GLOBAL FÖRSÄLJNING

Sälja internationellt med Amazon Global Selling

Amazon erbjuder en mängd olika verktyg och tjänster som gör det enklare att sälja internationellt.

Säljer du redan på Amazon i Europa?

Expandera internationellt

 

Ny på Amazon?

Kom igång

 

4 steg för att lyckas att sälja globalt

1

Bestäm var och vad du vill sälja

Förstå vilka möjligheter som kan öppnas för ditt företag när du säljer internationellt på Amazon. Lär dig var du kan sälja via Amazon, vad som krävs i form av bland annat moms och förordningar, och vilka strategiska överväganden du måste göra för att komma in på den nya marknaden.

Så kan vi hjälpa till

Läs mer om varför du bör expandera till Amazon butiker runt om i världen och hur du gör:

Här kan du sälja med Amazon

Översikt
Amazon driver 18 onlinebutiker världen över (visas per region nedan), så du kan utöka din verksamhet internationellt oavsett var ditt företag är etablerat rent fysiskt. Med Amazon kan du snabbt utöka din verksamhet i andra länder och introducera ditt varumärke och dina produkter för miljontals kunder på Amazons marknadsplatser.
De här marknadsplatserna utgör några av världens största e-handelsmöjligheter. När du registrerar dig för att sälja på en av de här Amazon marknadsplatserna får du direkt tillgång till kunder som känner sig hemma i och litar på Amazons köpupplevelse. Genom att utöka din försäljning till en eller flera Amazon marknadsplatser kan du dra nytta av Amazons varumärke utan att behöva ta de uppstartskostnader som normalt krävs för att få kunderna medvetna om ditt varumärke på en ny säljmarknad.
Att tänka på gällande språkstöd
När du förbereder dig för att börja sälja på en ny Amazon marknadsplats är en av de första sakerna att ta ställning till om ditt företag kan fungera på det lokala språket. Det krävs kunskaper i det lokala språket på marknadsplatsen om du ska kunna erbjuda kundtjänst (ett krav för att sälja på en Amazon marknadsplats), såvida du inte använder Fulfilment by Amazon. Kunskaper i det lokala språket är också användbara när du ska göra landsspecifika efterforskningar för att förstå hur du bäst ska positionera dina produkter. Du kan behöva ändra dina produkter eller positionera om din marknadsföring, copy eller dina förpackningar för att bättre kunna uppfylla de nya kundernas behov.

Många säljpartners lyckas ändå sälja på Amazon marknadsplatser där de inte har kunskaper i det lokala språket. Amazon erbjuder en del tjänster och verktyg som kan hjälpa dig att hantera utmaningarna som språkbarriärer kan leda till:
Språkväljaren på Seller Central
Den goda nyheten är att du inte behöver behärska spanska, franska eller japanska för att sälja i Nordamerika, Australien och Japan. Med språkväljaren på Seller Central kan du hantera din verksamhet på de här Amazon marknadsplatserna på engelska, så att du snabbt kan komma igång med din internationella verksamhet i ett välbekant gränssnitt som du snabbt kan lära dig att använda.
Amazon konto för marknadsplatserna i Nordamerika
I Nordamerika har vi precis som i Europa gjort det enklare för dig att hantera din verksamhet i Amazons alla onlinebutiker. Med ett konto för Amazon butikerna i Nordamerika kan du skapa och hantera produkterbjudanden i alla våra onlinebutiker i USA, Kanada och Mexiko. Du styr själv vad du säljer och var, och du hanterar din verksamhet från ett enda säljpartnerkonto.

När du registrerar dig för att sälja på en marknadsplats i Nordamerika, till exempel Amazon.com, aktiveras ditt säljpartnerkonto automatiskt för att sälja på Amazons andra marknadsplatser i Nordamerika – Amazon.com.mx och Amazon.ca. Nå ut till miljontals internationella kunder och låt Amazon hjälpa dig att utveckla din onlineverksamhet internationellt. Alla dina beställningar hanteras på ett och samma ställe. Att sälja i Kanada känns precis som att sälja i USA.

Kundtjänst på det lokala språket

När du säljer på en Amazon marknadsplats måste du erbjuda kundtjänst på marknadsplatsens lokala språk. Om du till exempel säljer på Amazon.jp eller Amazon.com.mx måste du erbjuda kundtjänst på japanska respektive spanska. Du kan välja att göra det själv eller låta Amazon göra det åt dig via FBA.
Moms och förordningar
Du måste vara medveten om lokala skatter och förordningar när du säljer på Amazons olika marknadsplatser och använder tredjepartsresurser. Vi rekommenderar att du rådgör med dina skatterådgivare och juridiska konsulter innan du fattar beslut kring hur du ska sälja på internationella marknadsplatser.

Varje land har egna juridiska och branschmässiga krav när det gäller försäljning av produkter till konsumenter. På hemmamarknaden kan det finnas lagar som gäller immateriella rättigheter, produktsäkerhet, miljö och andra liknande krav. Samma sak gäller på alla marknadsplatser. Gör din läxa och se till att du förstår vilket ansvar du har. Några saker du måste tänka på är moms och tullar, immateriella rättigheter, parallellimport, exportregler, märkning och etiketter, miljö, hälsa och säkerhet samt produktefterlevnad.

Skapa en marknadsplatsstrategi

Översikt
Att bestämma var och vad du vill sälja på marknadsplatsen i ett annat land kan likna beslutsprocessen på hemmamarknaden. Det finns dock några fler saker du måste tänka på när du säljer internationellt.

