Välkommen till Amazons kunskapscenter om moms

Vad är moms?

Välkommen till Amazons kunskapscenter om moms: en samling av resurser som hjälper dig med användbar information om moms, hur det fungerar i Europa och om det gäller för din verksamhet.

Moms står för mervärdesskatt. Det är en skatt som momsregistrerade säljare i EU lägger till på priset för de varor som de säljer och som sedan betalas in till den lokala skattemyndigheten när de lämnar in sin skattedeklaration.

Om du säljer varor i något EU-land kan du vara tvungen att registrera dig för mervärdesskatt (moms) i varje land som du säljer i.

Kom ihåg att det är varje Amazon-säljares ansvar att säkerställa att de följer moms-reglerna och du bör söka professionell rådgivning om du är osäker på dina skyldigheter.

Vad kan jag göra med ett momsregistreringsnummer?

Automatisera din fakturering

Utfärda moms-fakturor insamlade från dina kunder.

Begär pengar tillbaka

Begär pengar tillbaka på dina verksamhetsutgifter samt importmoms som du betalt när varor importerats in i EU.

Lämna in moms-skattedeklaration

Berätta för skattemyndigheterna hur mycket moms du fått in och börja göra anspråk på den momskredit du kan vara beviljad.

Ta reda på om du behöver momsregistreras

Berätta för oss om din verksamhet så att vi kan hjälpa dig att avgöra om du behöver momsregistreras:
Vilket land planerar du att sälja i? (välj ett)
Har du ett Amazon-säljarkonto? (välj ett)
Ny säljare på Amazon
Du indikerade att du inte redan har ett säljarkonto på Amazon. Genom att registrera sig för en månatligt förpliktelsefritt abonnemang kan säljare nå kunder på Amazon.se och online i Europa. Det månatliga säljabonnemanget inkluderar otroliga fördelar som hjälper både nybörjare och de som söker möjligheter att utvidga sin verksamhet.
Hur vet jag om jag behöver momsregistreras i EU?
Informationen nedan hjälper dig att förstå dina potentiella momsskyldigheter. Huruvida du behöver registrera dig för moms i en EU-medlemsstat beror på hur du driver din verksamhet. Nyckelfaktorerna som avgör om du har skyldighet att momsregistrera dig är: landet där din verksamhet etablerades, platsen där ditt lager finns samt din försäljningsnivå (läs mer om momsgränser i EU-länder).

Vi har samarbetat med skatterådgivningsfirman KPMG för att sammanställa ett simpelt test som kan hjälpa dig att komma fram till om du behöver momsregistreras. Ta testet nu
Var är din verksamhet etablerad?
I Storbritannien
Du behöver momsregistreras i Storbritannien om:
  • Du lagrar varor i Storbritannien; och
  • Du säljer dem till kunder baserade i Storbritannien
  • Din försäljning överskrider den Storbritannien gränsen för inrikes moms på £ 85,000.
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.
I ett annat EU-land
Du behöver momsregistreras i Storbritannien om:
  • Du lagrar varor i Storbritannien eller
  • Du säljer till kunder (ej yrkesmässiga) i Storbritannien; och
  • Din försäljning överskrider den Storbritannien gränsen för distansförsäljningsmoms på £ 70,000.
Utanför EU
Du behöver momsregistreras i Storbritannien om:
  • Du säljer varor som lagras i Storbritannien till kunder inom EU.
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.

Hur man momsregistrerar sig i Storbritannien

Alternativ 1: Lämna in på egen hand
När du har kommit fram till att du behöver momsregistreras i Storbritannien skickar du in en ansökningsblankett till den brittiskt skattemyndigheten. Besök den HRMC (Storbritannien skattemyndighetens) hemsida för mer detaljer om ansökningsprocessen.

Vid slutet av momsregistreringsprocessen kommer du att få ett momsregistreringsnummer. Du kan använda detta för att:
  • Genomföra momsdeklarationer. Berätta för den brittiskt skattemyndigheten HMRC hur mycket moms du har samlat ihop och börja göra anspråk på den momskredit du kan vara beviljad.
  • Utfärda momsfakturor där du anger den moms som fått från kunder
  • Begär pengar tillbaka på dina verksamhetsutgifter - (samt importmoms som betalats när varor importeras in i EU). Läs mer om hur du begär tillbaka moms på verksamhetsutgifter för mer information ›

Alternativ 2: Låt Amazon hjälpa till

Kostnadsfri momsregistrering och ansökan*
Momstjänster på Amazon är en behändig och kostnadseffektiv lösning för hantering av din momsregistrering och ansökningskraven direkt från säljarcentralen. Du kan använda momstjänsterna tjänsterna på Amazon kostnadsfritt under ditt första abonnemangshantering för hantering av din momsregistrering och ansökan. Lär dig mer om Amazons momstjänster ›
* Villkor för kostnadsfritt ettårsabonnemang på Amazons momstjänster
Om du har frågor gällande dina överenskommelser och skyldigheter för moms är det alltid bäst att söka professionell rådgivning.
Tänk på att varor som importeras in i EU är föremål för tull och importmoms.
Tack för att du säljer på Amazon
Hur vet jag om jag behöver momsregistreras i EU?
Informationen nedan hjälper dig att förstå dina potentiella momsskyldigheter. Huruvida du behöver registrera dig för moms i en EU-medlemsstat beror på hur du driver din verksamhet. Nyckelfaktorerna som avgör om du har skyldighet att momsregistrera dig är: landet där din verksamhet etablerades, platsen där ditt lager finns samt din försäljningsnivå (läs mer om momsgränser i EU-länder).

