BÖRJA HÄR

Nybörjarguiden för försäljning på Amazon

Några saker att tänka på innan du börjar sälja
Föredrar du lite takeaway-läsning?
:  En trave av olika Amazon-lådor

Intro

Välkommen till försäljning på Amazon

Det är ingen hemlighet: På Amazon är vi besatta av kunder. Våra kunder vill ha en pålitlig destination där de kan köpa en mängd olika varor - vilket gör att säljpartners som du är så viktiga. Vi letar alltid efter sätt att skapa mervärde för våra kunder och vara jordens mest kundcentrerade företag. Som Amazon säljpartner är du en del i att erbjuda dessa kunder ett bättre urval, bättre priser och en förstklassig kundupplevelse.

300 miljoner aktiva kunder i mer än 180 länder

195 miljoner unika besökare varje månad (endast i USA)

3,5 miljarder USD i rapporterad försäljning från tredjepartsföretag under Prime Day 2020

Fördelen med Amazon

När du börjar sälja på Amazon blir du en del av en detaljhandelsdestination som är hem för alla typer av säljpartners. Alla säljer här av en anledning: att nå hundratals miljoner kunder, som besöker Amazon för att handla.
  • Mer än 200 000 entreprenörer världen över överträffade 100.000 USD i försäljning i våra butiker, under 2019

FAQ:

Är Amazon rätt för mitt företag?

Det korta svaret är: ja. De största hushållsmärkena säljer på Amazon. Det gör även nya märken som kommer att dyka upp på din radar snart. Små och medelstora företag trivs här, och de står för mer än hälften av de enheter som säljs i våra butiker över hela världen. Oavsett företag - och vilken storlek det än är - är vi glada över att du växer med oss. Hitta din plats och börja sälja idag.

Har du inget Amazon säljpartnerkonto än?

410 kr (exkl. moms) per månad + säljavgifter

Innan du börjar sälja

Välj din försäljningsplan

Amazon erbjuder dig flexibiliteten att sälja en typ av artikel eller tusentals, genom individuell eller professionell försäljningsplan (tänk på dem som standard- eller premiumplaner). Innan du börjar registrera dig bestämmer du vilken plan som passar ditt företag bäst.

Den individuella planen kostar 10 kr per försäljning medan säljare som använder den professionella planen betalar 410 kr per månad, oavsett hur många artiklar de säljer. Om du säljer mer än 40 artiklar per månad är den professionella planen mer meningsfull. Oavsett vilken plan du väljer, oroa dig inte för att göra fel val — du kan ändra plan när som helst. Observera att i båda fallen tillkommer ytterligare säljavgifter till schablonpriserna.

Plan

Individuell

Professionell

Den här planen kan vara rätt för dig om:
  • Du säljer färre än 40 artiklar per månad
  • Du behöver inga avancerade säljverktyg eller program
  • Du bestämmer fortfarande vad du ska sälja
  • Du säljer mer än 40 artiklar per månad
  • Du vill ha tillgång till API:er och fler säljrapporter

Visste du:

Verktyg för varumärkesägare

Om du äger ett varumärke erbjuder Amazon verktyg som hjälper dig att bygga, få det att växa och skydda ditt varumärke. Genom att registrera dig i Brand Registry (varumärkesregistret) kan du anpassa ditt varumärke och produktsidor, skydda dina varumärken och immateriella rättigheter och förbättra varumärkesupplevelsen för kunderna — samtidigt som du låser upp ytterligare annonseringsalternativ och rekommendationer för att förbättra trafik och konvertering.

Vad du behöver för att komma igång

För att slutföra din registrering, se till att du har följande till hands:
  • Företagets postadress eller Amazon-kundkonto
  • Debiterbart kreditkort (internationella kort accepteras också)
  • Giltigt pass eller ID-kort. Identitetskontroll skyddar både säljare och kunder
  • Företagets registreringsuppgifter, inklusive momsregistreringsnummer

FAQ:

Vad är ett momsregistreringsnummer och varför får jag ett?