Ett sätt att utvärdera din strategi för att ta dig in på en internationell marknad är marknadsföringsprinciperna ”de fyra P:na”: Produkt, Pris, Placering och Kampanjer (Promotions). Vi går igenom dem en och en ur perspektivet att sälja internationellt på Amazon.
Produkt: Välj vad du ska sälja
När du väljer ut en Amazon marknadsplats där du vill sälja måste du även ta hänsyn till om din produkt passar för det aktuella landet. Först och främst måste du se till att du följer alla gällande lagar i respektive land. Dessutom skiljer sig produktstandarderna mellan olika länder. Mobila enheter som drivs med 110–220 V och har en tvådelad elkontakt kanske inte passar på europeiska marknadsplatser, men kan gå att sälja i Japan. På samma sätt skulle de sängar du säljer med framgång i Storbritannien förmodligen inte sälja så bra i USA eftersom standardstorlekarna för madrasser är olika i varje land.

När du säljer internationellt via Amazon för första gången är det naturligt att du utgår från de produkter som säljer bäst på hemmamarknaden. Vad säljer bra sett till din tidigare erfarenhet och data i olika försäljningsrapporter? Det är också viktigt att du frågar dig varför du tror att just de här produkterna fungerar bra. Och gäller skälen även på den nya marknadsplatsen, eller finns det andra grundfakta som driver kundernas efterfrågan på den nya marknaden, till exempel kultur, klimat och demografidata som medelålder och inkomst? Tänk också på hur skillnader mellan olika marknadsplatser kan vara en fördel. Har du till exempel säsongsbetonat lager som du inte vet vad du ska göra av när säsongen är över på en viss marknadsplats? Du kan förlänga din säljsäsong genom att sälja utomlands där produkten kan nå ut till en ny publik.
Tips: Publicera brett över flera produkter snarare än djupt i en eller ett par produkter. Varför? Ett bredare urval av produkter gör att dina produktposter exponeras mer i kundsökningar totalt sett. Den här bredden kan hjälpa dig att snabbt se vilka produkter som kan bli framgångsrika på en viss marknad.

Du kan börja långsamt samtidigt som du behåller bredden i urvalet, även om du inte är redo att flytta stora delar av lagret till en annan Amazon marknadsplats. Om din försäljning ökar kan du justera ditt pris eller ta bort produktposter så att du inte får slut i lager, precis som på din hemmamarknad. Du kan göra åtagandet ännu mindre genom att börja med att sköta dina leveranser själv snarare än att skicka lager till ett annat land. Du förlorar inte kontrollen över dina produktposter bara för att du säljer på en annan marknadsplats.

När du bestämmer vilka produkter du vill sälja på en Amazon marknadsplats har du så klart ytterligare en viktig källa till information – dina observationer av själva marknadsplatsen. Den här typen av efterforskning på en marknadsplats bör vara mycket bekant eftersom den inte skiljer sig från det du gör när du säljer på din primära Amazon marknadsplats. I de här efterforskningarna är till stor hjälp att ha lokala språkkunskaper. Om du försöker undersöka en marknadsplats som använder ett språk du inte kan så kanske du kan få enklare språktolkning via gratisverktyg för översättning online, men du bör inte förlita dig för mycket på sådana verktyg.

Granska bästsäljande partner, nyheter och utvalda varumärken inom dina produktkategorier på den nya marknadsplatsen. Läs kundrecensioner för att få en uppfattning om dina konkurrenters styrkor och svagheter.

I den här efterforskningsfasen kan det vara användbart att utöka granskningen till andra e-handelsmarknadsplatser än Amazon. Använd en sökmotor för att hitta relevanta e-handelswebbplatser i respektive land. Handelspublikationer och säljargemenskaper kan också ge mycket information när du förbereder dig för att publicera produkter i det nya landet.
Tips: Tänk på att potentiella kunder på en viss marknadsplats inte behöver vara bosatta i landet. Vissa kunder på en marknadsplats kan vara bosatta i ett grannland, de kan föredra att handla på ett visst språk, den kan söka produkter som bara är tillgängliga på en viss marknadsplats eller så väljer de att handla utomlands av någon annan anledning. En kund på Amazon.com kan till exempel vara bosatt i Mexiko.
Pris: Ställa in och justera ditt pris
Här är några potentiella nya kostnader när du börjar sälja utanför din primära marknadsplats. De här extrakostnaderna kan påverka dina lönsamhetsberäkningar:
  • Fraktkostnader när du levererar direkt till internationella kunder.
  • Fraktkostnader för internationella returer om du levererar dina egna beställningar.
  • Fraktkostnader för att skicka ditt lager till leveranscentra utomlands när du använder Fulfilment by Amazon.
  • Kostnader för kundtjänst, oavsett om du erbjuder sådana tjänster själv på det lokala språket eller anlitar en tredjepartsleverantör.
  • Kostnader för valutaväxling när du ska få betalt i din egen valuta.
  • Översättningskostnader när du ska publicera ASIN på ett annat språk.
  • Moms och tullavgifter.
Som du ser varierar många av de rörliga kostnaderna beroende på om du levererar dina produkter själv eller använder Fulfilment by Amazon.
Placering: Optimera dina distributionskanaler
Förutom att utöka din verksamhet på Amazon internationellt så kan du även överväga att utöka den utanför Amazon. Här är några andra tjänster från Amazon som kan vara användbara när du ska ta fram en internationell strategi:

Multi-Channel Fulfilment – om du redan använder Fulfilment by Amazon för beställningar från kunder på Amazon så kan du även hantera onlineförsäljning från andra kanaler via samma lagerpool. Använd Multi-Channel Fulfilment, som är en funktion i Fulfilment by Amazon, till att leverera beställningar från andra försäljningskanaler än Amazon, till exempel din egen webbplats, andra tredjepartsplattformar och försäljning via katalog eller i butik.