Vi har samarbetat med skatterådgivningsfirman KPMG för att sammanställa ett simpelt test som kan hjälpa dig att komma fram till om du behöver momsregistreras. Ta testet nu
Var är din verksamhet etablerad?
I Storbritannien
Du behöver momsregistreras i Storbritannien om:
  • Du lagrar varor i Storbritannien; och
  • Du säljer dem till kunder baserade i Storbritannien
  • Din försäljning överskrider den Storbritannien gränsen för inrikes moms på £ 85,000.
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.
I ett annat EU-land
Du behöver momsregistreras i Storbritannien om:
  • Du lagrar varor i Storbritannien eller
  • Du säljer till kunder (ej yrkesmässiga) i Storbritannien; och
  • Din försäljning överskrider den Storbritannien gränsen för distansförsäljningsmoms på £ 70,000.
Utanför EU
Du behöver momsregistreras i Storbritannien om:
  • Du säljer varor som lagras i Storbritannien till kunder inom EU.
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.

Hur man momsregistrerar sig i Storbritannien

Alternativ 1: Lämna in på egen hand
När du har kommit fram till att du behöver momsregistreras i Storbritannien skickar du in en ansökningsblankett till den brittiskt skattemyndigheten. Besök den HRMC (Storbritannien skattemyndighetens) hemsida för mer detaljer om ansökningsprocessen.

Vid slutet av momsregistreringsprocessen kommer du att få ett momsregistreringsnummer. Du kan använda detta för att:
  • Genomföra momsdeklarationer. Berätta för den brittiskt skattemyndigheten HMRC hur mycket moms du har samlat ihop och börja göra anspråk på den momskredit du kan vara beviljad.
  • Utfärda momsfakturor där du anger den moms som fått från kunder
  • Begär pengar tillbaka på dina verksamhetsutgifter - (samt importmoms som betalats när varor importeras in i EU). Läs mer om hur du begär tillbaka moms på verksamhetsutgifter för mer information ›

Alternativ 2: Låt Amazon hjälpa till

Kostnadsfri momsregistrering och ansökan*
Momstjänster på Amazon är en behändig och kostnadseffektiv lösning för hantering av din momsregistrering och ansökningskraven direkt från säljarcentralen. Du kan använda momstjänsterna tjänsterna på Amazon kostnadsfritt under ditt första abonnemangshantering för hantering av din momsregistrering och ansökan. Lär dig mer om Amazons momstjänster ›
* Villkor för kostnadsfritt ettårsabonnemang på Amazons momstjänster
Om du har frågor gällande dina överenskommelser och skyldigheter för moms är det alltid bäst att söka professionell rådgivning.
Tänk på att varor som importeras in i EU är föremål för tull och importmoms.
Ny säljare på Amazon
Du indikerade att du inte redan har ett säljarkonto på Amazon. Genom att registrera sig för en månatligt förpliktelsefritt abonnemang kan säljare nå kunder på Amazon.se och online i Europa. Det månatliga säljabonnemanget inkluderar otroliga fördelar som hjälper både nybörjare och de som söker möjligheter att utvidga sin verksamhet.
Hur vet jag om jag behöver momsregistreras i EU?
Informationen nedan hjälper dig att förstå dina potentiella momsskyldigheter. Huruvida du behöver registrera dig för moms i en EU-medlemsstat beror på hur du driver din verksamhet. Nyckelfaktorerna som avgör om du har skyldighet att momsregistrera dig är: landet där din verksamhet etablerades, platsen där ditt lager finns samt din försäljningsnivå (läs mer om momsgränser i EU-länder).

Vi har samarbetat med skatterådgivningsfirman KPMG för att sammanställa ett simpelt test som kan hjälpa dig att komma fram till om du behöver momsregistreras. Ta testet nu
Var är din verksamhet etablerad?
I Tyskland
Du behöver momsregistreras i Tyskland om:
  • Du lagrar varor i Tyskland; och
  • Du säljer dem till kunder baserade i Tyskland
  • Din försäljning överskrider den Tyskland gränsen för inrikes moms på €17,500.
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.
I ett annat EU-land
Du behöver momsregistreras i Tyskland om:
  • Du lagrar varor i Tyskland eller
  • Du säljer till kunder (ej yrkesmässiga) i Tyskland; och
  • Din försäljning överskrider den Tyskland gränsen för distansförsäljningsmoms på €100,000.
Utanför EU
Du behöver momsregistreras i Tyskland om:
  • Du säljer varor som lagras i Tyskland till kunder inom EU.
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.

Hur man momsregistrerar sig i Tyskland

Alternativ 1: Lämna in på egen hand
När du har kommit fram till att du behöver momsregistreras i Tyskland skickar du in en ansökningsblankett till den tysk skattemyndigheten. Besök BZSt, den det tyska centrala skattekontoret hemsida för mer detaljer om ansökningsprocessen.

Vid slutet av momsregistreringsprocessen kommer du att få ett momsregistreringsnummer. Du kan använda detta för att:
  • Genomföra momsdeklarationer. Berätta för den tyska skattemyndigheten BZst hur mycket moms du har samlat ihop och börja göra anspråk på den momskredit du kan vara beviljad.
  • Utfärda momsfakturor där du anger den moms som fått från kunder
  • Begär pengar tillbaka på dina verksamhetsutgifter - (samt importmoms som betalats när varor importeras in i EU). Läs mer om hur du begär tillbaka moms på verksamhetsutgifter för mer information ›

Alternativ 2: Låt Amazon hjälpa till

Kostnadsfri momsregistrering och ansökan*
Momstjänster på Amazon är en behändig och kostnadseffektiv lösning för hantering av din momsregistrering och ansökningskraven direkt från säljarcentralen. Du kan använda momstjänsterna tjänsterna på Amazon kostnadsfritt under ditt första abonnemangshantering för hantering av din momsregistrering och ansökan. Lär dig mer om Amazons momstjänster ›
* Villkor för kostnadsfritt ettårsabonnemang på Amazons momstjänster
Om du har frågor gällande dina överenskommelser och skyldigheter för moms är det alltid bäst att söka professionell rådgivning.
Tänk på att varor som importeras in i EU är föremål för tull och importmoms.
Tack för att du säljer på Amazon
Hur vet jag om jag behöver momsregistreras i EU?
Informationen nedan hjälper dig att förstå dina potentiella momsskyldigheter. Huruvida du behöver registrera dig för moms i en EU-medlemsstat beror på hur du driver din verksamhet. Nyckelfaktorerna som avgör om du har skyldighet att momsregistrera dig är: landet där din verksamhet etablerades, platsen där ditt lager finns samt din försäljningsnivå (läs mer om momsgränser i EU-länder).

