ANNONSERING

Öka synligheten och försäljningen på Amazon med reklam

Visste du att sponsrade annonser kan hjälpa dig att öka synligheten, nå fler shoppare och öka din försäljning?

Är du redan säljare på Amazon?

Börja annonsera

 

Första gången på Amazon?

Registrera dig

410 kr (exkl. moms) i månaden + ytterligare säljavgifter

illustration of advertising on Amazon.com

Uppnå dina affärsmål

icon: megaphone with sound coming out
Bli upptäckt
Annonser ger synlighet åt ditt varumärke och dina produkter. Annonserna visas i väl synliga placeringar i shoppingresultaten och på produktinformationssidor.
icon: ascending line graph
Öka försäljningen
Många shoppare kommer till Amazon beredda att shoppa. Annonser kan hjälpa dig att nå kunder som letar efter produkter som dina.
icon: circle with pund sign in the middle, computer mouse pointer clicking on it
Kontrollera kostnader
Betala bara för de klick som dina annonser får. Kampanjrapporter spårar annonsutgifter och resultat så att du kan se vad som fungerar och finjustera dina kampanjer.
Product photo of a children's toy
Amazon Advertising är en viktig del av vår tillväxtstrategi.
Mike ReeveIndigo Jamm

Reklamlösningar med sponsrade annonser

Börja använda sponsrade annonser för att lättare nå dina mål
Icon: A product label with a star
Sponsored Products är annonser för enskilda produktlistor på Amazon. De visas på shoppingresultatsidor och på produktdetaljsidor.
Sponsored Products kan hjälpa dig att nå shoppare med hög avsikt som aktivt letar efter produkter relaterade till deras.
Icon: a target with a product label
Sponsored Brands visar upp ditt varumärke och produktportfölj. Med din varumärkeslogotyp, en anpassad rubrik och ett urval av dina produkter visas dessa annonser på shoppingresultatsidor, vilket bidrar till att öka försäljningen och produktsynligheten.
Sponsored Brands ger dig möjlighet att snabbt få intresset för ditt varumärke och din produktsamling att växa hos shoppare som har visat intresse för liknande produkter.
Icon: a desktop computer with an Amazon smile logo

Stores

Stores är anpassade flersidiga shoppingdestinationer på Amazon för enskilda varumärken som låter dig visa upp din varumärkeshistoria och ditt produkterbjudande. Du behöver inte ha några erfarenheter om webbplatser för att använda det, och det är gratis.
Med Stores kan du välja mellan en mängd enkla innehållsmallar och -paneler, ordna dem med en enkel dra-och-släpp-funktion och skapa en professionell webbplats utan någon kodnings- eller designkompetens.

Är du redo att sätta igång? Så här funkar det

Steg 1

Logga in på Seller Central. Om det är första gången du säljer på Amazon så registrera dig nu
Klicka på fliken ”Reklam” och följ sedan instruktionerna för att komma igång. Välj din kampanjtyp och följ stegen för att skapa din kampanj. Om du är varumärkesägare och vill skapa en butik klickar du på fliken Stores och följer stegen för att bygga din första sida.

Steg 2

Skapa din kampanj
Att skapa en kampanj kan ta så lite som 5 minuter. Om du vill skapa en kampanj för Sponsored Products så välj de produkter du vill annonsera, välj mellan automatisk och manuell inriktning och bestäm hur mycket du vill betala per klick. För en annons med Sponsored Brands väljer du minst 3 produkter du vill annonsera, lägger till din logotyp och en anpassad rubrik och bestämmer vilka sökord du vill använda och hur mycket du vill spendera. För Stores kan du använda våra färdiga mallar, dra-och-släpp-paneler och dynamiska widgetar för att skapa din egen butik utan kostnad.

Steg 3

Nå fler shoppare med sponsrade annonser
Sponsored Products lanseras omedelbart, medan Sponsored Brands och Stores först går igenom en modereringsgranskning. Baserat på relevans och bud visas annonser för kunder i placeringar med hög synlighet inom shoppingresultat och på produktdetaljsidor.