Product Ads – Amazon Product Ads är en reklamtjänst för att ge Amazon-kunder smidig tillgång till produkter som säljs på externa webbplatser. Som annonsör laddar du helt enkelt upp din katalog och ställer in dina bud och budgetar gällande kostnad per klick. Amazon visar sedan dina annonser för kunder på Amazon.com när de letar efter dina eller andra relaterade produkter. Kunder som är intresserade av att köpa din produkt kan klicka sig vidare till din webbplats och köpa produkten direkt från dig.
Kampanj: Gör dina produktposter mer attraktiva
Precis som på din primära Amazon marknadsplats så har Amazon verktyg för att marknadsföra och köra kampanjer för dina produkter. Vilka kampanjverktyg som är tillgängliga varierar beroende på marknadsplatsen.

Ett annat sätt att öka exponeringen för dina erbjudanden är med Amazon Sponsored Products, som är en reklamtjänst med modellen kostnad per klick där du kan göra reklam för de produkter du säljer på Amazon.com via annonser inriktade på olika sökord.

2

Registrera och publicera dina produkter

Använd dig av Amazon verktygen för att hantera säljpartnerkonton globalt och hantera dina produktposter på olika marknadsplatser. Översätt dina produktposter om det behövs. Dina produkter är nu tillgängliga för försäljning.

Bygg upp internationella produktposter

Verktyget Build International Listings (BIL) hjälper dig att sälja globalt genom att lägga till erbjudanden och synkronisera priser mellan olika marknadsplatser. Med BIL kan du snabbt lägga till många erbjudanden på fler marknadsplatser. Baserat på de regler du ställer in så hanterar BIL dina erbjudanden på olika marknadsplatser via automatiska uppdateringar.
Amazon Prime Air plane and video play button
Översikt
Du måste ställa in ditt Amazon säljarkonto för den onlinemarknadsplats där du vill sälja. Även om du redan säljer på en Amazon marknadsplats måste du skapa ett nytt säljpartnerkonto på den andra marknadsplatsen. Om du till exempel säljer i Sverige eller i USA och vill sälja i Japan måste du skapa ett nytt Amazon säljpartnerkonto för Amazon.co.jp.

Undantaget är om du redan säljer på en nordamerikansk marknadsplats som Amazon.com och vill sälja på en annan nordamerikansk Amazon marknadsplats, som Amazon.ca. Det här kan du göra via ditt nuvarande säljpartnerkonto eftersom Amazon har enhetliga konton för de nordamerikanska marknadsplatserna.

I vissa länder har Amazon registreringsprocesser online på det lokala språket, till exempel spanska för Amazon.com.mx. Om du inte talar det lokala språket och vill sälja på en sådan marknadsplats kan du registrera dig för att sälja på Amazon.com på engelska och sedan skapa erbjudanden på den mexikanska marknadsplatsen via det enhetliga kontot.

Expandera internationellt om du redan säljer på Amazon. Om du är ny i Amazon kan du välja var du vill komma igång:
Säljer du redan på Amazon i Europa?
Ny på Amazon?
Registreringskrav i Nordamerika
När du registrerar dig för att sälja på Amazon.com i USA måste du ange ett giltigt kreditkort, telefonnummer och skatteinformation. När det gäller skattestatusen måste du gå igenom en onlineintervju som avgör om du måste fylla i ett W-9-formulär (som amerikansk skattebetalare) eller ett W-8BEN-formulär (som ej amerikansk skattebetalare). När du registrerar dig för att sälja i Kanada eller Mexiko, på Amazon.ca eller Amazon.mx, måste du ange ett giltigt kreditkort, telefonnummer och skatteinformation.

Vi har gjort det enklare att hantera din verksamhet på de nordamerikanska marknaderna i USA, Kanada och Mexiko med enhetliga konton för Nordamerika. Med det enhetliga kontot för Nordamerika kan du skapa och hantera produkterbjudanden i USA, Kanada och Mexiko. Du styr vad och var du säljer från ett enda säljpartnerkonto.

När du registrerar dig för att sälja på Amazon.com, Amazon.ca eller Amazon.com.mx aktiveras ditt säljpartnerkonto automatiskt för att sälja på alla marknadsplatserna. Du kan växla mellan marknadsplatserna via marknadsplatsväljaren i Seller Central. På så sätt kan du publicera produkter och hantera beställningar på respektive marknadsplats.

Som Pro-säljpartner betalar du bara abonnemangsavgifter för den marknadsplats där du först registrerade dig för att sälja. Om du till exempel registrerade dig för att sälja på Amazon.com betalar du bara abonnemangsavgifter för den marknadsplatsen. Om du bestämmer dig för att sälja på Amazon.ca behöver du inte betala några ytterligare abonnemangsavgifter. När det gäller avgifter per såld artikel betalar du dock de avgifter som gäller för den marknadsplats där artikeln säljs.

För att kunna sälja i hela USA, Kanada och Mexiko måste du skapa produktposter på både Amazon.com, Amazon.ca och Amazon.com.mx. När du skapar erbjudanden på den första marknadsplats där du registrerar dig (till exempel Amazon.com) och börjar sälja där så skapas inga erbjudanden för de andra marknadsplatserna automatiskt (till exempel på Amazon.ca och Amazon.co.mx). Om du vill sälja på alla tre marknadsplatserna måste du skapa erbjudanden på respektive marknadsplats.

