Seller University
Utbildningsresurserna för att hjälpa företag, varumärken och entreprenörer att lyckas som Amazon-säljpartners.
För nybörjare
Vad du behöver veta innan du skapar ett säljarkonto
För varumärken
Lansera ditt varumärke
För avancerade säljare
Ta din verksamhet till nästa nivå
Vanliga frågor
Få svar på vanliga frågor om hur du använder Amazon för e-handel.
Översikt
Vad är sälj på Amazon?
Att sälja på Amazon är ett program som låter individer och företag sälja sina produkter och lager online via Amazons butiker, t.ex. Amazon.se.
Varför ska jag sälja på Amazon?
Två viktiga skäl är: möjligheten att erbjuda din produkt för hundratals miljoner potentiella kunder, plus möjligheten att börja sälja snabbt utan att behöva skapa en företagswebbplats eller en fysisk butik.
Kan jag lägga till mina produkter i alla Amazon kategorier?
Förhandsgodkännande kan krävas för att lägga till vissa produkter i vissa kategorier. Kolla in sidan Sälj för mer information.
Vilken typ av produkter kan inte läggas till på Amazon.se?
Vissa produkter kanske inte listas p.g.a. efterlevnad av rättsliga eller reglerande restriktioner (till exempel receptbelagda läkemedel) eller Amazons policy (till exempel foton på brottsplatser). För detaljerad information, se vår hjälpsektion för produkter med restriktioner.
Vad är A-Z-programmet?
A-till-Z-garantin är utformad för situationer där en kund antingen aldrig får sin produkt eller har fått en annan produkt än den beställda eller förväntade. Vi ber kunderna att först kontakta säljpartnern när de har problem. Om säljpartnern inte löser problemet kan kunden lämna in ett A-till-Z-krav. När Amazon.se tar emot kravet skickar vi ett automatiskt e-postmeddelande till säljpartnern med anspråket som begär ett svar med grundläggande information om beställningen och expedieringsprocessen. Vi kommer då att avgöra hur kravet ska regleras, vilket kan innefatta återbetalning av ordern till kunden, på försäljningspartnerns bekostnad.
Hur öppnar jag ett nytt Amazon säljpartnerkonto?
Gå till sidan Priser för att registrera dig för den professionella planen eller den individuella planen. Du kan använda ditt Amazon kundkonto eller skapa ett nytt konto med företagets e-postadress. För att registrera dig måste du ange följande information:
- Kredit- eller betalkort
- Telefonnummer
- Information om bankkonto
- Momsregistreringsnummer, om ditt företag är momsregistrerat
- E-postadress
Kan jag nedgradera mitt professionella försäljningskonto?
Ja. Om du inte vill debiteras en månadsavgift kan du nedgradera ditt konto från den professionella planen till den individuella planen från sidan Mina tjänster i Seller Central (inloggning krävs).
Om du nedgraderar förblir ditt konto öppet och du kan fortsätta erbjuda objekt på Amazon som en enskild säljpartner, men du kommer att förlora tillgången till fördelar med den professionella planen, som bulkuppladdning, orderrapporter, säljpartneranpassade fraktpriser eller speciella listningsfunktioner. Tänk också på att endast erbjudanden från professionella säljpartners är berättigade till statusen presenterat erbjudande på produktdetaljsidorna.
Om du nedgraderar förblir ditt konto öppet och du kan fortsätta erbjuda objekt på Amazon som en enskild säljpartner, men du kommer att förlora tillgången till fördelar med den professionella planen, som bulkuppladdning, orderrapporter, säljpartneranpassade fraktpriser eller speciella listningsfunktioner. Tänk också på att endast erbjudanden från professionella säljpartners är berättigade till statusen presenterat erbjudande på produktdetaljsidorna.
Hur stänger jag mitt Amazon säljpartnerkonto?
För att permanent stänga ditt Amazon säljpartnerkonto, begär att kontot stängs i Seller Central. Tänk på att du kan använda liststatusfunktionen för att stänga av dina produktposter, eller så kan du ta bort dem helt men behålla ditt konto för framtida bruk. Innan du stänger ditt konto permanent bör du komma ihåg att avbryta och ta bort dina annonser och lösa alla transaktioner.
Prissättning
Vad kostar det att sälja på Amazon.se?
Amazon har två försäljningsplaner. Den professionella försäljningsplanen kostar 410 kr (exkl. moms) per månad, plus en hänvisningskostnad per artikel som varierar beroende på kategori. Den individuella försäljningsplanen kostar 10 kr per såld enhet, plus en hänvisningsavgift per artikel som varierar beroende på kategori. Om du planerar att sälja färre än 40 artiklar i månaden kan den individuella planen vara bäst för dig.
Utöver kostnaden för din försäljningsplan och hänvisningsavgifter kan andra kostnader tillkomma, beroende på hur du skickar beställningar, om du väljer att annonsera etc.
