Vanliga frågor

Har du frågor? Se en lista med vanliga frågor i FAQ-avsnittet nedan. Vill du komma igång nu? Läs mer i instruktions-avsnittet nedan. Kan du inte hitta svaren på dina frågor? Besök vårt säljarforum eller kontakta säljarsupport (säljarcentral-åtkomst krävs).

Fulfilment by Amazon översikt

Vad är Fulfilment by Amazon?
Fulfilment by Amazon (FBA) hjälper säljare att expandera sin online-verksamhet, hemma och internationellt, genom att använda Amazons fulfilment-resurser och -expertis i världsklass med uppskattad kundservice, pålitliga, snabba och kostnadsfria leveransalternativ. Med Fulfilment by Amazon lagrar du dina produkter i Amazons logistikcenter och vi plockar, packar och levererar direkt till dina kunder.

Fulfilment by Amazon är möjlig för alla produktkategorier som finns på ditt Amazon säljarkonto och är tillgängligt för alla handlare som vill prova det. Fulfilment by Amazons övre viktgräns per artikel är 30 kilo. Oavsett om du säljer på Amazon eller inte kan du testa Fulfilment by Amazon genom att skicka några produkter eller en hel vagnslast. Det finns inga uppläggningsavgifter eller ytterligare prenumerationsavgifter; du betalar bara för de tjänster du använder och när du gör en försäljning.

För mer information, besök denna sida.
Var ligger Amazon fulfilment-center?
Vi har fler än 20 fulfilment-center i hela Europa inklusive Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien.
Hur registrerar jag mig för Fulfilment by Amazon?
Om du är ny som säljare på Amazon kan du registrera dig för ett Amazon säljarkonto och integrera Fulfilment by Amazon registreringsprocessen.

Om du redan säljer på Amazon kan du lägga till Fulfilment by Amazon till ditt konto genom att acceptera användaravtal för Fulfilment by Amazon. Följ sedan instruktionerna online för att slutföra den enkla registreringsprocessen.
Hur kan kunder känna igen mina Fulfilment by Amazon-produkter på Amazon.se?
Fulfilment by Amazon-listningar visas med logotypen "Fullfiled by Amazon" så att kunderna vet att paket, leverans, kundservice och returer hanteras av Amazon.
Kommer Fulfilment by Amazon att hjälpa mig att vinna Amazon-köpboxen?
Dina Fulfilment by Amazon-listningar på Amazon.se och på alla andra Amazon-marknader i EU hanteras på samma sätt som Amazon erbjuder, det vill säga genom att de sorteras på artikelpris utan fraktkostnader. FBA hjälper dig att uppnå särskild säljarstatus, vilket krävs för att tävla om köpboxen.
Vilka är leveransalternativen för produkter som omfattas av Fulfilment by Amazon?
Beställningar som omfattas av Fulfilment by Amazon hanteras på samma sätt som alla andra Amazon-beställningar, så dina Amazon-kunder kommer att få kostnadsfri leverans och/eller Amazon-presentinslagning.
Jag använder en integrering för att hantera min online-verksamhet. Kan jag använda integreringar på Amazon.se?
Ja, det är möjligt att använda tredjepartslösningar (integreringar) för att hantera dina listor, beställningar, betalningar, översikter och mer på Amazon.se. Vi rekommenderar att du kontaktar din leverantör för att ta reda på vilka tjänster de erbjuder för Amazon.se.

Fulfilment by Amazon avgifter

Hur mycket kostar Fulfilment by Amazon?
Fulfilment by Amazon-avgifter beror på:

- Måtten och vikten på varan (standard eller extra stor).
- Kanalen som varan säljs på (amazon.se, någon annan av Amazons europeiska webbplatser eller någon annan försäljningskanal som inte är Amazon).

Avgifter debiteras för order-fulfilment och förvaring av lager. Lagringsavgifter debiteras för alla enheter som lagras i ett Amazon fulfilment-center baserat under en kalendermånad och din dagliga genomsnittliga volym uppmätt i kubikmeter. Förutom den vanliga lagringsavgiften för lager tillkommer en lagringsavgift per halvår att tillämpas på alla enheter som har förvarats i ett Amazon fulfilment-center i sex månader eller längre.