När du skapar ett enhetligt nordamerikanskt konto måste du slutligen ange ett bankkonto i något av de länder som Amazon har stöd för. För närvarande har Amazon stöd för amerikanska, kanadensiska och mexikanska bankkonton samt bankkonton i Europa.
Registreringskrav för Japan
Amazon.co.jp har en onlineregistreringsprocess för säljpartner på engelska och en på japanska. När du har konfigurerat ditt konto kan du välja att hantera ditt konto i Seller Central på japanska eller engelska. Få vägledning om att expandera i Japan.

Betalningar

Använda ett bankkonto på marknadsplatsen
Om du föredrar att ha total kontroll över din ekonomi kan du öppna ett bankkonto i det land där du vill sälja. Det här är vanligtvis lite mer komplicerat eftersom du kan behöva skapa en juridisk person i landet, så fråga dina rådgivare inom juridik, skatter och bankaffärer först.
Amazon Currency Converter for Selling Partners
Om du inte vill öppna ett eget konto i landet med Amazon marknadsplatsen kan du använda Amazon Currency Converter for Selling Partners (ACCS). Med ACCS kan du få betalt direkt till ditt lokala bankkonto i lokal valuta, förutsatt att du har ett bankkonto i ett land som Amazon har stöd för. Oavsett i vilket land du bor kan du bara ta emot betalningar till ett bankkonto i ett land och en valuta som ACCS har stöd för.
Så här fungerar ACCS
När du anger dina bankkontouppgifter måste du godkänna villkoren för att använda ACCS och ta emot betalningar till det aktuella bankkontot. Varje utbetalning överförs automatiskt till din lokala bank i den lokala valutan. Om du byter till en annan bank måste du godkänna ACCS-villkoren igen när du anger dina nya bankkontouppgifter.

I tabellen nedan visas vilka valutor som stöds av ACCS för varje marknadsplatskonto.
Kategori
.com
.ca
.co.jp
.com.mx
EUR Euro
GBP Brittiskt pundd
USD USA-dollar
Standard
AUD Australiensisk dollar
NZD Nyzeeländsk dollar
INR Indisk rupie
HKD Hongkong-dollar
CAD Kanadensisk dollar
Standard
BGN Bulgarisk lev
CZK Tjeckisk koruna
HRK Kroatiska kuna
DKK Dansk krona
HUF Ungersk forint
NOK Norsk krona
PLN Polsk zloty
RON Rumänsk leu
CHF Schweizisk franc
SGD Singapore-dollar
PHP Filippinsk peso
Obs! Om din bank inte är baserad i något av de länder som ACCS har stöd för så kan inte ACCS betala ut några pengar till ditt bankkonto. Då måste du öppna ett bankkonto i något av de länder som Amazon har stöd för, antingen ett bankkonto i ett av de länder där Amazon har en marknadsplats eller ett bankkonto i ett annat land som stöds inom ACCS.

Läs mer i Vanliga frågor om Amazon Currency Converter for Selling Partners i Seller Central-hjälpen

Skapa produktposter

Översikt
När du har skapat ett säljpartnerkonto på en ny marknadsplats är nästa steg att skapa produktposter på den nya marknadsplatsen. Vilka krav som ställs på produktposter kan variera beroende på marknadsplatsen, så se till att läsa riktlinjerna på hjälpsidorna för respektive marknadsplats. Här är de komponenter som ingår i en produktpost på en Amazon marknadsplats:
  • Produkt-ID: Ett globalt ID, till exempel ett UPC-, EAN- eller ISBN-nummer.
  • Produktens titel: En kortfattad beskrivning av produkten.
  • Punktlista och produktbeskrivning: Punkterna anger kortfattat produktens främsta funktioner och är tänkta att fånga kundens intresse. Produktbeskrivningen ger detaljerad information om produkten. Använd en valutaväxlingstjänst från tredje part.
  • Produktbilder: Tydliga fotografier av produkten som visar så många detaljer som möjligt. Bilderna ska vara minst 500x500 pixlar stora, men du bör använda 1 000x1 000 pixlar om du vill att produkten ska visas i större detalj. Vissa kategorier kan ha andra krav på bildstorleken, så läs igenom riktlinjerna i Seller Central.
  • Söktermer: Nyckelord som någon som letar efter din produkt kan ange i sökfältet. Du kan ange flera söktermer.
Obs! Kvaliteten på din produktpost påverkar hur ofta ditt objekt visas i sökningar, och därmed sannolikheten för att kunderna köper din produkt. Därför är det viktigt att lägga tid och ansträngning på att skapa produktposter av hög kvalitet som förbättrar din försäljningspotential.
Publicera dina produkter
Om du har ett litet sortiment (färre än 100 produkter) kan det vara enklare att använda publiceringsverktyget Add-A-Product och publicera varje produkt en i taget. Säljpartner med ett Professional-konto och större sortiment kan skapa en lagerfil och ladda upp hela sortimentet i ett verktyg för volympublicering.