När shoppare klickar på annonserna för Sponsored Products kommer de till din produktinformationssida. Din annons för Sponsored Brands tar shoppare till din butik eller en anpassad målsida som visar dina produkter.

Steg 4

Kontrollera dina kostnader
De flesta sponsrade annonser är lösningar för annonser med kostnad-per-klick, vilket innebär att Amazon debiterar antalet klick du får på dina annonser. Du väljer hur mycket du vill betala för ett klick och skapar en budget för det maximala belopp du är villig att betala för dina annonser på en dag.

Steg 5

Mät framgångarna
Du kommer att kunna ha koll på dina visningar, klick, klickfrekvens, nya kunder, trafik till din Store, annonseringsutgifter med mera. Dessa insikter hjälper dig att övervaka prestanda och optimera dina kampanjer.

Krav du behöver uppfylla för att börja annonsera

Konto

Du måste ha ett aktivt professionellt säljarkonto och, för att använda Sponsored Brands och Stores, vara inskriven i Amazon Brand Registry.

Aktuellt erbjudande

De produkter du annonserar med Sponsored Products måste vara berättigade till placering av aktuellt erbjudande.1 Sponsored Brands visas för shoppare oavsett vem som presenterar det aktuella erbjudandet.

Produkter

Just nu har vi inte stöd för vuxenprodukter, begagnade produkter, renoverade produkter och produkter i särskilda kategorier. En fullständig lista över tillåtna och icke tillåtna kategorier finns i policyerna för Sponsored Products och Sponsored Brands.
1Om du skapar en annons för en produktlista som inte är berättigad till placering av aktuellt erbjudande, kommer din annons inte att visas för Amazon-shoppare. Annonser som inte är berättigade flaggas i kampanjhanteraren under fliken Annonsering i Seller Central.

Annonsera globalt

Säljer du i flera länder? Begränsa dig inte till reklam endast på hemmamarknaden. Bygg upp din internationella verksamhet och visa ditt varumärke för Amazon-kunder runt om i världen genom att annonsera i alla dina berättigade länder.

1.

Hitta ett land där du är berättigad att annonsera nedan.

2.

Klicka på flaggan för det landet för att logga in på Seller Central.*

3.

Klicka på fliken Annonsering, besök kampanjhanteraren och välj "Skapa en kampanj".
*Registrering krävs.

Hjälpsamma resurser

Guide för framgångsrik annonsering

Få steg-för-steg-instruktioner om hur du kommer igång med sponsrade annonser.

Webbseminarier

Delta i våra live-webbseminarier för annonsering där du får hjälp att optimera dina kampanjer och lär dig bästa praxis och strategier för annonsering. Marknadsföringsspecialister svarar även på frågor under frågesessioner live.

Framgångshistorier

Läs om hur andra säljare har använt Amazon Advertising.

Vanliga frågor och svar

Få svar på vanliga frågor om Amazon Advertising.
Vad är Sponsored Products?
Sponsored Products är sökords- eller produktmålriktade annonser som marknadsför dina individuella annonser och visas i shoppingresultat och på produktinformationssidor på Amazon. För att hjälpa dig att skapa din första kampanj på några minuter kan du använda automatisk målinriktning. Du styr hur mycket du spenderar genom att ange din budget och välja hur mycket du vill bjuda per klick.
Varför ska jag använda Sponsored Products?
Sponsored Products kan hjälpa dig att öka synligheten och försäljningen av dina produkter genom att visa annonser när shoppare letar efter produkter som dina. Det finns inga månadsavgifter. Du betalar bara när shoppare klickar på din annons, vilket tar dem till produktinformationssidan där ditt erbjudande visas. Du kan använda Sponsored Products för produktsynlighet, nya erbjudanden, unika urval, erbjudanden med få visningar, reaartiklar och säsongskampanjer.
Vad är Sponsored Brands?
Sponsored Brands är sökordsinriktade annonser som visas på framträdande platser inom köpresultat och har en anpassad rubrik, varumärkeslogotyp och en samling produkter inom annonsen. När shoppare klickar på annonsen tas de till en produktlistningssida, anpassad målsida eller Store. Sponsored Brands är tillgängliga för säljare som är registrerade i Amazon Brand Registry.
Varför ska jag använda Sponsored Brands?
Sponsored Brands hjälper till att synliggöra och sälja ditt varumärke och din produktportfölj genom att visas på platser med hög synlighet i shoppingresultaten.
Vem kan använda Sponsored Brands och Stores?
Sponsored Display och Stores är tillgängliga för professionella säljare som är registrerade på Amazon Brand Registry, leverantörer och byråer med kunder som säljer produkter på Amazon i Sverige.

