Välkommen till försäljning på Amazon

Lägg upp dina produkter så du kan börja sälja. Vi har förberett följande femstegsguide som hjälper dig att gå igenom publiceringsprocessen.
Amazon box balancing on its corner with the Amazon logo displayed

Vilka är stegen du behöver följa?

Steg 1

Börja med din varumärkesinformation

Om du är varumärkesägare eller varumärkesrepresentant ger Amazon Brand Registry dig tillgång till verktyg som gör att du mer exakt kan representera ditt varumärke. Detta hjälper dig att skydda din immateriella egendom och skapar en pålitlig upplevelse för kunder på Amazon.

Om du är en auktoriserad agent kan du låta varumärkesägaren registrera varumärket först och lägga till ditt konto som ytterligare användare
Om du är återförsäljare och inte äger ett varumärke eller om du inte är varumärkesrepresentant kan du fortsätta direkt till steg 2.
Obs! Om du har en pågående ansökan om varumärkesregistrering hos Amazon ska du vänta tills ansökan är löst innan du publicerar produkter. Detta säkerställer att dina produkter publiceras under det registrerade varumärket.
Varför Amazons varumärkesregister?
1. Exakt varumärkesrepresentation
  • Varumärkesregistret ger dig mer kontroll över Amazons produktsidor, så kunderna är mer benägna att se rätt information som är kopplad till ditt varumärke.
2. Kraftfulla sök- och rapportverktyg som skyddar ditt varumärke
  • Förenkla processen för att hitta fall av potentiell överträdelse med våra anpassade funktioner som global sökning, bildsökning och massökning av ASIN, särskilt framtagen för varumärken.
  • Dra nytta av ytterligare proaktiva fördelar, till exempel att bestämma produktlistor som felaktigt använder dina varumärkesskyddade villkor. Dessa verktyg varnar dig proaktivt då produkter skapas med ditt varumärke eller om bilder innehåller din logotyp men är för produkter som inte bär ditt varumärke etc.
  • Automatiserat varumärkesskydd och Project Zero gör att du kan rapportera eventuella överträdelser och skydda ditt varumärke. Hitta mer information om Project Zero.
3. Utöka ditt företag med Amazons verktyg för varumärkesägare
  • Förbättrat varumärkesinnehåll (EBC) /A+Innehåll: Med EBC som även kallas A+ innehåll kan varumärken att beskriva sina produktfunktioner på nya sätt genom att inkludera en unik varumärkesberättelse, förbättrade bilder och textplaceringar som kan leda till ökade konverteringsgrader, ökad trafik och ökad försäljning när de används effektivt. Läs mer.
  • Varumärkesbutiker: Butiker är en gratis märkesdestination med självbetjäning på Amazon för annonsörer att samla innehåll som inspirerar, utbildar och hjälper kunder att upptäcka varumärkets produktutbud. Lär dig hur du skapar din butik (EN) och titta på en steg-för-steg video.
  • Sponsrade varumärken: Sponsrade varumärken hjälper kunder att upptäcka och interagera med ett varumärke när de använder Amazon via framträdande och anpassningsbara annonser som debiteras per klick. Läs mer.
  • Amazon varumärkesanalys: Amazon varumärkesanalys innehåller värdefulla insikter för att förbättra kundupplevelsen, konvertering och trafik som är viktigt för lyckad försäljning på Amazon. Detta verktyg ger varumärkesägare möjlighet att fatta välgrundade, strategiska beslut om sin produktportfölj, marknadsföring och annonsering. Läs mer
Behörighet att registrera sig i Amazons varumärkesregister
För att vara berättigad till Amazons varumärkesregister måste ditt varumärke ha ett aktivt registrerat varumärke i varje land där du vill registrera dig. Varumärkesregistret accepterar också varumärken i väntan på registrering på en del varumärkeskontor. Amazon godkänner för närvarande endast varumärken som har utfärdats av statliga varumärkeskontor i USA, Brasilien, Kanada, Mexiko, Australien, Indien, Japan, Frankrike, Tyskland, Italien, Turkiet, Singapore, Spanien, Nederländerna, Saudiarabien, Sverige, Polen, Egypten, Storbritannien, Europeiska unionen och Förenade Arabemiraten. Om ditt varumärke är registrerat hos World Intellectual Property Organization (WIPO) ska du skicka in numret som är registrerat hos landets immaterialrättsmyndighet istället, eftersom det kan skilja sig.
Tips!
För att kunna registreras i varumärkesregistret måste varumärken ha ett text- eller bildbaserat varumärke. Detta förväxlas ofta felaktigt med ett handelslicenscertifikat. Kontrollera att du laddar upp ditt varumärke innan du fortsätter!Se till att du läser de landsspecifika kraven noggrant för smidig registrering i Amazons varumärkesregister
Fördelar med Amazons varumärkesregister – översikt över fördelarna och verktygen för att bygga ditt varumärke med Amazon
illustration of people all around the world