Produktposterna måste vara på språket för den Amazon marknadsplats där du vill sälja. Om du till exempel vill sälja på Amazon.de eller Amazon.jp måste dina produktposter vara på tyska respektive japanska. Om du inte kan språket för den Amazon marknadsplats där du vill sälja finns det många onlineresurser som kan hjälpa dig med professionella produktpostöversättningar. Här är några länkar som andra säljpartner har använt sig av:
Build International Listings
Verktyget Build International Listings sparar tid när du ska hantera produktposter eftersom du kan skapa och uppdatera produktposter på flera Amazon marknadsplatser samtidigt via ditt enhetliga konto. När du har lanserat och skapat produktposter på din primära marknadsplats kan du sedan välja de här produktposterna och ange en destinationsmarknad där du för närvarande inte har några erbjudanden. Verktyget Build International Listings utför följande funktioner automatiskt:
  • Det skapar produktposter på flera destinationsmarknader utifrån de produkter du säljer på hemmamarknaden.
  • När du lägger till eller tar bort en produktpost uppdateras även produktposterna på dina destinationsmarknader.
  • Det justerar priserna på dina destinationsmarknader enligt de prisregler du har angett när du gör ändringar på källmarknadsplatsen.
  • Det kan justera priser på destinationsmarknaderna sett till ändrade växelkurser för valutan på källmarknadsplatsen.

3

Frakta och leverera

Amazons logistiktjänster hjälper dig att snabbt få ut produkter till kunder över hela världen. Förstå vad som ingår i att frakta och leverera i olika länder, bland annat gällande kostnader, ledtider och krav. Läs om internationella FBA-lösningar eller hantera leveranserna själv.

Fulfilment by Seller

Skicka dina produkter internationellt direkt till kunderna
Om ditt lager finns i ett annat land än där kunden lade sin beställning så måste du frakta produkten internationellt till kunden. Här är en översikt över processen:
  1. Säljpartnern väljer en speditör som kan frakta internationellt.
  2. Säljpartnern fraktar produkten och är exportör.
    Viktigt: För att ge kunden bästa möjliga upplevelse så att du får bra omdömen och resultatrankingar bör du inte utsätta kunden för förseningar i samband med tullhanteringen eller oväntade avgifter som beror på extratullar och importskatter på kundens produkter. Det är viktigt att säljpartnern tar hand om allt sådant under frakten.
  3. Som standard agerar speditören som mäklare enligt villkoren på fraktsedeln. Speditören tar ut eventuella tullavgifter från köparen när varorna levereras.
Det är också viktigt att kunden har rätt förväntningar. Du bör ge kunden korrekt information gällande vilket land som produkten skickas från. Specifikt måste du ange land för ”Levererar från” i din säljpartnerprofil och ge kunden rimliga förväntningar angående leveranstiden från ditt land. Du ansvarar för att uppfylla leveransförväntningarna för alla beställningar du får.
Internationell frakt
Internationella fraktkostnader
Internationella fraktavgifter varierar beroende på flera faktorer, bland annat de här:
  • Förpackningens mått och vikt
  • Leveranstid
  • Källa (var du levererar från) och destination (vart du levererar). Kostnaderna kan vara betydligt högre för internationella destinationer.
  • Transperfect Translations
Förutom ovanstående avgifter bör du vara medveten om vilka tullar och skatter som måste betalas. Amazon ansvarar inte för eventuella tullar och skatter i samband med FBA-lager. Alla försändelser som anländer till ett av Amazons leveranscenter med tullavgifter returneras till avsändaren.

Internationella leveranstider
Det tar längre tid att leverera en beställning internationellt än på hemmaplan. Leveranstiden anges i informationen om erbjudandet och kan göra ditt erbjudande mindre konkurrenskraftigt jämfört med de lokala konkurrenterna.
Övriga resurser
Det finns många onlineresurser som kan hjälpa dig att fastställa priser och göra dina leveranser enklare. Här är några länkar uppdelade efter region som andra säljare har använt sig av. Besök deras webbplatser direkt för att beräkna vilka ungefärliga fraktkostnader du kan förvänta dig när du levererar beställningar på de Amazon marknadsplatser där du vill sälja:
Frakt till
Företag
USA
Kanada
Europa

Fulfilment by Amazon

Översikt
Säljpartnerns bas
FBA-leveranscentrets placering
Import krävs?
Utanför USA
US
Ja, produkterna måste importeras till USA
Utanför Kanada
Kanada
Ja, produkterna måste importeras till Kanada.
Utanför Europa
Länder med europeiska marknadsplatser: Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien eller Spanien
Ja, produkterna måste importeras till det land där FBA-leveranscentret finns.
I Europa
Länder med EU-marknadsplatser: Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien eller Spanien
Nej, varorna behöver inte importeras inom EU. Om säljpartnern använder FBA kan säljpartnern använda internationella FBA-program.
Utanför Japan
Japan
Ja, produkterna måste importeras till Japan.
Utanför Mexiko
Mexiko
Ja, produkterna måste importeras till Mexiko.
Ett annat sätt att leverera internationella beställningar är att använda FBA (Fulfilment by Amazon) i det land som motsvarar den Amazon marknadsplats där du säljer dina produkter. Med FBA måste du importera dina produkter till ett annat land så att de kan lagras på ett Amazon leveranscenter och du kan sälja dem till kunder på den aktuella marknaden. Undantaget från det här är om du redan säljer på en av Amazons europeiska marknadsplatser och levererar via FBA på den marknaden. I så fall kan du leverera dina beställningar från andra europeiska butiker med ditt aktuella FBA-konto via det Pan-European FBA, det europeiska leveransnätverket, eller Multi-Country Inventory.
Skicka dina produkter internationellt direkt till kunderna
Om du har lager i ett annat land än leveranscentret måst du exportera dina produkter från källandet och importera dem till destinationslandet. Du agerar som exportör i ursprungslandet och importör i destinationslandet, och måste följa alla gällande lagar och förordningar i både destinations- och mållandet. Du kan få betala eventuella importskatter, tullar och avgifter som tas ut av destinationslandet. Amazon ansvarar inte för eventuella tullar och skatter i samband med FBA-lager. Alla försändelser som anländer till ett av Amazons leveranscenter med tullavgifter returneras till avsändaren. Här är en översikt över processen:
  1. Skapa produktposter i Seller Central.
  2. Förbered en faktura som anger att du är importör.
  3. Välj en tullmäklare (din speditör kan erbjuda den här tjänsten).
  4. Skicka produkterna från fabriken eller lagret till hamnen.
  5. Klarera produkterna genom tullen för export.
  6. Lasta produkterna hos speditören för transport till destinationshamnen.
  7. Leverera produkterna till destinationshamnen och lasta av dem.
  8. Klarera produkterna genom tullen för import.
  9. Lasta produkterna hos speditören för transport till leveranscentret.
Du kan läsa mer om vilka regler och föreskrifter som gäller för inleveranser av lager till Amazons leveranscenter, även om krav på golvlastade LTL/FTL-försändelser, på följande sida i Amazon hjälpen.