Utöver kostnaden för din försäljningsplan och hänvisningsavgifter kan andra kostnader tillkomma, beroende på hur du skickar beställningar, om du väljer att annonsera etc.
Vilka är skillnaderna mellan professionella och individuella konton?
Tredje parts säljpartners kan sälja i Amazons butiker genom att registrera sig för den professionella planen eller den individuella planen. Med den individuella planen betalar säljpartners en avgift för varje enhet de säljer. Med den professionella planen betalar säljande partners en fast avgift per månad, oavsett hur många enheter de säljer.
När börjar jag debiteras månadsavgiften?
Den månatliga prenumerationsavgiften gäller endast professionella säljkonton och börjar så fort du har slutfört registreringsprocessen. Din första månadsavgift debiteras vid den tidpunkten om du inte registrerar dig för ett kampanjerbjudande.
Hur får jag betalt?
Amazon reglerar ditt konto första gången 14 dagar efter att du registrerat dig. Därefter upprepas betalningsprocessen var 14: e dag. Det tar normalt fem arbetsdagar från betalningsdatumet tills pengarna är tillgängliga på ditt bankkonto. För att betalning ska ske måste du ha ett bankkonto angivet på ditt säljpartnerkonto och ett positivt saldo eller nollsaldo på kontot ”Sälja på Amazon”. Hänvisningsavgifter, rörliga stängningsavgifter, kundåterbetalningar, kundfordringar och återkrav, om sådana finns, kan påverka ditt saldo.
Att sälja
Hur hanterar jag mitt säljkonto?
Använd webbplatsen Seller Central för att hantera alla delar av din Amazon verksamhet. Seller Central är webbplatsen där du hanterar ditt säljkonto, lägger till produktinformation, uppdaterar lager och hanterar order och betalningar.
Hur lägger jag till lager?
Du har fyra alternativ för att ange produktrelaterad information:
- Använd knappen Sälj på Amazon på Amazons produktsidor.
- Använd funktionen Lägg till en produkt på Seller Central för att lista en ny produkt åt gången.
- Använd Excel-baserade inventeringsfiler för att lägga till flera produkter samtidigt.
- Använd webbtjänsten Amazon Marketplace för att göra bulkuppladdningar och få bulkrapporter.
Hur vet jag när jag säljer något?
Amazon meddelar dig via e-post eller sms när du tar emot en beställning. Du kan ändra meddelandemetoden i dina kontoinställningar.
Hur mycket kostar det att skicka varor jag säljer på Amazon?
Fraktavgifter beror på om du planerar att utföra beställningar själv, eller använda Fullfillment by Amazon (FBA) för att hantera din logistik och kundservice.
Hur fungerar Fullfilment by Amazon?
Med Fulfilment by Amazon (FBA) lagrar du dina produkter på Amazons logistikcenter och vi plockar, packar, skickar och ger kundservice för produkterna.
Vad innebär erbjudandet?
Erbjudandet (kallas ibland ”Buy Box”) är platsen på en produktdetaljsida där kunderna påbörjar inköpsprocessen genom att lägga till artiklar i sina kundvagnar. En viktig egenskap hos Amazon butik är att samma produkt kan ha flera erbjudanden från flera säljande partners. Om fler än en säljpartner erbjuder samma produkt i nytt skick kan de konkurrera om det aktuella erbjudandet för den produkten.
För att kunna konkurrera om erbjudandets placering måste du ha ett professionellt säljpartnerkonto och visa en konsekvent bra köpupplevelse för kunderna. Amazon använder prestandabaserade kriterier för att fastställa erbjudandets berättigande och placeringsstatus. Berättigade annonser som inte vinner erbjudandets status är berättigade till placering i rutan ”Fler köpalternativ”. Amazon garanterar inte placering på någon av dessa platser.
För att kunna konkurrera om erbjudandets placering måste du ha ett professionellt säljpartnerkonto och visa en konsekvent bra köpupplevelse för kunderna. Amazon använder prestandabaserade kriterier för att fastställa erbjudandets berättigande och placeringsstatus. Berättigade annonser som inte vinner erbjudandets status är berättigade till placering i rutan ”Fler köpalternativ”. Amazon garanterar inte placering på någon av dessa platser.
Hur säljer jag mina produkter i andra Amazon butiker internationellt, till exempel amazon.com och amazon.co.jp?
Att sälja i andra Amazonas butiker liknar försäljning i Svenska. När du skapar ett professionellt säljkonto i Svenska kan du omedelbart välja att lista berättigade produkter i Nordamerika (Kanada och Mexiko), Europa, Japan, Australien och på andra håll. Läs mer om hur du säljer i Amazons butiker över hela världen.
På den här webbplatsen använder vi cookies och liknande verktyg (tillsammans "cookies") för att tillhandahålla och förbättra tjänster till dig och för att visa annonser. För att lära dig mer om hur Amazon använder cookies, läs Amazon Cookies-policy.