En definition av standard-/extra stora varor, såväl som för sammanställningen av Fulfilment by Amazon-avgifter (både order expedierings och förvaringsavgifter för lager) hittar du på prissidan under prisavsnittet vid Fulfilment by Amazon på vår marknadsföringswebbplats
Finns det något verktyg som enkelt hjälper mig att förstå avgifterna för Fulfilment by Amazon?
Vår inkomstkalkylator för Fulfilment by Amazon kan användas som en guide för att se jämförelser av kostnader i realtid för din expedieringstjänst och Amazon fulfilment.
Hur blir jag debiterad för avgifterna för Fulfilment by Amazon?
Alla avgifter dras av från det totala beloppet som köparen betalar för varan vid köptillfället. Det återstående saldot syns under avsnittet Betalningar på fliken Rapporter på ditt Amazon säljarkonto och kommer så småningom att betalas ut till ditt bankkonto.
Kommer jag få krediter för frakt för mina Fulfilment by Amazon-varor?
Fulfilment by Amazon-ordrar kan kvalificera sig för fri frakt enligt Amazons leveransregler. I detta fall debiterar vi inte fraktkostnader till kunden och således betalar eller debiterar vi inte några fraktkostnader via ditt Amazon säljarkonto.

Men om en kund ändå debiteras för frakt- och/eller presentinslagningstjänster är denna inkomst en del av din försäljningstransaktion och överförs med beloppet, motsvarande intäkten av varupriset, till ditt Amazon säljarkonto. Dessa intäkter visas som "frakt" och "återbetalning presentinslagning" i din avvecklingsrapport. Efter det debiterar vi dig ett belopp som motsvarar alla frakt- och/eller presentinslagnings-avgifter som köparen betalat för. Sådana transaktioner kallas "fraktåterbetalning" eller "återbetalning presentinslagning" i avvecklingsrapporten. I vissa fall kan transaktioner för "frakt" eller "återbetalning presentinslagning" vara lägre än de belopp som ursprungligen överfördes till ditt Amazon säljarkonto. Detta påverkar emellertid inte det belopp som betalats för frakt och/eller presentinslagning av köparen.
Måste jag fortfarande betala Amazons försäljningsavgifter för varje vara som sålts genom Fulfilment by Amazon?
Alla handlare får en uppskattad försäljningsavgift, baserat på inköpspriset för varan, för möjligheten att sälja sin produkt på en eller flera av Amazons marknader.

Denna avgift varierar beroende på produktkategori och vilken Amazon-marknad din vara är listad under. För att fastställa försäljningsavgiften för en produkt som beställts via amazon.se kan du besöka vår prissida Sälj på Amazon.

Sändningar som skickas på din begäran för att uppfylla beställningar som gjorts någon annanstans än på en Amazon-marknad (till exempel en beställning som gjorts på din egen webbplats) kommer inte att debiteras Sälj på Amazon-avgifter
Hur fakturerar ni mig för Fulfilment by Amazon?
Vi kommer att skicka en elektronisk faktura en gång i månaden, via e-post, för eventuella avgifter eller andra förfallna belopp. Du kommer också att behöva tillhandahålla kreditkortsinformation och godkänna att vi debiterar ditt kreditkort för dina avgifter. Om du är en Sälj på Amazon säljare kommer vi i allmänhet att dra av avgifterna från intäkterna som krediteras till ditt handlarkonto, och behålla den delen av utbetalningen som motsvarar avgifterna.

Förbereda produktenheter för Fulfilment by Amazon

Vilka alternativ har jag för att märka enskilda produkter?
Första gången du registrerar dina produktlistor för Fulfillment by Amazon måste du välja om du vill använda befintliga UPC- eller EAN-streckkoder för ditt lager (d.v.s. omärkt sammanslaget lager) eller använda etiketter för enskilda enheter (d.v.s. märkt lager). I det senare fallet måste etiketten klistras hela vägen över den ursprungliga streckkoden.

Om du sammanställer ditt lager kan Amazon hantera ditt lager tillsammans med inventeringen av samma produkter i samma Amazon eller andra leverantörstillstånd. När någon beställer en artikel från ditt lager gör vi ingen fysisk åtskillnad mellan ditt lager och andra säljares lager. Det gör att vi kan bearbeta kundbeställningar mer effektivt.