Vi har samarbetat med skatterådgivningsfirman KPMG för att sammanställa ett simpelt test som kan hjälpa dig att komma fram till om du behöver momsregistreras. Ta testet nu
Var är din verksamhet etablerad?
I Tyskland
Du behöver momsregistreras i Tyskland om:
  • Du lagrar varor i Tyskland; och
  • Du säljer dem till kunder baserade i Tyskland
  • Din försäljning överskrider den Tyskland gränsen för inrikes moms på €17,500.
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.
I ett annat EU-land
Du behöver momsregistreras i Tyskland om:
  • Du lagrar varor i Tyskland eller
  • Du säljer till kunder (ej yrkesmässiga) i Tyskland; och
  • Din försäljning överskrider den Tyskland gränsen för distansförsäljningsmoms på €100,000.
Utanför EU
Du behöver momsregistreras i Tyskland om:
  • Du säljer varor som lagras i Tyskland till kunder inom EU.
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.

Hur man momsregistrerar sig i Tyskland

Alternativ 1: Lämna in på egen hand
När du har kommit fram till att du behöver momsregistreras i Tyskland skickar du in en ansökningsblankett till den tysk skattemyndigheten. Besök BZSt, den det tyska centrala skattekontoret hemsida för mer detaljer om ansökningsprocessen.

Vid slutet av momsregistreringsprocessen kommer du att få ett momsregistreringsnummer. Du kan använda detta för att:
  • Genomföra momsdeklarationer. Berätta för den tyska skattemyndigheten BZst hur mycket moms du har samlat ihop och börja göra anspråk på den momskredit du kan vara beviljad.
  • Utfärda momsfakturor där du anger den moms som fått från kunder
  • Begär pengar tillbaka på dina verksamhetsutgifter - (samt importmoms som betalats när varor importeras in i EU). Läs mer om hur du begär tillbaka moms på verksamhetsutgifter för mer information ›

Alternativ 2: Låt Amazon hjälpa till

Kostnadsfri momsregistrering och ansökan*
Momstjänster på Amazon är en behändig och kostnadseffektiv lösning för hantering av din momsregistrering och ansökningskraven direkt från säljarcentralen. Du kan använda momstjänsterna tjänsterna på Amazon kostnadsfritt under ditt första abonnemangshantering för hantering av din momsregistrering och ansökan. Lär dig mer om Amazons momstjänster ›
* Villkor för kostnadsfritt ettårsabonnemang på Amazons momstjänster
Om du har frågor gällande dina överenskommelser och skyldigheter för moms är det alltid bäst att söka professionell rådgivning.
Tänk på att varor som importeras in i EU är föremål för tull och importmoms.
Ny säljare på Amazon
Du indikerade att du inte redan har ett säljarkonto på Amazon. Genom att registrera sig för en månatligt förpliktelsefritt abonnemang kan säljare nå kunder på Amazon.se och online i Europa. Det månatliga säljabonnemanget inkluderar otroliga fördelar som hjälper både nybörjare och de som söker möjligheter att utvidga sin verksamhet.
Hur vet jag om jag behöver momsregistreras i EU?
Informationen nedan hjälper dig att förstå dina potentiella momsskyldigheter. Huruvida du behöver registrera dig för moms i en EU-medlemsstat beror på hur du driver din verksamhet. Nyckelfaktorerna som avgör om du har skyldighet att momsregistrera dig är: landet där din verksamhet etablerades, platsen där ditt lager finns samt din försäljningsnivå (läs mer om momsgränser i EU-länder).

Vi har samarbetat med skatterådgivningsfirman KPMG för att sammanställa ett simpelt test som kan hjälpa dig att komma fram till om du behöver momsregistreras. Ta testet nu
Var är din verksamhet etablerad?
I Frankrike
Du behöver momsregistreras i Frankrike om:
  • Du lagrar varor i Frankrike; och
  • Du säljer dem till kunder baserade i Frankrike
  • Din försäljning överskrider den Frankrike gränsen för inrikes moms på €82,200.
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.
I ett annat EU-land
Du behöver momsregistreras i Frankrike om:
  • Du lagrar varor i Frankrike eller
  • Du säljer till kunder (ej yrkesmässiga) i Frankrike; och
  • Din försäljning överskrider den Frankrike gränsen för distansförsäljningsmoms på €35,000.
Utanför EU
Du behöver momsregistreras i Frankrike om:
  • Du säljer varor som lagras i Frankrike till kunder inom EU.
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.

Hur man momsregistrerar sig i Frankrike

Alternativ 1: Lämna in på egen hand
När du har kommit fram till att du behöver momsregistreras i Frankrike skickar du in en ansökningsblankett till den franska skattemyndigheten. Besök den fransk skatteförvaltning hemsida för mer detaljer om ansökningsprocessen.