Behöver du hjälp?
Mer information om ämnet finns i vårt Seller University

Steg 2

Kontrollera produkt- och kategorikrav

I detta steg arbetar du med att förbereda produkt- och kategorikraven för att säkerställa att dina produktposter skapas korrekt. För att undvika fel när du skickar in dina produktposter rekommenderar vi att du går igenom detta steg noggrant innan du skapar några produkter.
2.1 Krav på produktkategori
För vissa kategorier och underkategorier kräver Amazon att du ska erhålla godkännande innan du listar produkter till försäljning. Godkännandeprocessen kan omfatta begäran om dokument, prestationskontroller och andra kvalifikationer.
Om du vill ansöka om att lista en produkt som kräver godkännande och redan finns i Amazons katalog följer du stegen nedan:
1. Gå till Katalog och välj sedan Lägg till produkter.
2. Sök efter artikeln som du vill sälja.
3. I sökresultaten klickar du på Visa begränsningar bredvid den aktuella artikeln.
4. Om din produkt kräver godkännande klickar du på knappen Ansök för att sälja i sökresultaten för att påbörja ansökningsprocessen. När du har slutfört ansökan kan du spåra statusen i Säljansökningar.

Behöver du hjälp?
Mer information om ämnet finns i vårt Seller University

2.2 Krav på produkt-id
De flesta produkter har en unik identifieringskod på 12–14 siffror, till exempel en UPC, EAN, JAN eller ISBN som också kallas GTIN (Global Trade Item Number). Detta representerar en global kod för en produkt och en intern företagskod är inte densamma som en GTIN, UPC, EAN, JAN eller ISBN. Det säkerställer korrekt information på produktuppgiftssidan. Detta kan ibland kallas produktens streckkod. Om din produkt inte har en GTIN kan du vara berättigad att begära ett GTIN-undantag. Mer information finns här.
Om dina produkter har GTIN kan du gå vidare till nästa steg.

Behöver du hjälp?
Mer information om ämnet finns i vårt Seller University

2.3 Varumärkeskrav
Vid vissa tillfällen kräver Amazon att säljare får godkännande innan de listar produkter som säljs under specifika varumärken. Godkännandeprocessen kan omfatta dokumentförfrågningar och andra kvalifikationer, såsom fakturor och auktoriseringsbrev.

Kontrollera om varumärket du publicerar kräver godkännande:
1. Gå till Katalog och välj sedan Lägg till produkter.
2. Sök efter det varumärke du vill sälja och välj en produkt som liknar märkesvaran i din katalog.
3. I sökresultaten klickar du på Visa begränsningar bredvid det relevanta objektet för att ta reda på om godkännande krävs. Om varumärket är förbjudet visas meddelandet ”Du behöver godkännande för att lista i det här varumärket”.
4. Klicka på Ansök för att sälja för att påbörja ansökningsprocessen med nödvändiga dokument.

När du har slutfört ansökan kan du spåra statusen i Säljansökningar.

Om varumärket du vill sälja inte har någon begränsning kan du fortsätta till steg 3.