Importera och exportera lager

Översikt
När du utökar din verksamhet till en Amazon marknadsplats utanför hemlandet och levererar via Fulfilment by Amazon (FBA) eller en tredjepartsleverantör måste du förstå vilka skyldigheter du har gällande import och export. Även om du kanske vill hantera vissa av eller alla steg i processen själv kan det vara enklare att anlita en logistikleverantör, som en tullmäklare eller speditör som hanterar processen åt dig. Sådana leverantörer kan ha den tid och expertis som krävs för att få ditt lager från en plats till en annan på ett säkert sätt och i rätt tid.

Tips: Om du använder FBA på en marknadsplats utanför hemlandet och vill använda en logistikleverantör är det bäst att kontakta en så snart du registrerar dig för FBA. Det kan ta lite tid att slutföra pappersarbetet, och du vill inte att processen ska stå i vägen för att kunderna får sina produkter.
Om du anlitar en tullmäklare eller speditör för att flytta lager från ett land till ett annat måste du kontakta företaget själv. Du måste också själv vidta åtgärder för att fastställa importör och exportör. Amazon kan inte göra det här åt dig.

Innan du anlitar en tullmäklare eller speditör för att frakta lager från ett land till ett leveranscenter i ett annat land måste du bestämma vem som ska ha hand om olika ansvarsområden:
  • Exportör (EOR): Det är i allmänhet leverantören som är exportör. Amazon agerar inte som exportör. Du kan eventuellt teckna ett avtal med din tullmäklare eller speditör om att fungera som exportör.
  • Importör (IOR): Importören ansvarar för att försändelsen importeras till destinationslandet. I ansvaret ingår att registrera juridiskt nödvändiga handlingar och att betala eventuella importtullar och skatter. Notera att Amazon och dess leveranscenter inte agerar importör för någon försändelse av FBA-lager. Alla försändelser av FBA-lager med Amazon som importör nekas och returneras på avsändarens bekostnad, utan undantag.
Utländska importörer
I vissa länder kan en utländsk importör ordna införsel av varor. Om du vill bli en utländsk importör ska du kontakta din tullmäklare eller speditör.

Viktig anmärkning: Det är ditt eget ansvar att följa alla import- och exportlagar och att säkerställa att de importerade varorna följer gällande lagar och förordningar. Du får inte importera förbjudna eller begränsade varor utan alla nödvändiga tillstånd. Det kan till exempel vara förbjudet att importera vissa jordbruksprodukter, livsmedelsprodukter, alkohol, växter och frön, fisk och vilda djur eller läkemedel till USA.
Hantera försändelsen med hjälp av en tullmäklare eller speditör
Observera att den speditör du anlitar för att frakta dina produkter till USA har sina egna rutiner och kan kräva att du fyller i följande:
  • Fullmakt: När du undertecknar en fullmakt har tullmäklaren eller speditören rätt att agera som ditt ombud för att ta lagret genom tullprocessen.
  • Importör: Registrera dig som importör hos tullmyndigheten i det land du importerar lagret till. Amazon och våra leveranscenter agerar inte importör åt någon försändelse av FBA-lager. Det här gäller oavsett storlek eller värde, ursprung eller produkt. Alla FBA-försändelser med Amazon som importör nekas och returneras på avsändarens bekostnad, utan undantag.
  • Regler och villkor: Tullmäklaren bör ange vilka villkor som gäller så att du förstår vem som ansvarar för varorna i varje steg under fraktprocessen.
  • Tullavgifter, skatter och fraktkostnader: Amazon ansvarar inte för och samlar inte in tullar, skatter eller fraktkostnader i samband med FBA-lager. Alla försändelser måste använda DDP-leveransvillkor (Delivered Duty Paid). Alla försändelser som kommer till ett av Amazons leveranscenter med eventuella avgifter, inklusive tullar, skatter eller fraktkostnader, nekas utan ytterligare beaktande.
  • Om du vill kunna uppskatta kostnaden för en försändelse innan du har den exakta adressen till det leveranscenter du skickar varorna till i USA så kan du lämna nedanstående exempel (ett på västkusten och ett på östkusten) till din speditör för att få en offert.
    Exempel 1
    Exempel 2
    Breinigsville, PA 18031
    Phoenix, AZ 85043
    Se till att din kontaktinformation står med i fraktdokumentationen om det skulle uppstå frågor kring din försändelse.
    Om du har svårt att hitta en speditör som passar dina behov kan du använda vårt Service Provider Network. Där finns många tredjepartsleverantörer som har erfarenhet av att hantera Amazon försändelser över hela världen.
Slutlig mottagare
Även om Amazon inte fungerar som importör så kan Amazon stå som slutlig mottagare i din fraktdokumentation, men bara om ”in care of” står före namnet på Amazon entiteten.