Vid slutet av momsregistreringsprocessen kommer du att få ett momsregistreringsnummer. Du kan använda detta för att:
  • Genomföra momsdeklarationer. Berätta för den fransk skattemyndigheten hur mycket moms du har samlat ihop och börja göra anspråk på den momskredit du kan vara beviljad.
  • Utfärda momsfakturor där du anger den moms som fått från kunder
  • Begär pengar tillbaka på dina verksamhetsutgifter - (samt importmoms som betalats när varor importeras in i EU). Läs mer om hur du begär tillbaka moms på verksamhetsutgifter för mer information ›

Alternativ 2: Låt Amazon hjälpa till

Kostnadsfri momsregistrering och ansökan*
Momstjänster på Amazon är en behändig och kostnadseffektiv lösning för hantering av din momsregistrering och ansökningskraven direkt från säljarcentralen. Du kan använda momstjänsterna tjänsterna på Amazon kostnadsfritt under ditt första abonnemangshantering för hantering av din momsregistrering och ansökan. Lär dig mer om Amazons momstjänster ›
* Villkor för kostnadsfritt ettårsabonnemang på Amazons momstjänster
Om du har frågor gällande dina överenskommelser och skyldigheter för moms är det alltid bäst att söka professionell rådgivning.
Tänk på att varor som importeras in i EU är föremål för tull och importmoms.
Tack för att du säljer på Amazon
Hur vet jag om jag behöver momsregistreras i EU?
Informationen nedan hjälper dig att förstå dina potentiella momsskyldigheter. Huruvida du behöver registrera dig för moms i en EU-medlemsstat beror på hur du driver din verksamhet. Nyckelfaktorerna som avgör om du har skyldighet att momsregistrera dig är: landet där din verksamhet etablerades, platsen där ditt lager finns samt din försäljningsnivå (läs mer om momsgränser i EU-länder).

Vi har samarbetat med skatterådgivningsfirman KPMG för att sammanställa ett simpelt test som kan hjälpa dig att komma fram till om du behöver momsregistreras. Ta testet nu
Var är din verksamhet etablerad?
I Frankrike
Du behöver momsregistreras i Frankrike om:
  • Du lagrar varor i Frankrike; och
  • Du säljer dem till kunder baserade i Frankrike
  • Din försäljning överskrider den Frankrike gränsen för inrikes moms på €82,200.
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.
I ett annat EU-land
Du behöver momsregistreras i Frankrike om:
  • Du lagrar varor i Frankrike eller
  • Du säljer till kunder (ej yrkesmässiga) i Frankrike; och
  • Din försäljning överskrider den Frankrike gränsen för distansförsäljningsmoms på €35,000.
Utanför EU
Du behöver momsregistreras i Frankrike om:
  • Du säljer varor som lagras i Frankrike till kunder inom EU.
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.

Hur man momsregistrerar sig i Frankrike

Alternativ 1: Lämna in på egen hand
När du har kommit fram till att du behöver momsregistreras i Frankrike skickar du in en ansökningsblankett till den franska skattemyndigheten. Besök den fransk skatteförvaltning hemsida för mer detaljer om ansökningsprocessen.

Vid slutet av momsregistreringsprocessen kommer du att få ett momsregistreringsnummer. Du kan använda detta för att:
  • Genomföra momsdeklarationer. Berätta för den fransk skattemyndigheten hur mycket moms du har samlat ihop och börja göra anspråk på den momskredit du kan vara beviljad.
  • Utfärda momsfakturor där du anger den moms som fått från kunder
  • Begär pengar tillbaka på dina verksamhetsutgifter - (samt importmoms som betalats när varor importeras in i EU). Läs mer om hur du begär tillbaka moms på verksamhetsutgifter för mer information ›

Alternativ 2: Låt Amazon hjälpa till

Kostnadsfri momsregistrering och ansökan*
Momstjänster på Amazon är en behändig och kostnadseffektiv lösning för hantering av din momsregistrering och ansökningskraven direkt från säljarcentralen. Du kan använda momstjänsterna tjänsterna på Amazon kostnadsfritt under ditt första abonnemangshantering för hantering av din momsregistrering och ansökan. Lär dig mer om Amazons momstjänster ›
* Villkor för kostnadsfritt ettårsabonnemang på Amazons momstjänster
Om du har frågor gällande dina överenskommelser och skyldigheter för moms är det alltid bäst att söka professionell rådgivning.
Tänk på att varor som importeras in i EU är föremål för tull och importmoms.
Ny säljare på Amazon
Du indikerade att du inte redan har ett säljarkonto på Amazon. Genom att registrera sig för en månatligt förpliktelsefritt abonnemang kan säljare nå kunder på Amazon.se och online i Europa. Det månatliga säljabonnemanget inkluderar otroliga fördelar som hjälper både nybörjare och de som söker möjligheter att utvidga sin verksamhet.
Hur vet jag om jag behöver momsregistreras i EU?
Informationen nedan hjälper dig att förstå dina potentiella momsskyldigheter. Huruvida du behöver registrera dig för moms i en EU-medlemsstat beror på hur du driver din verksamhet. Nyckelfaktorerna som avgör om du har skyldighet att momsregistrera dig är: landet där din verksamhet etablerades, platsen där ditt lager finns samt din försäljningsnivå (läs mer om momsgränser i EU-länder).

Vi har samarbetat med skatterådgivningsfirman KPMG för att sammanställa ett simpelt test som kan hjälpa dig att komma fram till om du behöver momsregistreras. Ta testet nu
Var är din verksamhet etablerad?
I Italien
Du behöver momsregistreras i Italien om:
  • Du lagrar varor i Italien; och
  • Du säljer dem till kunder baserade i Italien
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.
I ett annat EU-land
Du behöver momsregistreras i Italien om:
  • Du lagrar varor i Italien eller
  • Du säljer till kunder (ej yrkesmässiga) i Italien; och
  • Din försäljning överskrider den Italien gränsen för distansförsäljningsmoms på €35,000.
Utanför EU
Du behöver momsregistreras i Italien om:
  • Du säljer varor som lagras i Italien till kunder inom EU.
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.

Hur man momsregistrerar sig i Italien

Alternativ 1: Lämna in på egen hand
När du har kommit fram till att du behöver momsregistreras i Italienskickar du in en ansökningsblankett till den italiensk skattemyndigheten. Besök den italiensk skatteförvaltning hemsida för mer detaljer om ansökningsprocessen.