Om du säljer varor i något europeiskt land är det troligt att du måste registrera dig för mervärdesskatt (moms) i varje land du säljer i. Moms är en skatt som momsregistrerade handlare i EU lägger till på priset på de varor de säljer och vidarebefordrar till de nationella skattemyndigheterna när de lämnar in sina deklarationer. Du kan eventuellt kräva tillbaka en del av din moms.

Hur mycket kostar det att sälja på Amazon?

Det finns några olika typer av säljavgifter du kan behöva betala, beroende på din försäljningsplan och de typer av produkter du säljer.
Avgifter för prenumeration
Detta avgifterna du betalar för din försäljningsplan, avgifterna varierar beroende på vilken plan du väljer.
  • I den professionella försäljningsplanen tas en fast avgift på 410 kr per månad men ingen avgift per artikel.
  • För den individuella försäljningsplanen tas en avgift på 10 kr ut för varje artikel som säljs.
Säljavgifter
Dessa avgifter debiteras per såld artikel, och de inkluderar remissavgifter (som är en procentandel av försäljningspriset och varierar beroende på produktens kategori) och rörliga stängningsavgifter (som endast gäller för mediekategorier).
Fraktavgifter
När du själv uppfyller beställningar gäller Amazons fraktpriser. Vi debiterar dessa fraktpriser baserat på den produktkategori och fraktservice som valts av köparen.
FBA-avgifter
För produkter som Amazon uppfyller för dig (kallat Fulfilment by Amazon (expediering av Amazon), eller FBA) tillkommer avgifter för orderexpediering, lagring och valfria tjänster.
Granska de avgifter som kan kopplas till ditt konto.

Bekanta dig med Seller Central

Vad är Seller Central?

När du registrerar dig som en Amazon säljpartner har du tillgång till ditt Seller Central konto. Se Seller Central som din resurs att vända dig till för försäljning på Amazon. Det är en portal till din Amazon verksamhet och en one-stop shop för att hantera ditt säljkonto, lägga till produktinformation, göra lageruppdateringar, hantera betalningar och hitta användbart innehåll som hjälper dig att navigera din Amazon-verksamhet. Det är också där du lägger till alla dina produkter.
Nedan följer några av de saker du kan göra från Seller Central.
  • Håll koll på ditt lager och uppdatera dina produktposter från fliken Lager
  • Ladda ner affärsrapporter och bokmärk mallar som du använder ofta
  • Använd verktyg för kundstatistik för att övervaka din prestation som säljare
  • Kontakta säljpartnersupporten och öppna en hjälpförfrågan genom ärendeloggen
  • Håll koll på din dagliga försäljning för alla produkter du säljer på Amazon
Seller Central Account
Kvinna i en svart kavaj tittar på sitt konto i Amazon-säljarmobilappen

Bli mobil

Använd appen Amazon Seller för att spåra försäljning, uppfylla beställningar, hitta produkter att sälja, svara på kundfrågor, ta och redigera produktfoton av proffskvalitet och skapa listor från din telefon.
QR-kod för att ladda ner Amazon-säljarappen till din mobiltelefon
Klicka här för att ladda ner Amazon-säljarappen från Apple App Store
Klicka här för att ladda ner Amazon-säljarappen på Google Play

Momsefterlevnad

Förstå dina momskrav

Beroende på verksamhetens art måste du enligt reglerna registrera dig för ett momsregistreringsnummer i ett europeiskt land. Detta beror på flera faktorer, varav några är etableringsställe, logistikmodell och din årliga försäljning. Att ha medvetenhet om olika momskrav, och känna till hur man uppfyller dem, kommer att bidra till en friktionslös försäljningsupplevelse på Amazon.
Förstå dina momskrav

Har du inget Amazon säljpartnerkonto än?