Observera att det omärkta sammanslagna lageralternativet avser enskilda produktenheter och inte frakt. Därför behöver alla leveranser till våra fulfillment-center fortfarande fraktetiketter och följesedlar.
Hur skriver jag ut etiketter för mina produktenheter?

När du skapar en ny sändning via alternativet "Skicka/fyll på lager" på sidan "Amazon Fulfil-lager" på ditt säljarkonto, eller om du arbetar med en befintlig leverans, som ännu inte har slutförts, anger du vad som kallas "fraktarbetsflöde". Det här verktyget, som kommer att vägleda dig genom förberedelserna för din sändning till ett Amazon logistikcenter, består av flera steg som gör att du kan anpassa din sändning baserat på dina val inom varje steg. När fraktinventeringen kräver märkning kan du skriva ut enhetsetiketter inom fraktarbetsflödet. Etiketterna har produktnamnet för att hjälpa dig att matcha etiketten till rätt produkt.

Självhäftande tomma etiketter kan du hitta i en butik för kontorstillbehör, eller så kan du köpa dem på valfri Amazonwebbplats.
Kan Amazon sätta på etiketter på mina produktenheter åt mig?
Ja. När du skapar en ny sändning via alternativet "Skicka/fyll på lager" på sidan "Amazon Fulfil-lager" på ditt säljarkonto, eller om du arbetar med en befintlig leverans som ännu inte har slutförts, anger du vad som kallas "fraktarbetsflöde". Det här verktyget vägleder dig genom förberedelserna av din leverans till ett Amazon logistikcenter och gör att du kan välja Amazons märkningstjänst på produktnivå.

För detaljer som rör avgifter för den här tjänsten vänligen hänvisar vi till prissättningsavsnittet för Fulfilment by Amazon på vår marknadsföringswebbplats.
Vad mer ska jag tänka på när jag förbereder produkter för Fulfilment by Amazon?
Varje enhet du skickar till oss bör vara redo för oss att packas och skickas till kunder. Till exempel måste ömtåliga föremål vara förpackade individuellt med skyddande material, som frigolit eller bubbelplast. Annars förbehåller Amazon sig rätten att returnera dessa varor till dig. Du kan titta på vår instruktionsvideo om FBA förberedelse för mer information.

Du kan också använda Amazon för att förbereda dina produkter, se FBA förberedelse-serviceavgifter.

Frakta produktenheter till Amazon

Hur ska jag packa mina produktenheter för leverans till Amazon?
Det finns två alternativ för att packa produkter som ska skickas till ett Amazon logistikcenter.

Enskilda varor: Varje låda kommer att innehålla en eller flera varor med varierande mängd och skick.

Varor som packas tillsammans: Alla varor i en låda har matchande SKU och skick. Alla lådor med samma vara kommer att innehålla lika stora mängder av den varan i varje låda. Vid mottagning av denna typ av sändning skannar logistikcenter en enhet från lådan och lådan placeras i lager. Det finns inget behov av att skanna varje enhet eftersom de alla är likadana.

Observera att en sändning kan bestå av antingen enskilda artiklar eller varor som förpackas tillsammans. Om ditt lager inkluderar båda måste de skickas i separata sändningar.
Hur väljer jag leveransmetod och transportföretag för min leverans till Amazon?
När du skapar en ny sändning via alternativet "Skicka/fyll på lager" på sidan "Amazon Fulfil-lager" på ditt säljarkonto, eller om du arbetar med en befintlig leverans som ännu inte har slutförts, anger du vad som kallas "fraktarbetsflöde". Det här verktyget, som kommer att vägleda dig genom förberedelserna för din sändning till ett Amazon logistikcenter, består av flera steg som gör att du kan anpassa din sändning baserat på dina val inom varje steg. Ett av dessa steg uppmanar dig att välja en leveransmetod bland dessa:

- Små paketleveranser (SPD) består av varor som märkts enskilt och förpackats för leverans i enskilda lådor.