Vid slutet av momsregistreringsprocessen kommer du att få ett momsregistreringsnummer. Du kan använda detta för att:
  • Genomföra momsdeklarationer. Berätta för den italiensk skattemyndigheten hur mycket moms du har samlat ihop och börja göra anspråk på den momskredit du kan vara beviljad.
  • Utfärda momsfakturor där du anger den moms som fått från kunder
  • Begär pengar tillbaka på dina verksamhetsutgifter - (samt importmoms som betalats när varor importeras in i EU). Läs mer om hur du begär tillbaka moms på verksamhetsutgifter för mer information ›

Alternativ 2: Låt Amazon hjälpa till

Kostnadsfri momsregistrering och ansökan*
Momstjänster på Amazon är en behändig och kostnadseffektiv lösning för hantering av din momsregistrering och ansökningskraven direkt från säljarcentralen. Du kan använda momstjänsterna tjänsterna på Amazon kostnadsfritt under ditt första abonnemangshantering för hantering av din momsregistrering och ansökan. Lär dig mer om Amazons momstjänster ›
* Villkor för kostnadsfritt ettårsabonnemang på Amazons momstjänster
Om du har frågor gällande dina överenskommelser och skyldigheter för moms är det alltid bäst att söka professionell rådgivning.
Tänk på att varor som importeras in i EU är föremål för tull och importmoms.
Tack för att du säljer på Amazon
Hur vet jag om jag behöver momsregistreras i EU?
Informationen nedan hjälper dig att förstå dina potentiella momsskyldigheter. Huruvida du behöver registrera dig för moms i en EU-medlemsstat beror på hur du driver din verksamhet. Nyckelfaktorerna som avgör om du har skyldighet att momsregistrera dig är: landet där din verksamhet etablerades, platsen där ditt lager finns samt din försäljningsnivå (läs mer om momsgränser i EU-länder).

Vi har samarbetat med skatterådgivningsfirman KPMG för att sammanställa ett simpelt test som kan hjälpa dig att komma fram till om du behöver momsregistreras. Ta testet nu
Var är din verksamhet etablerad?
I Italien
Du behöver momsregistreras i Italien om:
  • Du lagrar varor i Italien; och
  • Du säljer dem till kunder baserade i Italien
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.
I ett annat EU-land
Du behöver momsregistreras i Italien om:
  • Du lagrar varor i Italien eller
  • Du säljer till kunder (ej yrkesmässiga) i Italien; och
  • Din försäljning överskrider den Italien gränsen för distansförsäljningsmoms på €35,000.
Utanför EU
Du behöver momsregistreras i Italien om:
  • Du säljer varor som lagras i Italien till kunder inom EU.
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.

Hur man momsregistrerar sig i Italien

Alternativ 1: Lämna in på egen hand
När du har kommit fram till att du behöver momsregistreras i Italienskickar du in en ansökningsblankett till den italiensk skattemyndigheten. Besök den italiensk skatteförvaltning hemsida för mer detaljer om ansökningsprocessen.

Vid slutet av momsregistreringsprocessen kommer du att få ett momsregistreringsnummer. Du kan använda detta för att:
  • Genomföra momsdeklarationer. Berätta för den italiensk skattemyndigheten hur mycket moms du har samlat ihop och börja göra anspråk på den momskredit du kan vara beviljad.
  • Utfärda momsfakturor där du anger den moms som fått från kunder
  • Begär pengar tillbaka på dina verksamhetsutgifter - (samt importmoms som betalats när varor importeras in i EU). Läs mer om hur du begär tillbaka moms på verksamhetsutgifter för mer information ›

Alternativ 2: Låt Amazon hjälpa till

Kostnadsfri momsregistrering och ansökan*
Momstjänster på Amazon är en behändig och kostnadseffektiv lösning för hantering av din momsregistrering och ansökningskraven direkt från säljarcentralen. Du kan använda momstjänsterna tjänsterna på Amazon kostnadsfritt under ditt första abonnemangshantering för hantering av din momsregistrering och ansökan. Lär dig mer om Amazons momstjänster ›
* Villkor för kostnadsfritt ettårsabonnemang på Amazons momstjänster
Om du har frågor gällande dina överenskommelser och skyldigheter för moms är det alltid bäst att söka professionell rådgivning.
Tänk på att varor som importeras in i EU är föremål för tull och importmoms.
Ny säljare på Amazon
Du indikerade att du inte redan har ett säljarkonto på Amazon. Genom att registrera sig för en månatligt förpliktelsefritt abonnemang kan säljare nå kunder på Amazon.se och online i Europa. Det månatliga säljabonnemanget inkluderar otroliga fördelar som hjälper både nybörjare och de som söker möjligheter att utvidga sin verksamhet.
Hur vet jag om jag behöver momsregistreras i EU?
Informationen nedan hjälper dig att förstå dina potentiella momsskyldigheter. Huruvida du behöver registrera dig för moms i en EU-medlemsstat beror på hur du driver din verksamhet. Nyckelfaktorerna som avgör om du har skyldighet att momsregistrera dig är: landet där din verksamhet etablerades, platsen där ditt lager finns samt din försäljningsnivå (läs mer om momsgränser i EU-länder).

Vi har samarbetat med skatterådgivningsfirman KPMG för att sammanställa ett simpelt test som kan hjälpa dig att komma fram till om du behöver momsregistreras. Ta testet nu
Var är din verksamhet etablerad?
I Spanien
Du behöver momsregistreras i Spanien om:
  • Du lagrar varor i Spanien; och
  • Du säljer dem till kunder baserade i Spanien
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.
I ett annat EU-land
Du behöver momsregistreras i Spanien om:
  • Du lagrar varor i Spanien eller
  • Du säljer till kunder (ej yrkesmässiga) i Spanien; och
  • Din försäljning överskrider den Spanien gränsen för distansförsäljningsmoms på €35,000
Utanför EU
Du behöver momsregistreras i Spanien om:
  • Du säljer varor som lagras i Spanien till kunder inom EU.
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.

