampanj.

Hantera din verksamhet

Hur konverterar jag valutor?
Bankadressen måste ligga i Australien, så du kan inte kan använda ditt europeiska bankkonto som insättningsmetod. Vi rekommenderar att du använder en valutaväxlingstjänst som Hyperwallet. Du får ett lokalt mottagarkonto för Australien och anger sedan kontouppgifterna så här:

Välj Kontoinformation på menyn Inställningar.

1. Klicka på Tilldela i avsnittet Insättningsmetod.
2. Välj Australien i listrutan bredvid Bankadress.
3. Fyll i den begärda kontoinformationen.
4. Klicka på Skicka.
Hur erbjuder jag kundtjänst till australiensiska kunder?
Hur erbjuder jag kundtjänst till australiensiska kunder?
När du använder Fulfilment by Amazon (FBA) så erbjuder Amazon 24-timmars kundtjänst för leveransrelaterade frågor åt dig, och de utgör majoriteten av alla kundkontakter. För många säljpartner är den här FBA-funktionen avgörande för att de ska lyckas med försäljningen i Australien.

När du väljer att leverera dina kundbeställningar själv kräver Amazon att du själv erbjuder kundtjänst för leveranser och produktrelaterade frågor.

Kunderna förväntar sig snabb och hjälpsam service när de har frågor eller funderingar kring dina produkter. Kundtjänstspecialister som förstår dina produkter, vet var köparens produkt befinner sig och när den kommer att levereras och som snabbt kan svara på e-postfrågor kan hjälpa dig att upprätthålla rankingen som säljpartner.
Hur hanterar jag internationella returer från australiensiska kunder?
När du använder Fulfilment by Amazon (FBA) så hanterar Amazon dina returer åt dig, så du behöver inte bry dig om att tillhandahålla någon lokal returadress eller ändra dina priser för att ta hänsyn till internationell returfrakt.

Med MFN (Merchant Fulfilled Network) är det säljpartnern själv som ansvarar för returerna. Du måste betala för en returetikett och ange en lokal returadress, eller ge återbetalning och låta köparen behålla produkten. Du kan läsa mer i Kundreturer vid internationell försäljning.

Redo att expandera till Australien

Säljer du redan på Amazon i Europa?

Expandera till Australien

 

Ny på Amazon?

Kom igång

 

Amazon logo
© 2021, Amazon.com, Inc. eller dess dotterbolag