Steg 3

Välj din expedieringskanal

Expediering är processen för lagring, förpackning och leverans av beställningar samt hantering av returer och byten. Effektiv, pålitlig expediering av e-handel glädjer kunderna. Du har möjlighet att använda din egen distributionskanal (MFN), eller så kan du använda Fulfilment by Amazon (FBA) och låta Amazon ta hand om expediering av dina produkter. Observera att du kan använda båda distributionskanalerna samtidigt som säljare och välja en annan distributionskanal per produkt för att optimera din verksamhet.
3.1 Expedieras av säljpartner (MFN)
Om du själv utför beställningar är det viktigt att du konfigurerar dina frakt- och returinställningar innan du publicerar dina produkter. Du kan bestämma vilka länder och regioner du är villig att skicka dina produkter till, vad leveranstiden är och hur mycket ska du debitera dina kunder för det.
Obs! Kom ihåg att om du säljer i mer än en butik måste du ställa in fraktinställningarna i varje butik individuellt.
När du har konfigurerat dina leveransinställningar kan du ställa in din returadress.
3.2 Fulfiled by Amazon (FBA)
Skicka valfri mängd produkter till oss så lagrar vi, plockar, packar och skickar dem när du tar emot beställningar. Vi tillhandahåller kundservice på flera språk och tar till och med hand om returer för din räkning.
Om du registrerar dig i FBA kan du gå direkt till Steg 4 och konfigurera dina inställningar efter att dina produkter har publicerats.
Fördelarna med FBA
• Nå Prime-kunder med Prime-märken och tillgång till ytterligare affärsalternativ
• Förlita dig på Amazons betrodda 24/7 support
Hur fungerar det?
1. Besök sidan ”Hantera lager” i ditt säljarkonto.
2. Välj de produkter du vill att Amazon ska expediera.
3. Klicka på ”Åtgärder” och sedan ”Ändra till Fulfiled by Amazon”.
4. Besök sidan ”Hantera FBA-lager” för att skapa din första leverans. Välj dina produkter och klicka på ”Skicka/fyll på lager”.
5. Skapa din leveransplan genom att följa stegen (ställa in antal, förberedelse av produkter etc.).
6. Skicka din försändelse till Amazons expedieringsavgifter. På sidan ”Sammanfattning” kan du granska innehållet i din leverans.
Intäktsberäknare för Fulfilment by Amazon
Ange dina egna expedieringskostnader och se kostnadsjämförelser i realtid mellan dina egna expedieringskostnader och kostnaden för att använda vår Fulfiled by Amazon-tjänst.

Ansvarsfriskrivning: Intäktsberäknaren för Fulfilment by Amazon bör endast användas som en guide för att utvärdera FBA-avgifter. Amazon garanterar inte riktigheten i informationen eller beräkningarna i detta. Oberoende analys av resultatet för den här intäktsberäknaren för Fulfilment by Amazon bör genomföras för att verifiera resultaten. Uppskattningarna för intäktsberäknaren för Fulfilment by Amazon baseras endast på det inhemska programmet. Objekt som är registrerade i specialiserade expedieringsprogram är föremål för separata priser. Se FBA-prissidan för uppdaterade kostnader och avgifter.

Behöver du hjälp?
Mer information om ämnet finns i vårt Seller University.

Steg 4

Förbered och skicka in dina produktposter

Obs!: Om du har skickat in godkännanden av produktkategori, varumärke eller GTIN-undantag i föregående steg ska du kolla in ”Säljansökningar”, om de har beviljats först för att undvika fel i din produktskapande inlämning.
Tips: Om godkännandena inte har beviljats rekommenderar vi dig inte att fortsätta med nästa steg
Det finns tre olika sätt att ladda upp dina produkter till Amazons katalog. Välj det som passar dina behov och möjligheter bäst:
4.1 Massuppladdning – perfekt för stora kataloger
Klicka på ”Gå till Masspublicering”, ladda ner mallfilen och fyll i den med de obligatoriska kolumnerna: SKU, pris, EAN-kod och skick. När filen är ifylld kan du fortsätta med att ladda upp den.
Systemet listar de produkter som matchar med befintliga produkter i vår katalog. För de produkter som inte hade en matchning måste du skapa dem. För att göra det ska du skapa en kategorispecifik mall och fylla i den med den obligatoriska informationen. När du är klar kan du ladda upp den till Lagerfiler för Specifika Kategorier. För att hjälpa till att hantera fälten kan du försöka generera och ladda upp mallar efter produkttyp snarare än hela katalogen på en gång.
Tips!
Försök alltid att välja alternativet Avancerad Mall för att generera en sida med högre kvalitet och engagera fler köpare!
När filen har laddats upp genererar systemet en nedladdningsbar bearbetningsrapport under fliken ”Övervaka uppladdningsstatus” som låter dig granska statusen för dina uppladdningar av lagerfiler.
Behandlingsrapporten innehåller en sammanfattning av produktposter som behandlats samt antalet poster som behandlats utan framgång (eller bearbetats med fel). Du kan använda den här rapporten för att göra nödvändiga korrigeringar i din lagerfil och sedan ladda om filen för att korrigera dina listor.