Hur man momsregistrerar sig i Spanien

Alternativ 1: Lämna in på egen hand
När du har kommit fram till att du behöver momsregistreras i Spanien skickar du in en ansökningsblankett till den spansk skattemyndigheten. Besök den Spansk skatteförvaltning hemsida för mer detaljer om ansökningsprocessen.

Vid slutet av momsregistreringsprocessen kommer du att få ett momsregistreringsnummer. Du kan använda detta för att:
  • Genomföra momsdeklarationer. Berätta för den spansk skattemyndigheten hur mycket moms du har samlat ihop och börja göra anspråk på den momskredit du kan vara beviljad.
  • Utfärda momsfakturor där du anger den moms som fått från kunder
  • Begär pengar tillbaka på dina verksamhetsutgifter - (samt importmoms som betalats när varor importeras in i EU). Läs mer om hur du begär tillbaka moms på verksamhetsutgifter för mer information ›

Alternativ 2: Låt Amazon hjälpa till

Kostnadsfri momsregistrering och ansökan*
Momstjänster på Amazon är en behändig och kostnadseffektiv lösning för hantering av din momsregistrering och ansökningskraven direkt från säljarcentralen. Du kan använda momstjänsterna tjänsterna på Amazon kostnadsfritt under ditt första abonnemangshantering för hantering av din momsregistrering och ansökan. Lär dig mer om Amazons momstjänster ›
* Villkor för kostnadsfritt ettårsabonnemang på Amazons momstjänster
Om du har frågor gällande dina överenskommelser och skyldigheter för moms är det alltid bäst att söka professionell rådgivning.
Tänk på att varor som importeras in i EU är föremål för tull och importmoms.
Tack för att du säljer på Amazon
Hur vet jag om jag behöver momsregistreras i EU?
Informationen nedan hjälper dig att förstå dina potentiella momsskyldigheter. Huruvida du behöver registrera dig för moms i en EU-medlemsstat beror på hur du driver din verksamhet. Nyckelfaktorerna som avgör om du har skyldighet att momsregistrera dig är: landet där din verksamhet etablerades, platsen där ditt lager finns samt din försäljningsnivå (läs mer om momsgränser i EU-länder).

Vi har samarbetat med skatterådgivningsfirman KPMG för att sammanställa ett simpelt test som kan hjälpa dig att komma fram till om du behöver momsregistreras. Ta testet nu
Var är din verksamhet etablerad?
I Spanien
Du behöver momsregistreras i Spanien om:
  • Du lagrar varor i Spanien; och
  • Du säljer dem till kunder baserade i Spanien
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.
I ett annat EU-land
Du behöver momsregistreras i Spanien om:
  • Du lagrar varor i Spanien eller
  • Du säljer till kunder (ej yrkesmässiga) i Spanien; och
  • Din försäljning överskrider den Spanien gränsen för distansförsäljningsmoms på €35,000
Utanför EU
Du behöver momsregistreras i Spanien om:
  • Du säljer varor som lagras i Spanien till kunder inom EU.
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.

Hur man momsregistrerar sig i Spanien

Alternativ 1: Lämna in på egen hand
När du har kommit fram till att du behöver momsregistreras i Spanien skickar du in en ansökningsblankett till den spansk skattemyndigheten. Besök den Spansk skatteförvaltning hemsida för mer detaljer om ansökningsprocessen.

Vid slutet av momsregistreringsprocessen kommer du att få ett momsregistreringsnummer. Du kan använda detta för att:
  • Genomföra momsdeklarationer. Berätta för den spansk skattemyndigheten hur mycket moms du har samlat ihop och börja göra anspråk på den momskredit du kan vara beviljad.
  • Utfärda momsfakturor där du anger den moms som fått från kunder
  • Begär pengar tillbaka på dina verksamhetsutgifter - (samt importmoms som betalats när varor importeras in i EU). Läs mer om hur du begär tillbaka moms på verksamhetsutgifter för mer information ›

Alternativ 2: Låt Amazon hjälpa till

Kostnadsfri momsregistrering och ansökan*
Momstjänster på Amazon är en behändig och kostnadseffektiv lösning för hantering av din momsregistrering och ansökningskraven direkt från säljarcentralen. Du kan använda momstjänsterna tjänsterna på Amazon kostnadsfritt under ditt första abonnemangshantering för hantering av din momsregistrering och ansökan. Lär dig mer om Amazons momstjänster ›
* Villkor för kostnadsfritt ettårsabonnemang på Amazons momstjänster
Om du har frågor gällande dina överenskommelser och skyldigheter för moms är det alltid bäst att söka professionell rådgivning.
Tänk på att varor som importeras in i EU är föremål för tull och importmoms.
Ny säljare på Amazon
Du indikerade att du inte redan har ett säljarkonto på Amazon. Genom att registrera sig för en månatligt förpliktelsefritt abonnemang kan säljare nå kunder på Amazon.se och online i Europa. Det månatliga säljabonnemanget inkluderar otroliga fördelar som hjälper både nybörjare och de som söker möjligheter att utvidga sin verksamhet.
Hur vet jag om jag behöver momsregistreras i EU?
Informationen nedan hjälper dig att förstå dina potentiella momsskyldigheter. Huruvida du behöver registrera dig för moms i en EU-medlemsstat beror på hur du driver din verksamhet. Nyckelfaktorerna som avgör om du har skyldighet att momsregistrera dig är: landet där din verksamhet etablerades, platsen där ditt lager finns samt din försäljningsnivå (läs mer om momsgränser i EU-länder).