- LTL-transporter (mindre än en vagnslast) kombinerar individuella lådor för leverans på lastpallar. Vagnslasten kan innehålla sändningar till andra destinationer.

- FTL-transporter (fyller en vagnslast) kombinerar enskilda lådor för leverans på lastpallar. Vagnslasten består av varor från endast en leverans med en destination.

När du har valt din leveransmetod och skickar till oss med vilket vanligt transportföretag som helst kan du sedan ange följande referenser som du fått från dem, i "fraktarbetsflödet" för att möjliggöra spårning av dina varor under transporten:

- Spårningsnumret eller -numren för små paketleveranser
- Bill of lading-nummer (BOL-number) och pro/freight bill number för LTL/FTL-sändningar

För att undvika besvikelse rekommenderar vi starkt att du använder ett välkänt transportföretag för leveranser å dina vägnar. Privata hushållsfordon får inte leverera till Amazon logistikcenter.
Hur genererar jag fraktetiketter?
Om du väljer en leverans för små paket måste du skriva ut följesedlar och fraktetiketter (en per låda) från ”fraktarbetsflödet.” Följesedeln måste placeras inuti lådan, ovanpå dina varor, så att den är synlig när lådan öppnas på logistikcenter. Fraktetiketter som innehåller destinationsadressen och returadressen ska utöver transportföretagets etikett fästas på utsidan av varje förseglad låda.

För en LTL-transport (mindre än en vagnslast) måste du skriva ut lådetiketter (en per låda) och placera dem på utsidan av varje låda så att de syns när lastpallen packas upp på logistikcenter. Dessutom måste etiketter för lastpallar fästas på mitten av alla fyra sidor av varje lastpall som packats in i sträckfilm.

Självhäftande tomma etiketter kan du hitta i en butik för kontorstillbehör, eller så kan du köpa dem på valfri Amazon-webbplats.
Kan jag ordna direktleverans av lager till Amazon från utländska leverantörer?
Nej. Säljare med sändningar som kommer från utlandet måste ordna import och tullklarering av sändningen och sedan ordna leverans till vår anläggning. Amazon får inte användas som varumottagare, "Importer of Record" eller slutadress vid frakt från utlandet.
Vem är ansvarig för produktskador eller -förlust under transporten till ett Amazon logistikcenter?
De flesta transportföretag har ett begränsat ansvar för skador eller förluster under transporten, beroende på orsaken. Om dina enheter är skadade rekommenderar vi att du anmäler skadan till ditt transportföretag. Amazon ansvarar inte för skador under transporten till ett logistikcenter.

Bekräfta Amazon-mottagande av produkter

Kommer mina produkter vara säkra i Amazons logistikcenter?
Alla Amazon logistikcenter är säkra, klimatkontrollerade anläggningar med mycket automatiserade plocknings-, packnings- och fraktsprocesser för att underlätta en säker och snabb behandling av handlares ordrar. Servicen inkluderar:

- Säkerhetspersonal dygnet runt
- Helautomatisk trådlös orderspårning via datornätverk i hela anläggningen
- Klimat- och luftfuktighetskontrollerad lagring
- Lagring i säkerhetsbur med högt värde
Kommer Amazon ersätta kostnaderna för produktenheter som förlorats eller skadats i logistikcenter?
Vi håller en hög standard när det kommer till att ta hand om ditt lager. Men under omständigheter där Amazon tar ansvar för att betala dig ersättningsvärdet för en artikel, som anges i vårt Amazon Services Europe Business Solutions Agreement, så kommer vi att ersätta dig baserat på en uppskattning av det rimliga marknadsvärdet.

Begär en borttagningsorder (retur eller bortskaffande) av produktenheter

Vad är en borttagningsorder?
Det är antingen en retur av en produktenhet tillbaka till dig eller ett bortskaffande av varorna från logistikcenter.
Hur lång tid tar det att få tillbaka varan/varorna?
Vanligtvis tar returförfrågningar 10 till 14 arbetsdagar att plocka, packa och skicka.
Kan jag få tillbaka varorna till en adress utanför mitt hemma-marknadsland?
Ja. Se information om gränsöverskridande borttagningar på säljarcentralen.
Hur mycket debiterar Amazon för en borttagningsorder av mina varor?
Säljaren står för kostnaden för borttagning eller bortskaffning av lager. Se prissättningsavsnittet gällande Fulfilment by Amazon på vår marknadsföringswebbplats för enhetsretur- och bortskaffningsavgifter.
Hur faktureras en borttagningsorder?
Du debiteras inom 45 dagar efter datumet för borttagningsordern.