Om du anger Amazon som slutlig mottagare måste din tullmäklare kontakta Amazon på sellerimports@amazon.com innan något lager levereras för att få det EIN-nummer eller skatte-ID som krävs för tullklareringen.
Åtagandefaktura
När dina varor är klara för leverans från tillverkaren eller distributören så förbereder avsändaren åtagandefakturan. Det är viktigt att åtagandefakturan är korrekt så att det inte blir förseningar i tullklareringen. Följande information ska stå med på åtagandefakturan:
  • Fakturadatum.
  • Namnen på köparen och säljpartnern, inklusive adresser (Amazon ska inte stå som köpare eller säljpartner på åtagandefakturan).
  • Säljpartnerns eller tillverkarens namn och fullständiga adress.
  • Avsändarens kontaktnamn, företagsnamn, adress och momsregistreringsnummer
  • Leveransadressen. Här anger du ”In care of” och sedan namn och adress till det Amazon leveranscenter som du skickar varorna till.
  • Importör. Det här fältet måste innehålla avsändarens namn om det är samma entitet som äger varorna. Lämna inte den här information tom. Det gör att försändelsen nekas och returneras.
  • Leveranssätt.
  • Detaljerad beskrivning av de varor som faktureras. Ta med följande:
    • Harmoniserade tullkoder om de är kända
    • Antal enheter
    • Enheternas värde
    • Totalt värde för varje produkt. För prover och produkter utan kommersiellt värde måste du ange ett nominellt eller rättvist marknadsvärde för tulländamål.
  • Den valuta som används för transaktionen.
  • Försäljningsvillkoren. Observera att villkoren måste vara DDP (Delivered Duty Paid). Avsändaren eller FBA-säljpartnern ska betala alla gällande tullar och skatter och ansvara för tullklarering innan leveransen till Amazons leveranscenter. Du får inte importera varor i Amazons namn eller visa Amazon som deklarant eller importör på införseldokumenten.
  • Försändelsens spårningsnummer. För försändelser till Amazon leveranscenter ska du ta med det Amazon FBA-försändelse-ID du fick när du skapade försändelsen i ditt säljpartnerkonto på Amazon. Försändelsens spårningsnummer kan också vara ett flygfraktsedelnummer om du skickar paketet med en speditör som FedEx eller UPS.
  • Eventuella certifieringar.
  • Namn på speditören som transporterar varorna.
  • Betalningsvillkor för frakten.
  • Orsak till exporten.
Beprövade fraktmetoder
Amazons leveranscenter ställer krav på de försändelser som tas emot, bland annat gällande storleken på pallarna och vilka typer av lastbilar som kan leverera till leveranscentralen. I riktlinjerna för att leverera lager till Amazon står den information du behöver för att förbereda dina försändelser till ett Amazon everanscenter. Om du är uppmärksam på de här kraven och metodtipsen kan du undvika förseningar när det gäller att få ditt lager till leveranscentret och sedan till dina kunder.

Obs! Pallar i USA, Storbritannien och Europa skiljer sig åt.

Se till att du får dina försändelser pallanpassade innan de anländer till leveranscentret när det är möjligt. Amazons leveranscenter tar emot golvlastade försändelser, men bara om du begär det i förväg när du skapar försändelsen till leveranscentret. Det kan tillkomma ytterligare avgifter om det krävs omfattande hantering av den golvlastade försändelsen.

Se till att dina försändelser följer Amazons regler gällande inleveranser. Om Amazon vägrar att ta emot din försändelse är det du som ansvarar för att avlägsna försändelsen från leveranscentret. För försändelser mindre än en halv pall med lösa kartonger, som var och en väger mindre än 15 kg, kan det vara bättre att skicka dina produkter via en budfirma. Vilken speditör du använder kan bero på destinationslandet eftersom olika speditörer har olika tjänster. Om du väljer att frakta ditt lager till ett leveranscenter via en speditör bör du kontrollera att speditören kan klarera dina varor genom tullen baserat på den åtagandefaktura du tillhandahåller. Om speditören inte kan klarera dina varor baserat på åtagandefakturan kan du behöva kontakta en tullmäklare.

Logistikföretag/tullmäklare Det finns många onlineresurser som kan hjälpa dig att fastställa priser och göra dina leveranser enklare. Här är några länkar till företag som andra säljpartner har använt sig av. Besök deras webbplatser direkt för att beräkna vilka ungefärliga fraktkostnader du kan förvänta dig när du levererar beställningar på de Amazon marknadsplatser där du vill sälja:
First Choice Shipping: www.firstchoiceship.com
Samuel Shapiro: www.shapiro.com
FedEx: www.fedex.com
Regional Express: www.regionalexpress.co.uk

Vi föreslår att du kontaktar din speditör eller budfirma i förväg innan du skickar något lager så att du förstår alla avgifter och krav.
Retur av importer
Amazon kan inte returnera lager som lagras i Amazons leveranscenter till en adress utanför det ursprungliga importlandet. FBA har inte heller några upphämtningsalternativ för säljpartner vid Amazons leveranscenter. Om du vill att FBA-lager ska returneras till dig kan du läsa mer om processen här.