Vi har samarbetat med skatterådgivningsfirman KPMG för att sammanställa ett simpelt test som kan hjälpa dig att komma fram till om du behöver momsregistreras. Ta testet nu
Var är din verksamhet etablerad?
I Nederländerna
Du behöver momsregistreras i Nederländerna om:
  • Du lagrar varor i Nederländerna; och
  • Du säljer dem till kunder baserade i Nederländerna
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.
I ett annat EU-land
Du behöver momsregistreras i Nederländerna om:
  • Du lagrar varor i Nederländerna eller
  • Du säljer till kunder (ej yrkesmässiga) i Nederländerna; och
  • Din försäljning överskrider den Nederländerna gränsen för distansförsäljningsmoms på €100,000
Utanför EU
Du behöver momsregistreras i Nederländerna om:
  • Du säljer varor som lagras i Nederländerna till kunder inom EU.
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.

Hur man momsregistrerar sig i Nederländerna

Lämna in på egen hand
När du har kommit fram till att du behöver momsregistreras i Nederländerna skickar du in en ansökningsblankett till den holländsk skattemyndigheten. Besök den Holländska Skatteförvaltning hemsida för mer detaljer om ansökningsprocessen.

Vid slutet av momsregistreringsprocessen kommer du att få ett momsregistreringsnummer. Du kan använda detta för att:
  • Genomföra momsdeklarationer. Berätta för den Holländska skattemyndigheten hur mycket moms du har samlat ihop och börja göra anspråk på den momskredit du kan vara beviljad.
  • Utfärda momsfakturor där du anger den moms som fått från kunder
  • Begär pengar tillbaka på dina verksamhetsutgifter - (samt importmoms som betalats när varor importeras in i EU). Läs mer om hur du begär tillbaka moms på verksamhetsutgifter för mer information ›
Om du har frågor gällande dina överenskommelser och skyldigheter för moms är det alltid bäst att söka professionell rådgivning.
Tänk på att varor som importeras in i EU är föremål för tull och importmoms.
Tack för att du säljer på Amazon
Du indikerade att du redan har ett säljarkonto på Amazon.
Hjälpsamma snabblänkar (inloggning på säljarcentralen krävs):
Hur vet jag om jag behöver momsregistreras i EU?
Informationen nedan hjälper dig att förstå dina potentiella momsskyldigheter. Huruvida du behöver registrera dig för moms i en EU-medlemsstat beror på hur du driver din verksamhet. Nyckelfaktorerna som avgör om du har skyldighet att momsregistrera dig är: landet där din verksamhet etablerades, platsen där ditt lager finns samt din försäljningsnivå (läs mer om momsgränser i EU-länder).

Vi har samarbetat med skatterådgivningsfirman KPMG för att sammanställa ett simpelt test som kan hjälpa dig att komma fram till om du behöver momsregistreras. Ta testet nu
Var är din verksamhet etablerad?
I Nederländerna
Du behöver momsregistreras i Nederländerna om:
  • Du lagrar varor i Nederländerna; och
  • Du säljer dem till kunder baserade i Nederländerna
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.
I ett annat EU-land
Du behöver momsregistreras i Nederländerna om:
  • Du lagrar varor i Nederländerna eller
  • Du säljer till kunder (ej yrkesmässiga) i Nederländerna; och
  • Din försäljning överskrider den Nederländerna gränsen för distansförsäljningsmoms på €100,000
Utanför EU
Du behöver momsregistreras i Nederländerna om:
  • Du säljer varor som lagras i Nederländerna till kunder inom EU.
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.

Hur man momsregistrerar sig i Nederländerna

Lämna in på egen hand
När du har kommit fram till att du behöver momsregistreras i Nederländerna skickar du in en ansökningsblankett till den holländsk skattemyndigheten. Besök den Holländska Skatteförvaltning hemsida för mer detaljer om ansökningsprocessen.

Vid slutet av momsregistreringsprocessen kommer du att få ett momsregistreringsnummer. Du kan använda detta för att:
  • Genomföra momsdeklarationer. Berätta för den Holländska skattemyndigheten hur mycket moms du har samlat ihop och börja göra anspråk på den momskredit du kan vara beviljad.
  • Utfärda momsfakturor där du anger den moms som fått från kunder
  • Begär pengar tillbaka på dina verksamhetsutgifter - (samt importmoms som betalats när varor importeras in i EU). Läs mer om hur du begär tillbaka moms på verksamhetsutgifter för mer information ›
Om du har frågor gällande dina överenskommelser och skyldigheter för moms är det alltid bäst att söka professionell rådgivning.
Tänk på att varor som importeras in i EU är föremål för tull och importmoms.
Ny säljare på Amazon
Du indikerade att du inte redan har ett säljarkonto på Amazon. Genom att registrera sig för en månatligt förpliktelsefritt abonnemang kan säljare nå kunder på Amazon.se och online i Europa. Det månatliga säljabonnemanget inkluderar otroliga fördelar som hjälper både nybörjare och de som söker möjligheter att utvidga sin verksamhet.
Hur vet jag om jag behöver momsregistreras i EU?
Informationen nedan hjälper dig att förstå dina potentiella momsskyldigheter. Huruvida du behöver registrera dig för moms i en EU-medlemsstat beror på hur du driver din verksamhet. Nyckelfaktorerna som avgör om du har skyldighet att momsregistrera dig är: landet där din verksamhet etablerades, platsen där ditt lager finns samt din försäljningsnivå (läs mer om momsgränser i EU-länder).

Vi har samarbetat med skatterådgivningsfirman KPMG för att sammanställa ett simpelt test som kan hjälpa dig att komma fram till om du behöver momsregistreras. Ta testet nu
Var är din verksamhet etablerad?
I Sverige
Du behöver momsregistreras i Sverige om:
  • Du lagrar varor i Sverige; och
  • Du säljer dem till kunder baserade i Sverige
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.
I ett annat EU-land
Du behöver momsregistreras i Sverige om:
  • Du lagrar varor i Sverigeeller
  • Du säljer till kunder (ej yrkesmässiga) i Sverige; och
  • Din försäljning överskrider den Sverigegränsen för distansförsäljningsmoms på 320,000 kr (€ 34,000).
Utanför EU
Du behöver momsregistreras i Sverige om:
  • Du säljer varor som lagras i Sverige till kunder inom EU.
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.