410 kr (exkl. moms) per månad + säljavgifter

Hur man lägger till produkter

Lägg till din första produkt

För att sälja en produkt på Amazon måste du först skapa en produktpost. Antingen matchar du en befintlig produktpost (om någon annan redan säljer samma produkt på Amazon), eller skapa en ny produktpost (om du är den första eller enda säljpartnern).
På vilket sätt säljpartners laddar upp och lägger till sina produkter varierar beroende på deras försäljningsplan. För att uttrycka det enkelt: Säljpartners som använder ett professionellt säljpartnerkonto har möjlighet att lägga till sina produkter i stora partier, med hjälp av massuppladdning eller lagerhantering med tredjepartssystem, medan enskilda säljpartners listar produkter en i taget.
Listar din första produkt

Vad du behöver för att börja lägga till produkter

I de flesta fall måste produkterna ha ett GTIN (globalt handelsartikelnummer), till exempel en UPC, ett ISBN eller ett EAN. Amazon använder dessa produkt-ID för att identifiera exakt den artikel du säljer. Om du matchar en produktpost behöver du inte ange något produkt-ID eftersom det redan finns. Om du lägger till en produkt som är ny på Amazon du behöva köpa en UPC-kod eller begära ett undantag.
Förutom ett produkt-ID finns här några av de viktiga uppgifter som finns i varje produktpost:
  • SKU
  • Produktens titel
  • Produktbeskrivning och listpunkter
  • Produktbilder
  • Sökord och relevanta nyckelord

FAQ:

Vad är begränsade produktkategorier?

Det är viktigt att kunderna kan handla tryggt på Amazon, vilket är anledningen till att vissa produktkategorier (som vissa livsmedelsprodukter eller fordonsprodukter) kallas ”begränsade produktkategorier”. Amazon kan kräva prestandakontroller, extra avgifter och andra kvalifikationer för att du ska kunna sälja vissa märken eller lista artiklar inom begränsade kategorier. Du kan begära godkännande inifrån Seller Central.

Framgångsrik produktpost = Framgångsrik start

Att följa bästa praxis för att lägga till produktposter ha stor inverkan på deras framgång. Gör det enkelt för kunderna att hitta dina erbjudanden genom att lägga till beskrivande titlar, tydliga bilder och kortfattade funktionspunkter på dina artiklar. Undvik saker som kan påverka din start negativt:

Variationsfrågor

Produkter som endast varierar beroende på färg, doft eller storlek kan vara en bra kandidat för att läggas till som variationer. Fråga dig själv om kunden förväntar sig att hitta produkterna tillsammans på samma sida. Om inte, lista dem separat.

Bildefterlevnad

Dina bilder måste vara minst 500 x 500 pixlar (öka storleken till 1 000 x 1 000 för högkvalitativa annonser) och ställas mot en vanlig vit bakgrund. Produkten ska fylla minst 80% av bildområdet.

Produkt-ID

Se till att du uppfyller kraven för produkt-UPC och GTIN-koder (Global handelsartikelnummer). Att vara konsekvent med dessa koder bidrar till att öka förtroendet för de produkter som visas i Amazons katalog.

Har du inget Amazon säljpartnerkonto än?

410 kr (exkl. moms) per månad + säljavgifter

Produktdetaljsidan

Amazons produktdetaljsida på säljarcentralen visar var beskrivningar går
Det är på en produktdetaljsida som kunderna ser en produkt som säljs på Amazon. Om du har handlat på Amazon känner du förmodligen igen produktdetaljsidan. Det är där kunderna kan hitta all relevant information om en viss artikel.

När flera säljpartners erbjuder samma produkt kombinerar Amazon data från alla erbjudanden till en produktdetaljsida (så att vi kan ge kunderna den bästa upplevelsen). Du kan föreslå produktinformation på en produktdetaljsida, tillsammans med andra säljpartners och tillverkare, och begära granskning av detaljsidan om du anser att informationen inte är korrekt.