4

Hantera din verksamhet

Tillhandahåll kundtjänst och lokala returer i landet, antingen själv eller via Amazon. Få betalt i önskad valuta. Använd Amazons verktyg och rekommendationer för att öka din internationella försäljning och skala upp din verksamhet globalt.

Solution Provider Network

Solution Provider Network – för alt från moms och efterlevnad till internationell frakt.

Kundtjänst

Översikt
När du utökar din verksamhet till en Amazon marknadsplats utanför hemlandet och levererar via Fulfilment by Amazon (FBA) eller en tredjepartsleverantör måste du förstå vilka skyldigheter du har gällande import och export. Även om du kanske vill hantera vissa av eller alla steg i processen själv kan det vara enklare att anlita en logistikleverantör, som en tullmäklare eller speditör som hanterar processen åt dig. Sådana leverantörer har den tid och expertis som krävs för att få ditt lager från en plats till en annan på ett säkert sätt och i rätt tid.
Kundtjänst för säljpartnerns egna leveranser
Kundtjänst på det lokala språket När du väljer att själv leverera kundernas beställningar är det inte bara plockning, packning och leveransen till kunden du behöver hantera. Amazon kräver också att du hanterar kundtjänsten. Det här kan vara en utmaning om du säljer på en Amazon marknadsplats där du inte kan språket.

Du kanske frestas att använda automatiserade datoröversättningar för att svara på frågor via e-post från internationella kunder. Maskinöversättning kan dock i många fall ge tveksamma översättningar som ger kunden en sämre upplevelse, och det påverkar i slutänden ditt resultat som säljpartner. Ett bättre alternativ om du inte har några interna kundtjänstresurser på det lokala språket är att hantera kundtjänsten via en tredjepartsleverantör.

Kunderna förväntar sig snabb och hjälpsam service när de har frågor eller funderingar kring dina produkter. För att hålla uppe din poäng som säljpartner bör du använda kundtjänstpersonal som förstår dina produkter, som vet var kundens produkt finns och när den kommer att levereras, och som kan svara snabbt (inom 24 timmar) på kundens e-postfrågor på det lokala språket. Det här kan vara en utmaning när du säljer på marknadsplatser i andra tidszoner än där du jobbar, eftersom tidsskillnaden kortar ned tidsramen där du kan svara kunderna under din ordinarie kontorstid.

Det finns många onlineresurser för säljpartner som vill ha hjälp med att hantera sin kundtjänst. Här är några länkar som andra säljpartner har använt sig av i olika regioner:

Nordamerika: Seller Engine
Europa: InterCultural Elements
Japan: Jumbo
Kundtjänst för Fulfilment by Amazon
När du använder FBA tillhandahåller Amazon kundtjänst dygnet runt på marknadsplatsens lokala språk. För många säljpartner är den här FBA-funktionen avgörande för att de ska lyckas sälja på internationella marknadsplatser. Eftersom kundtjänst på det lokala språket redan ingår i FBA kan du erbjuda dina kunder Amazons förstklassiga kundtjänst och själv fokusera på att utveckla och hantera din verksamhet.

Kundreturer

Översikt
När du använder FBA tillhandahåller Amazon kundtjänst dygnet runt på marknadsplatsens lokala språk. För många säljpartners är den här FBA-funktionen avgörande för att de ska lyckas sälja på internationella marknadsplatser. Eftersom kundtjänst på det lokala språket redan ingår i FBA kan du erbjuda dina kunder Amazons förstklassiga kundtjänst och själv fokusera på att utveckla och hantera din verksamhet.
Kundreturer för säljpartnerns egna leveranser
När du säljer på en internationell marknadsplats och levererar varorna själv måste du antingen förse kunderna med en lokal returadress i samma land som Amazon marknadsplatsen eller erbjuda gratis returfrakt. Det här är ett krav för att få sälja på Amazons marknadsplatser.

Tänk på det här när du överväger hur dina kunder ska returnera artiklar som de köper från dig:
  • Använd Fulfilment by Amazon: När du väljer FBA hanterar Amazon lokala returer av FBA-beställningar åt dig, så du behöver inte bry dig om att tillhandahålla någon lokal returadress.
  • Utsättningsavgifter och delåterbetalningar: I en del situationer kan det vara lämpligt att debitera kunden en utsättningsavgift eller erbjuda delvis återbetalning för den produkt som returneras. Utsättningsavgifter och delåterbetalningar måste följa Amazons policy för returer.
  • Anlita en tredjepartsleverantör för internationella returer: Vi har tagit fram en lista med returleverantörer som kan ta emot returer i dina kunders länder. Beroende på försäljningsvolym och pris per enhet så kan internationella returleverantörer erbjuda lösningar som sänker dina kostnader när kunder i andra länder returnerar dina produkter. Vissa leverantörer samlar till exempel ihop returer och fraktar dem till dig, eller skickar dem till en annan kund.
Kundreturer med Fulfilment by Amazon
När du väljer FBA hanterar Amazon lokala returer åt dig, så du behöver inte bry dig om att tillhandahålla någon lokal returadress eller ändra dina priser för att ta hänsyn till internationell returfrakt.

Gör dig redo att sälja globalt

Säljer du redan på Amazon i Europa?

Expandera internationellt

 

Ny på Amazon?

Kom igång

 

Amazon logo
© 2024, Amazon.com, Inc. eller dess dotterbolag
Facebook logo
Twitter logo
LinkedIn logo
Tiktok logo
YouTube logo