Behöver du hjälp?
Mer information om ämnet finns i vårt Seller University

4.2 Manuell (1 av 1 inlämning) – perfekt för små kataloger
Klicka på Lägg till en produkt och skriv in den produkt du vill lägga upp i sökfältet. Om produkten finns behöver du bara lägga till ditt erbjudande på den. Om produkten inte existerar måste du skapa den.

Behöver du hjälp?
Mer information om ämnet finns i vårt Seller University

4.3: API-integration – perfekt för stora kataloger som kräver komplex automatisering
Om du funderar på att automatisera och synkronisera din egen katalog med din Amazon-butik kan du använda en utvecklarintegration från tredje part (via App Store) eller bygga din egen applikation för att automatisera informationsutbyte med Amazon. Tillsammans med listor kan dessa integrationer också hjälpa dig att automatisera olika aspekter av ditt säljarkonto, till exempel fakturering, beställningar, prissättning etc.

Med hjälp av en tredjepartsintegration kan du upptäcka flera applikationer som utvecklats av tredje part. Det låter dig automatisera och optimera olika aspekter av ditt säljarkonto, till exempel skapa produktposter, skapa FBA-leveranser, fakturering, prisautomation etc.
Bygga din egen integration – du har möjlighet att utveckla din egen skräddarsydda integration för att bättre passa dina behov. Observera att detta alternativ kräver teknisk kunskap och vissa IT-funktioner.

Behöver du hjälp?
Mer information om ämnet finns i API-guiden för säljpartner

4.4: Skapa internationella produktposter (för att replikera befintliga produktposter till en ny butik)
Verktyget BIL (Building International Listings) hjälper dig att skapa och uppdatera erbjudanden från en enda källbutik till en eller flera målbutiker. Du sparar tid och arbete genom att hantera erbjudanden i en och samma butik. Från den källbutiken uppdaterar sedan verktyget berättigade erbjudanden och priser i målländerna baserat på de valutakurser och inställningar du anger.
Verktyget Skapa internationella produktposter utför följande funktioner automatiskt:
  • Skapar erbjudanden från en källbutik till en målbutik där samma ASIN redan finns i båda butikerna.
  • Försöker översätta och skapa produktdetaljsidor i en målbutik.
  • Synkroniserar erbjudandepriserna i målbutiker baserat på det pris du angav i källbutiken och dina prisregler.
  • Justerar regelbundet priserna med hänsyn till varierande växelkurser för målbutikernas valutor. Uppdateringsfrekvensen varierar från varje dag till varje vecka. Uppdateringarna visar inte ändringar som understiger 1 %.
  • Lägger till eller tar bort erbjudanden i målbutiker när du gör ändringar i giltiga ASIN på källmarknadsplatsen.

Vanliga frågor

Jag följde stegen men jag fick fortfarande ett fel. Vad gör jag?
Du kan bläddra i vår guide om felkodförklaringar för felsökningstips – välj din felkod från panelen till vänster för mer information. Läs mer här

De vanligaste felkoderna:Fel 8541, 8542, 13013, 6039, 6024 och 20000. Du hittar den information du behöver för att felsöka på den här länken tillsammans med tips för andra felkoder som påträffas.

Du kan bläddra igenom vår YouTube-sida Amazon Seller University som tar dig igenom stegvisa anvisningar för att övervinna vanliga fel. Fel 5461 Fel 5665

Se även vår policy för att skapa ASIN, för varumärken och guiden för bildfelkoder för ytterligare felsökning.

Glöm inte att du alltid kan kontakta oss och be om stöd!
Kan jag redigera priser och antal efter att ha publicerat mina produkter?
Ja, du kan redigera pris och antal på produkterna via säljarens centrala konto.
Hur tar jag bort en produkt i mitt lager?
1. Logga in på ditt konto till Seller Central.
2. Välj Hantera lager.
3. Bredvid din produktinformation hittar du en pil med en rullgardinsmeny. Välj den och klicka på ”Ta bort produkt & produktpost”.
Amazon logo
© 2024, Amazon.com, Inc. eller dess dotterbolag
Facebook logo
Twitter logo
LinkedIn logo
Tiktok logo
YouTube logo