När du bygger dina produktsidor kan du försöka fundera på vad som bäst hjälper kunderna att hitta dina produkter, hitta svar på sina frågor och fatta ett köpbeslut. Sikta på den ultimata kundupplevelsen genom att göra dina produktposter koncisa, exakta och lätta att förstå.
1.
Titel
Max 200 tecken, den första bokstaven i varje ord ska vara en versal
2.
Bilder
500 x 500 eller 1 000 x 1 000 pixlar för att öka listningskvaliteten
3.
Variationer
Som olika färger, dofter eller storlekar
4.
Listpunkter
Korta beskrivande meningar som belyser viktiga funktioner och fördelar
5.
Specialerbjudande ("Buy Box")
Specialerbjudandet på en detaljsida. Kunder kan välja att lägga till i sin varukorg eller ”Köp nu”
6.
Andra erbjudanden
Samma produkt som säljs av flera säljpartners som erbjuder ett annat pris, fraktalternativ osv.
7.
Beskrivning
Sökord ökar chanserna att folk hittar din listning

Ett konto för hela Europa

Amazon har förenat sina europeiska onlinebutiker så att du kan sälja, skapa och hantera dina produkterbjudanden och kontrollera ditt lager i hela Europa, allt från ett enda europeiskt säljpartnerkonto.
Sälj i hela Europa
Ta ditt företag bortom gränserna och nå miljontals kunder över hela Europa, genom amazon.co.uk, amazon.de, amazon.fr, amazon.it, amazon.es, amazon.nl, amazon.se och amazon.pl.
Läs mer

Momsverktyg och resurser

Varje land i Europa har sina egna momslagar. Amazons momssupporttjänster hjälper dig att navigera momsen enkelt och effektivt — utan kostnad det första året.
Läs mer på kunskapscentret för moms

Översättningstjänster

Bygg starkare kundrelationer genom att underhålla dem på deras eget språk. Använd Amazons översättningstjänster för att översätta dina produkterbjudanden och information.

Hur man levererar produkter

Välja rätt logistiksalternativ

Amazons säljpartners har två alternativ för att leverera beställda produkter till shopparna. Du kan göra det själv, hantera ditt eget lager och skicka produkter till kunder (expediering av säljaren), eller låta Amazon ta ansvar för paketering, märkning och leverans av produkter genom Fulfilment by Amazon (FBA). Varje metod har sin egen uppsättning fördelar; du måste bara bestämma vilken som är rätt för ditt företag.
Välja rätt logistiksalternativ

Fördelar med Fulfilment by Amazon

Över hela världen har Amazon mer än 175 logistikcenter med mer än 14 miljoner kvadratmeter lagringsutrymme. Med FBA får du lagra dina varor på de hyllorna. Dessutom får du Amazons kundtjänst och returer i världsklass, samt andra fördelar (som automatiskt Prime-berättigande och Free Super Saver Shipping) som hjälper dig att snabbt skala upp verksamheten.
Tre sponsrade produktlistor av vattenflaskor finns tillgängliga med Amazon Prime-frakt

Expediering över hela Europa

Amazon erbjuder en rad lösningar för expediering över hela Europa, så att du kan välja den som passar ditt företag bäst. Pan-European FBA är den populäraste och snabbaste — produkter lagras och distribueras från logistikcenter i hela Europa. Med det europeiska logistiknätverket skickas dina produkter från centrallager i ursprungslandet. Med Multi-Country Inventory lagras och skickas lager från logistikcenter i specifika länder.
Expediering över hela Europa

Visste du:

Det finns två typer av FBA-avgifter

Det finns två typer av FBA-avgifter: logistikavgifter (som debiteras per såld enhet och inkluderar plockning och packning av beställningar, frakt och hantering, kundservice och produktreturer) och lageravgifter (som debiteras månadsvis och baseras på lagervolymen som hålls i ett Amazon logistikcenter).

Hur Fulfilment by Amazon fungerar

Steg 1

Skicka ditt lager till Amazon. Det kommer att skannas och göras tillgängligt för försäljning.

Steg 2

Med varje beställning paketerar och fraktar Amazon produkten direkt till kunden.

Steg 3

Amazon samlar in betalning från kunden och betalar dig tillgängliga medel varannan vecka.