Hur man momsregistrerar sig i Sverige

Lämna in på egen hand
När du har kommit fram till att du behöver momsregistreras i Sverige skickar du in en ansökningsblankett till den svensk skattemyndigheten. Besök den svensk skattemyndighetens hemsida för mer detaljer om ansökningsprocessen.

Vid slutet av momsregistreringsprocessen kommer du att få ett momsregistreringsnummer. Du kan använda detta för att:
  • Genomföra momsdeklarationer. Berätta för den svensk skattemyndigheten hur mycket moms du har samlat ihop och börja göra anspråk på den momskredit du kan vara beviljad.
  • Utfärda momsfakturor där du anger den moms som fått från kunder
  • Begär pengar tillbaka på dina verksamhetsutgifter - (samt importmoms som betalats när varor importeras in i EU). Läs mer om hur du begär tillbaka moms på verksamhetsutgifter för mer information ›
Om du har frågor gällande dina överenskommelser och skyldigheter för moms är det alltid bäst att söka professionell rådgivning.
Tänk på att varor som importeras in i EU är föremål för tull och importmoms.
Tack för att du säljer på Amazon
Hur vet jag om jag behöver momsregistreras i EU?
Informationen nedan hjälper dig att förstå dina potentiella momsskyldigheter. Huruvida du behöver registrera dig för moms i en EU-medlemsstat beror på hur du driver din verksamhet. Nyckelfaktorerna som avgör om du har skyldighet att momsregistrera dig är: landet där din verksamhet etablerades, platsen där ditt lager finns samt din försäljningsnivå (läs mer om momsgränser i EU-länder).

Vi har samarbetat med skatterådgivningsfirman KPMG för att sammanställa ett simpelt test som kan hjälpa dig att komma fram till om du behöver momsregistreras. Ta testet nu
Var är din verksamhet etablerad?
I Sverige
Du behöver momsregistreras i Sverige om:
  • Du lagrar varor i Sverige; och
  • Du säljer dem till kunder baserade i Sverige
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.
I ett annat EU-land
Du behöver momsregistreras i Sverige om:
  • Du lagrar varor i Sverigeeller
  • Du säljer till kunder (ej yrkesmässiga) i Sverige; och
  • Din försäljning överskrider den Sverigegränsen för distansförsäljningsmoms på 320,000 kr (€ 34,000).
Utanför EU
Du behöver momsregistreras i Sverige om:
  • Du säljer varor som lagras i Sverige till kunder inom EU.
Du kan också behöva momsregistreras separat i andra EU-länder om:
  • Du säljer varor till kunder i andra EU-länder.

Hur man momsregistrerar sig i Sverige

Lämna in på egen hand
När du har kommit fram till att du behöver momsregistreras i Sverige skickar du in en ansökningsblankett till den svensk skattemyndigheten. Besök den svensk skattemyndighetens hemsida för mer detaljer om ansökningsprocessen.

Vid slutet av momsregistreringsprocessen kommer du att få ett momsregistreringsnummer. Du kan använda detta för att:
  • Genomföra momsdeklarationer. Berätta för den svensk skattemyndigheten hur mycket moms du har samlat ihop och börja göra anspråk på den momskredit du kan vara beviljad.
  • Utfärda momsfakturor där du anger den moms som fått från kunder
  • Begär pengar tillbaka på dina verksamhetsutgifter - (samt importmoms som betalats när varor importeras in i EU). Läs mer om hur du begär tillbaka moms på verksamhetsutgifter för mer information ›
Om du har frågor gällande dina överenskommelser och skyldigheter för moms är det alltid bäst att söka professionell rådgivning.
Tänk på att varor som importeras in i EU är föremål för tull och importmoms.
Exempel på hur moms fungerar

Hur moms fungerar i Europa: Steves praktikfall

Steve importerar hörlurar från Indien (ett land utanför EU) och planerar att sälja dem i Storbritannien. För att göra detta måste Steve presentera de importerade produkterna för tullverket så att han kan betala alla nödvändiga skatter, inkluderat moms och i vissa fall införselavgifter.

Så här begär du tillbaka moms för verksamhetsutgifter

Om du är momsregistrerad kan du vara berättigad till att begära tillbaka den moms som du betalat för verksamhetsutgifter. I detta exempel illustrerar vi hur ägaren av ett litet företag, Hillary, begär tillbaka den moms hon betalar när hon drar på sig verksamhetsutgifter.

Hör vad säljare har att säga om moms

"När vi först tittade på det paneuropeiska FBA-alternativet insåg vi att vi skulle behöva registrera oss för moms i varje land som vi planerat att ha ett lager i. Att registreras för moms var däremot inte en särskilt betungande uppgift för oss – det handlar bara om lite extra pappersarbete en gång varje kvartal."
Zamir Cajee, CEO
iQualTech

Fler resurser

Moms behöver inte vara komplicerat. Här är några resurser som kan hjälpa dig att arbeta med att bedöma och hantera din momsskyldigheter.
Skattemyndigheter i EU:
France DGFiP
Frankrike - om du är verksam i eller genomför transaktioner med Frankrike kan din försäljningsaktivitet på Amazon vara föremål för både franska skatter och sociala avgifter.
Detta är en officiell hemsida för den franska skatteadministrationen (Direction générale des finances publiques, DGFiP). Den tillhandahåller information om vissa potentiella franska skatteplikter.
Detta är en officiell hemsida för det franska socialförsäkringssystemet (Sécurité sociale). Denna sida tillhandahåller information om vissa potentiella franska socialförsäkringsskyldigheter.
Tänk på att informationen på denna sida utgör inte skattemässig, rättslig eller annan professionell rådgivning och ska inte användas som sådan.
© 1996–2020, Amazon.com, Inc. eller dess dotterbolag