För att registrera ditt varumärke måste du ha ett registrerat och aktivt varumärke som lämnats in och godkänts av Amazon. Läs mer om hur du registrerar ditt varumärke i Amazon Brand Registry.
Vad är Stores?
En kostnadsfri, anpassad flersidig upplevelse som visar upp ditt varumärke och din produktkatalog.
Hur mäter jag hur det går för min Store?
Instrumentpanelen Store Insights innehåller mätvärden såsom dagliga besökare, sidvisningar och försäljning som genereras från din Store. Om du marknadsför din Store i externa marknadsföringsaktiviteter kan du också lägga till en tagg i webbadressen för att analysera trafikkällor för din Store.
Var visas mina annonser?
Sponsored Products kan visas högst upp på, tillsammans med eller i köpresultat och på produktinformationssidor. Annonser kan visas på både datorer och mobiler.

Sponsored Brands kan visas ovanpå, tillsammans med eller inom köpresultaten. Annonser kan visas på både datorer och mobiler.

Stores visas på Amazons webbplats på mobiler, i appar och på datorer.
Vilka produkter är inte berättigade till sponsrade annonser?
Just nu har vi inte stöd för vuxenprodukter, begagnade produkter, renoverade produkter och produkter i särskilda kategorier. För en fullständig lista över tillåtna och icke tillåtna kategorier, granska policyerna för Sponsored Products och Sponsored Brands.
Vilka är kraven för att annonsera?
Ett aktivt professionellt säljarkonto.
  • För Sponsored Brands och Stores, registrering i Amazon Brand Registry.
  • För Sponsored Products, berättigande till det aktuella erbjudandet.
Om du skapar en Sponsored Products-annons för en produktlista som inte är berättigad till placering av aktuellt erbjudande, visas din annons inte för Amazon-shoppare. Annonser som inte är berättigade flaggas i kampanjhanteraren under fliken Annonsering i Seller Central. Sponsored Brands visas för shoppare oavsett vem som presenterar det aktuella erbjudandet.
Vad är ett aktuellt erbjudande?
Det aktuella erbjudandet finns på en produktdetaljsida där kunderna påbörjar en inköpsprocess genom att lägga till artiklar i sina kundvagnar. En viktig del av Amazons webbplats är att flera säljare kan erbjuda samma produkt, så det kan hända att du konkurrerar med andra handlare om det aktuella erbjudandet. Säljare måste uppfylla prestandabaserade krav för att vara berättigade till placering av aktuellt erbjudande.
Hur mycket kostar det?
Sponsored Products och Sponsored Brands är annonser med kostnad-per-klick, vilket innebär att du endast betalar när någon klickar på din annons. Du väljer din budget och hur mycket du vill betala för ett klick.

Det är gratis att skapa en Store.
Vad är nyckelord och hur fungerar de?
Ett nyckelord är ett enda ord eller en kombination av ord som du lägger till i kampanjerna för dina Sponsored Products och Sponsored Brands. Sökord matchas med de shoppingfrågor som kunderna använder för att söka efter produkter på Amazon och avgör var dina annonser kan visas. Observera att sökord endast används för Sponsored Products och Sponsored Brands.
Vad är CPC-annonsering?
CPC-annonsering (kostnad per klick) är en typ av betald annonsering där annonserna visas kostnadsfritt – annonsvisningar är gratis – och annonsören debiteras endast när kunderna klickar på annonsen. Sponsrade annonser, till exempel Sponsored Products och Sponsored Brands, visas i CPC-modellen.
Amazon logo
© 2024, Amazon.com, Inc. eller dess dotterbolag
Facebook logo
Twitter logo
LinkedIn logo
Tiktok logo
YouTube logo