Fulfilment av kundordrar

Hur identifierar Amazon till kunden att den säljs av mig när en artikel skickas ut?
Ditt namn visas inte på varumärkesetiketter eller på fraktetiketten som köparen får men det framgår på följesedeln som finns i lådan, via "Seller of Record"
Vilken leveransmetod använder Fulfilment by Amazon?
Leveransmetoden beror på köparens val. Se leveranstiderna för de olika leveransmetoderna på sidan för detaljer.

Hantera kundförfrågningar, feedback och returer

Kommer Amazon hantera alla kundfrågor för Fulfilment by Amazon-produkter?
För produkter som säljs av dig via Amazon kommer vi hantera all kundservice som är kopplad till expedierings för dina produkter. Kundförfrågningar som rör produktspecifikationer och andra frågor som inte handlar om leverans, såsom momsfakturafrågor, kommer att adresseras till dig.
Hur hanteras feedback för produkter som sålts via Fulfilment by Amazon?
Köpare kan lämna feedback till säljare på beställningar som skett via Fulfilment by Amazon. Vi tar inte bort eller filtrerar feedback som inte specifikt rör expedierings-delen av beställningen.

Om Amazon misslyckas i expedierings-processen och detta orsakar negativ feedback för säljare kommer vi att gå igenom den negativa feedbacken under följande villkor:
- Produkten såldes via Fulfilment by Amazon
- Köparens köpbetyg är mellan 1 till och med 3
- Köparen svarar "Ja" på frågan "Varan som beskriven"
- Köparen svarar "Nej" på frågan "Kom i tid"
Kommer Amazon att utfärda en momsfaktura till köparen för mina Fulfilment by Amazon-produkter?
Amazon utfärdar inte momsfakturor för säljare. Det är ditt enskilda ansvar att följa alla lag- och momskrav för att utfärda momsfakturor till köpare i anslutning till dina försäljningstransaktioner. Om du är osäker på dina momsåtaganden rekommenderar vi starkt att du vänder dig till ditt lokala skattekontor eller kontaktar din skatterådgivare.
Kommer Amazon hantera alla återbetalningar och returer från kunder för Fulfilment by Amazon produkter?
Amazon kommer att behandla kunders återbetalningar och returer för produkter i enlighet med vår returpolicy och användarvillkor för FBA och Sälj på Amazon. Vårt hjälpcenter för online-returer förser kunder med hjälpsidor och detaljer om hur man kontaktar oss. Om kunden vill returnera en produkt kommer vi att hänvisa kunden till vårt returcenter online. Om kundens retur- eller återbetalningsfråga handlar om en produkt som du inte sålde via Amazon-webbplatsen (det vill säga en Multi-Channel Fulfilment Unit) blir du ansvarig returen och/eller återbetalningen.
Vad händer med kundens returprodukter?
Om enheten såldes på Amazon och vi fastslår att den returnerade produkten fortfarande är i samma säljbara skick som den tidigare listades i så kommer vi automatiskt att placera tillbaka enheten till ditt säljbara lager. Om vi fastställer att produkten inte längre kan säljas i samma skick som den tidigare listats kommer vi att flagga den som unfulfillable i ditt Amazon säljarkonto. Om du inte inom 90 dagar meddelar oss om du väljer att kassera enheten eller få den returnerad till dig kan vi välja att kassera eller återlämna den efter vår bedömning.
Hur kan jag identifiera vilka produkter som har returnerats till Amazon och återbetalats till köparen?
Fulfilment by Amazon-delen i ditt Amazon säljarkonto innehåller en nedladdningsbar rapport om returer under medgivande från kunder.

Betalningsavsnittet vid rapporteringsfliken på ditt Amazon säljarkonto visar alla kunders återbetalningar.
© 1996–2020, Amazon.com, Inc. eller dess dotterbolag