Steg 4

Amazons kundtjänst hanterar frågor, returer och återbetalningar.

Om du uppfyller dina egna beställningar

Merchant Fulfilled Shipping (frakt uppfylld av säljpartner) innebär helt enkelt att du lagrar och skickar produkter direkt till kunderna själv. Amazon debiterar fraktpriser baserat på produktkategori och fraktservice som valts av kunden och överför sedan beloppet till dig i form av en fraktkredit.

Satta fraktpriser gäller för alla produkter som säljs med en individuell plan, så det är viktigt att se till att du fortfarande kan prissätta artiklar lönsamt. Amazons Buy Shipping-verktyg kan hjälpa dig att få en hel del på fraktetiketter, med Amazons betrodda nätverk av fraktpartners, för att skicka och bekräfta dina beställningar och spåra dina försändelser
Om du fullföljer dina egna beställningar

Har du inget Amazon säljpartnerkonto än?

410 kr (exkl. moms) per månad + säljavgifter

Du har genomfört din första försäljning. Vad händer härnäst?

Hantera din Amazon-verksamhet

Din första försäljning är en stor milstolpe - men det är bara början på dina tillväxtmöjligheter när du säljer på Amazon. När din butik är igång finns det några viktiga saker att tänka på.

Prestandamått (och varför de är viktiga)

Amazons säljpartners arbetar med hög standard så att vi kan erbjuda en sömlös och härlig shoppingupplevelse. Vi kallar det att vara kundbesatt, och som en Amazon-säljpartner innebär det att hålla ett öga på dessa nyckeltal:
  • Frekvens av felaktiga ordrar (ett mått på en säljpartners prestation gentemot kund): < 1%
  • Annulleringsfrekvens före uppfyllandet (initierad av säljpartnern före leverans): < 2,5%
  • Sena försändelser (beställningar som levereras efter förväntat leveransdatum): < 4%
Du kan hålla koll på dina resultat och se till att du uppfyller dina mål i Seller Central.
Graph showing the health of an Amazon seller account

Kundrecensioner

Kundrecensioner är en integrerad del av shoppingupplevelsen på Amazon, och de gynnar både kunder och säljare. Se till att du är bekant med rätt sätt och fel sätt, för att få fler produktrecensioner och undvika policyöverträdelser.

Har du inget Amazon säljpartnerkonto än?

410 kr (exkl. moms) per månad + säljavgifter

Möjligheter till företagstillväxt

Det här är bara början

I samma ögonblick som du börjar sälja på Amazon kan du få din Amazon-verksamhet att börja växa. När du har startat ditt företag har Amazon verktyg på plats som hjälper dig att ta ditt företag till nästa nivå och vidare.

Global expansion

Att sälja globalt är en enorm milstolpe för alla företag. Det innebär hundratals miljoner nya kunder och potential för en stor ökning av försäljningen. Global expansion har många rörliga delar, men med Amazon Global Selling får du använda Amazons globala infrastruktur för att sätta dina produkter framför en global publik.

När det är dags att ta ditt företag till nästa nivå kan du använda Amazon Global Selling för att lista och sälja dina produkter på någon av våra onlinebutiker i Nordamerika, Europa och Asien.

Vad gör någon till en bra säljpartner?

En checklista för tillväxt

Möjligheter till tillväxt finns överallt omkring dig - men här är några saker att prova under dina första 90 dagar som en Amazon-säljpartner.
Håll ett öga på din kontostatus i Seller Central
Använd Fulfilment by Amazon
Anmäl dig till varumärkesregistret och skapa förbättrat varumärkesinnehåll
Utöka ditt urval genom att lägga till fler produkter
Använd verktyget för automatiserad prissättning i Seller Central

Dina första 90 dagar

De första tre månaderna efter att du startat din Amazon-verksamhet är en viktig tid för att etablera metoder som kommer att öka din prestation framåt.
Amazon logo
© 2021, Amazon.com, Inc. eller dess dotterbolag